בימינו, כשהאינפורמציה מתקיפה ומקיפה מכל כיוון ומפרסמים נלחמים על תשומת הלב שלנו בכל רגע נתון, לא פלא שלפעמים, כדי להשיג שנייה של ריכוז מהאדם המודרני העסוק, משרדי הפרסום מכוונים הכי נמוך, הכי כואב והכי מזעזע, כולל שימוש ציני לפעמים בילדים.
אפשר להתנגד למניפולציה או לתמוך בה; כך או כך, אין ספק שהיא עושה את העבודה. בעקבות מודעה כזו שיצאה השבוע, בה נראה תינוק ישן לצד סכין קצבים כדימוי לסכנה שבשינה משותפת עם ההורים, נזכרנו בעוד פרסומות פרובוקטיביות ומטרידות בעולם.
סקוטלנד: קיל ג'יל
קמפיין תרומת האיברים של הממשלה הסקוטית היה כה מטריד עד שכמעט הוסר מהמרקע עקב תלונות הצופים המזועזעים. התשדיר קרא לאזרחים לחתום על כרטיסי תרומת איברים, ונראתה בו ילדה חמודה, ומעליה טקסט שאומר: "היית מאשר תרומת איברים כדי להציל חיים? יש לך 20 שניות להחליט".
בשניות הבאות פניה של הילדה מתחילים להטשטש ולהיעלם, ואז מופיע כיתוב נוסף: "להרוג את ג'יל? כן או לא? מה החלטת?". הקמפיין הוכח כהצלחה, ויותר ממאה אלף איש נרשמו בעקבותיו כתורמי איברים.
ניו זילנד: דמעות הדם
על מנת לתפוס את תשומת לבם של הנהגים עם בוא הגשמים הראשונים המסכנים מאוד את הנהיגה, יצאו בניו זילנד לקמפיין עם פטנט שעוד לא נראה כמותו: שלט מדמם. המודעות הראשונות נראו תמימות למדי: פרצופים חמודים של ילדים יפים המישירים מבטם למצלמה, תחתיהם נרשם: "הגשם משנה הכל. אנא נהגו על פי תנאי הכביש".
עם בוא הגשם, הראה השלט שהוא עומד מאחורי דבריו, והשתנה מאוד: מעיניו, אפו ופיו של הילד החל ליזול נוזל בצבע אדום-דם מרתיע. האפקט המתוחכם נפסק ונשטף עם הגשם, וכשזורחת השמש הילדים חוזרים לשגרה.
צרפת: איכות הסביבה וחבל תליה
מחלקת הקריאייטיב שהיתה אחראית לפרסם תערוכה שעסקה באיכות הסביבה החליטה לרדוף את עיני הציבור בתמונה בלתי שגרתית: ילדה חמודה, עם חבל תליה כרוך סביב ראשה, מחובר השמימה, ותחת רגליה עומד לו קרחון שהולך ונמס. ולנו נותר רק לדמיין מה יקרה כשלרגליה יישארו רק מים.
ארה"ב: אלימות מילולית
על מנת להמחיש לציבור שאלימות מילולית מכאיבה לילדים כמו כל סוג אחר של אלימות, יצאו בעיר שיקגו בקמפיין גדול, והראו שאלימות מילולית אולי לא משאירה פצעים בגוף, אבל לפצעים שבנפש יקח לפעמים זמן רב יותר להחלים. הידיים השקופות שחונקות ומושכות בשיערם של הילדים הבוכים שלפנינו נרשמו מילים פוגעניות כמו: "מטומטם", "אף פעם לא יצא ממך שום דבר", "שמן", ושאר כינויי גנאי מכאיבים.
תאילנד: לאכול מהאסלה
פרסומת תאילנדית למגבונים הלכה גם היא על אפקט ההרתעה, והגישה לציבור תמונה שיתקשה לשכוח: יד אמהית המאכילה בכפית תינוקת מתוקה, אלא שהיד, אבוי, עשויה ממברשת לניקוי שירותים. "את לא יודעת במה נגעת, אז תנגבי את הידיים", נרשם בקופי. בתיאבון.
אוסטרליה: המבורגרים כהרואין
"שברו את ההרגל", נאמר בתשדיר האוסטרלי הזה, שבא לתקוף את מגיפת השמנת היתר בילדים ולהעלות מודעות הורית בנושא, נראית אם שמתיישבת לצד בנה הקטן ומכינה לו מנת הרואין. כשהיא מסיימת, היא שמה לילד מפית וקושרת חוסם עורקים לזרועו. רגע לפני שהיא מזריקה לו, מתחלף המזרק בהמבורגר תעשייתי אותו היא מגישה לו, ואוכלת כזה גם בעצמה.
ההשוואה בין נזקי ההירואין לנזקי הג'אנק פוד עוררה סערה עולמית, אך יוצרי התשדיר עמדו מאחוריו והסבירו שההתמכרות לאוכל מהיר ולא בריא היא התמכרות לכל דבר, ושאחוזי התמותה כתוצאה ממחלות הקשורות בסגנון חיים לא בריא גדולים מאחוזי התמותה מסמים.
ספרד: התעללות בילדים
לקמפיין הזה קראו, מסיבה ברורה, "ידיים". בנסיון להציף למודעות את בעיית ההתעללות המינית והפיזית בקטינים, יצרו בעמותת 'קאסה דו מנור' תמונה שקשה שלא להביט בה. ילדה יפה שלגופה שמלה ארוכה וכבדה שעשויה מעשרות כפות ידיים בוגרות הנתפסות עליה, נתלות ונאחזות בעוצמה בגופה הקטן. "יש דברים שלא עוזבים אותך אף פעם", נכתב למעלה.
ישראל: פגיעה מינית
גם בישראל הולכים מפעם לפעם לקיצוניות על מנת לטלטל את הציבור הישנוני ולהעיר אותו למציאות בלתי נעימה. בסרטון של עמותת אחת ואחד מאיתנו- הבית לתמיכה נפשית לנפגעי אלימות מינית, העוסקת בנושא האלימות המינית במשפחה, לא רואים אנשים בכלל, ובכל זאת המסר שלה איום ומחלחל. על הרצפה מוטלים בגדיו של גבר, היוצרים מין מסלול אל חדר השינה. במקום שבהמשך יופיעו בגדיה של אישה, מופיעים פריטים קטנטנים של ילדה, ובחדר השינה מוטלת, הפוכה, בובה. "45 אלף ילדים מנוצלים בישראל על ידי האדם שהם אוהבים", נכתב.