נכון שגם אתם לפעמים הייתם מתים להיות זבוב על הקיר בגן או בכיתה? אנחנו שולחים לשם את ילדינו ולמרות הדיווחים השוטפים של הגננת או המורה, אנחנו מרגישים שאין לנו את התמונה המלאה. אבל אפשר גם לדבר עם הילד. הרבה פעמים, במיוחד בקרב ילדים שאינם דברנים גדולים, נקבל תשובות מינימליות שלא אומרות כלום. איך בכל זאת נצליח לדובב אותם קצת יותר? הנה 10 משפטים שיוכלו לעזור:
1. "מה היה הכי כיף היום בבית הספר?"
חשוב לשאול את הילדים שאלות פתוחות ולא שאלות שהתשובה עליהן יכולה להיות "כן", "לא" או "כיף". שאלה כזו מזמינה שיתוף, וגם אם הילד אמר שהיה לו הכי כיף בשיעור ספורט או בהפסקה, שאלו אותו מה היה כיף. דברו גם על הדברים הטובים, ואל תחכו לשמוע רק על הקשיים.
2. "מה היה הרגע שהכי לא אהבת בבית ספר היום?"
שאלה כזו מבררת אם היה לו משהו לא נעים, ומזמינה יכולת שלכם לעקוב אחר מכשולים שעלולים לצוץ.
3. "אני אספר לך משהו שקרה לי היום, ואחר כך אתה תספר לי"
במיוחד אם הילד שלכם הוא לא מאלה שמרבים לשתף, חשוב מאוד לתת דוגמה אישית. קודם ספרו אתם משהו על עצמכם ועל היום שלכם, והזמינו את הילד לשתף גם. אם הילד לא עושה זאת - המשיכו אתם. צריך לעבור פרק זמן של למידה והפנמה. יום אחד, לא רחוק מדי, פתאום גם הוא ישתף.
4. "מה למדת היום בשיעור חשבון?"
גישה כזו מזמינה את הילד לדבר ספציפית על תכנים שנלמדו בשיעורים השונים ומראה התעניינות מעמיקה יותר מצדנו.
5. "תשמע איזה דבר מצחיק/מעצבן קרה לי היום בעבודה"
אנחנו כל הזמן רוצים לשמוע מהילדים מה עבר עליהם היום, מה הם עשו, עם מי שיחקו ומה הרגישו. אבל מה אנחנו מספרים להם? עד כמה אנחנו משתפים אותם? אלה יכולים להיות סיפורים מצחיקים, מפתיעים, מרגיזים - העיקר שהילד יידע שהוא יכול לספר לנו גם דברים נחמדים שקרו לו, וגם דברים מעצבנים או קשים.
חשוב לזכור שאנחנו תמיד המודל של הילדים שלנו ושהם רואים ומעתיקים. זה לא בהכרח יקרה מיד, אבל אם נתמיד ונהפוך את השיתוף באירועי היום לשגרה במשפחה, במהרה זה יגיע גם מהילדים.
6. "נחש מה אני הכי אהבתי לעשות בגן?"
כל הילדים אוהבים לשחק במשחק הניחושים, ובטח לנחש משהו שקשור לעברם של אמא או אבא. במשפט הקצר הזה אנחנו רוכשים לנו שותף נלהב לשיחה, ומה יותר טבעי מאשר להמשיך מכאן ולדבר על מה הוא הכי אוהב לעשות בגן. מאוד ייתכן שזה אפילו יבוא ממנו מבלי שנצטרך כלל לשאול. אפשר לפתוח את הנושא הזה לכל הילדים האחרים במשפחה, והנה לנו רב-שיח משפחתי כייפי.
7. "איזה שיעור אתה הכי שונא?"
אין ילד שלא יתלהב לדבר על הדברים שהוא לא אוהב בבית הספר או בגן. הזדמנות פז לפרוק ולנקז כעסים ותסכולים שנצברו במהלך יום הלימודים. יש כאן גם מוטיב של הפתעה עבור הילד, מכיוון שאנחנו בדרך כלל מעדיפים לשאול על הדברים הטובים.
בהמשך, אחרי שהשיחה תתחמם, אפשר גם להרחיב ולהגיע לדברים שהוא כן אוהב, והנה לנו תמונה רחבה ומרתקת על מהלך יומו.
8. "עם מי דיברת כשבאתי לקחת אותך אתמול?"
שאלת התעניינות, בעיקר כשהיא אמיתית, עושה חשק לדבר. איזה כיף שמתעניינים בך ובכל הקשור בחייך. אז נתחיל מזה שנדבר על הילד ההוא, מה שמו, מה ייחודו, מה הקשר בינו לבין הילד הפרטי שלנו, ומתוך הדברים נקשיב היטב ונמצא את הקישור לדבר גם על דברים אחרים שמעניינים אותנו לשמוע, הקשורים לחברים אחרים, למשהו מסוים שקרה היום או צריך לקרות בהמשך השבוע וכן הלאה.
9. "מה שלום המורה שלך? שמעתי שהיא לא הגיעה אתמול כי היתה חולה"
משפט כזה מעיד על כך שאנחנו בעניינים, יודעים מה קורה, וכמובן, על זה שהעולם של הילד שלנו חשוב לנו. חשוב שלא להעביר ביקורת סמויה על כך שהמידע הגיע אלינו דרך צלע שלישית ולא ישירות ממנו. זה לא הכי חשוב. מה שמשמעותי הוא שמכאן נוכל לפתח שיחה על המורה עצמה, על המקצוע שהיא מלמדת, על מי שהחליפה אותה ואיך הילדים הגיבו וכן הלאה.
10. "מחר נהיה רק שנינו יחד, נוכל לדבר על כל מה שקרה לנו השבוע"
הנה אני מכין את הילד שלי לכך שמחר יש לנו שעת איכות משותפת, ושבין היתר נשוחח ונשתף זה את זה בכל מה קרה לנו השבוע. הכנה כזו גם מעבירה מסר שמבחינתי זה חלק מהכיף שנעשה יחד (משמע לשתף זה כיף), וגם מכינה אותו לחשוב ולהתכונן על מה שהוא רוצה לדבר איתי. במקביל, הוא שומע שיש לי כל מיני דברים מעניינים לספר לו על עצמי ושאני רואה בו שותף, בוגר וראוי. עושה חשק, לא?
ייעוץ מקצועי:
- ד"ר אלי שגיא - פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן).
- אלי זוהר ניב - יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים.
הטור התפרסם באתר ifeel. לקבלת גיליון במתנה לחצו כאן