ילדים מכל העולם יכולים להביט כעת לכיוון של צרפת ולהוריק מקנאה, כי בימים אלה מתרחש שם דבר שנשמע בלתי נתפס כמעט כמו זלילת חלזונות: הנשיא החדש, פרנסואה הולנד, במסגרת רפורמת החינוך החדשה שהוא מנהיג, מתכונן לאסור על מערכת החינוך לתת לילדים שיעורי בית. החוק החדש והיוצא דופן מצטרף לתנאים משופרים נוספים מהם נהנים הצרפתים הצעירים, כמו חופשות ארוכות יותר, שעתיים הפסקה בארוחת הצהריים, וארבעה ימי לימודים בלבד.
"כך נבטיח לכולם הזדמנויות שוות"
הממשלה החדשה טוענת שיש חוסר הגינות בסיסי בסיטואציה בה חלק מהילדים חוזרים לבתים בהם יש הורים שיעזרו להם, בעוד אחרים לא. כמו כן נטען שבדרך זו לא תהיה תחושה של עייפות החומר אצל הילדים, וכולם יתחילו ממקום שווה. בעוד ילדי צרפת ודאי צוהלים עד לב שמיים, הרפורמה החדשה בחינוך עלולה לשנות את חייהם בדרך נוספת, ממנה כלל לא בטוח שיהיו מרוצים. כאמור, מעל מאה שנים שילדי צרפת החילונים לומדים ארבעה ימי לימוד ארוכים בשבוע, מ-8:30 עד 16:30, כבר מכיתה א', כשיש להם חופש בכל יום רביעי. אותו יום מוקדש לרוב לחוגים שונים, והורים עובדים מתקשים למלא אותו ונעזרים בשמרטף או באחד מ'מרכזי הפנאי' של המדינה המיועדים ליום זה.
שר החינוך החדש, וינסנט פלון, מציע החודש לעבור לשבוע לימודים של חמישה ימים קצרים יותר במקום, זאת בעקבות מחקרים רבים המראים על קושי של ילדים להתרכז וללמוד במשך כל כך הרבה שעות ברציפות. "החינוך הוא בעדיפות עליונה עבורנו", הסביר הולנד, "ומערכת חינוך היא תכנית חברתית מטבעה. הלימודים צריכים להתרחש בתוכה, ולא בבית, לפני או אחרי הלימודים, כך נבטיח לכולם הזדמנויות שוות".
ההורים בצרפת אינם מרוצים מכל השינויים המתרחשים בחיי ילדיהם. "זה לא ריאלי לחלוטין", הצהירה ואלרי מארטי, מנהלת איגוד ההורים הלאומי בצרפת. "תוצאות הבחינות בצרפת לעומת המדינות האחרות בעולם המערבי כבר נמוכות, ואם עכשיו ייפסקו שיעורי הבית ויתקצרו ימי הלימודים, אין שום סיבה שהמצב ישתפר. להפך, זה יכניס הרבה הורים למצוקה כי הם יצטרכו לארגן פתרון לילדיהם שיחזרו מוקדם, ולמצוא דרכים לממן זאת. במקום ההגבלים והשינויים הללו, כדאי להוסיף פעילויות מעשירות לילדים, או מסגרות שיספקו את העזרה לה הם נחוצים במידה ואין מי שיסייע להם בשיעורי הבית, בעיקר בתקופה כלכלית קשה כמו של היום".
"שיעורי בית מלמדים ילדים להיות אחראיים"
אריק שארבונייר, מומחה לחינוך מהארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי המייעץ לממשלה הצרפתית, הצהיר כי הוא תומך בשינויים מאחר שהשיטה הקיימת אינה טובה ואינה תומכת בילדים הזקוקים למערכת חינוכית טובה. "לילדים המתקשים, ימי לימודים ארוכים הם לא מה שיעזור. זה דבר שעוזר בעיקר להורים. חייבים לשבור את המעגל הזה של ילדים עייפים ומשועממים שנמצאים בלימודים במשך שעות ארוכות בלי יכולת להתרכז, ואז מצופה מהם ללמוד בבית".
העמדה המתנגדת לשיעורי הבית אינה דבר חדש. ישנם בתי ספר רבים בעולם שאינם מאמינים בשינון החומר אחרי שעות הלימודים ומתנגדים למנהג מסיבות שונות, ביניהן מחקרים שהראו כי אין בכך תועלת לימודית אמיתית, וגם קבוצות המתעקשות שזמן הלימוד הזה בא על חשבון משחק בחוץ אחר הצהריים, בעיקר בין כיתה א' לכיתה ח'.
"נושא שיעורי הבית - בעד ונגד, הוא תמיד נושא לוויכוח בין אנשי חינוך," אומרת המאבחנת הדידקטית מור פוייר. "בעיקר בארה"ב וקנדה ניתן לראות מורים ובתי ספר שבוחרים ללמד רק בשעות הלימודים מתוך תפיסה שזה לא רק לא עוזר, אלא גם עשוי לגרום נזק. ישנם מחקרים שמראים לפה ולפה, אך העניין תלוי גם באורך יום הלימודים. ביום לימודים ארוך, שעות נוספות בבית עשויות בהחלט ליצור שחיקה. בישראל מערכת החינוך מתבססת על שיעורי הבית כחלק אינטגרלי מהלמידה, ועל מנת ליצור שינוי כזה יהיה צורך בשינוי משמעותי של מערכי השיעור.
"לדעתי, היו נסיונות של משרד החינוך להפחית את כמות שיעורי הבית בבתי הספר, ואף עצומות בנושא מצד תלמידים והורים, שרובם המוחלט שונא את מטלות הבית הללו. בלי קשר להישגים הישירים ובין אם הם עולים או יורדים, הכנת שיעורי בית היא מיומנות חשובה בלמידה עצמאית ובאחריות אישית, ואני מאמינה שבמקרים רבים, יותר משחשוב שהילד ידע את החומר, חשוב שהילד ילמד ללמוד".