זהו, החגים נגמרו, הלימודים עוד רגע מתחדשים שוב, והשגרה סוף סוף תחזור לחיינו. רק שאותה שגרה כוללת גם מאבקים על הכנת שיעורי הבית, לצד קשיים בלימודים או חוסר סבלנות לשבת ללמוד. בשלב הזה, חשוב מאוד שאנחנו ההורים, נרים את הראש, לא ניכנס למלחמות עם הילדים וננסה לעזור להם.
רק שעזרה אין משמעותה לעשות את שיעורי הבית במקומם, אלא לתמוך בהם ולהנחיל בהם תחושת הצלחה. קבלו 10 משפטים שיעודדו אותם ללמוד:
1. "אתה ילד מאוד אחראי וחרוץ"
הדבקת תוויות חיוביות לילד כמוה כמתן מחמאה לאישיות הילד שתדרבן אותו לנהוג לפי תוויות אלה. לאחר שיפנים אותן, יאמץ את המשמעת הלימודית כביטוי לאישיותו האחראית והחרוצה.
2. "אתה לומד מאוד מהר/כותב מאוד יפה"
מתן מחמאה קונקרטית לתפקוד הילד עם מילת תואר כמו "מהר" או "יפה", תדרבן אותו להמשיך להרשים את ההורה כדי לזכות בעוד משוב חיובי ממנו - וכך להמשיך ללמוד.
3. "כל הכבוד על המאמץ שהשקעת בקריאה"
חשוב לשבח בעיקר את המאמץ בלמידה ופחות את התוצאה. ילדים שמכוונים לתוצאה עלולים להתייאש אם לא יצליחו מדי פעם, ואילו ילדים שמכוונים למאמץ יידעו טוב יותר להתמיד ולהתמודד עם כישלונות. ומי שיודע להתמיד, בסופו של דבר יותר מצליח. בנוסף לכך, זהו מסר חינוכי חשוב: תחושת הערך שלך לא צריכה להיות תלויה בחיזוקים מבחוץ אלא בעיקר בחיזוקים פנימיים.
4. "השתפרת מאוד בכתיבה שלך"
חשוב להעביר את המסר שכל תלמיד נמדד ביחס לעצמו ולא מושווה עם אחיו או עם חבריו. לכל ילד הכישורים שלו וקצב ההתקדמות שלו וחשוב לשבח את ההתקדמות בהתאם לסולם האישי שלו, כדי לא ליצור ציפיות לא ריאליות ותסכול.
5. "אני זוכר שגם לקראת המבחן בחשבון מאוד חששת ובסוף הצלחת יפה"
חשוב להזכיר לילדים את הישגיהם בעבר, בוודאי כשהם נמצאים במצב של לחץ וחוסר ביטחון. במצבים כאלה, ילדים נוטים לשכוח את הכוחות והכישורים שלהם, ותפקיד ההורים להזכיר להם שהם יכולים. אפשר להסב את תשומת ליבם לכך שלעיתים, מתוך לחץ וייאוש, אנשים לא תופסים נכון את יכולתם, ושאתם כאן כדי להזכיר ולתמוך.
6. "אני מבין שאתה מרגיש שיש המון חומר למבחן, בוא נחלק אותו לחלקים"
ילדים מרגישים לעיתים שחומר הלימודים "גדול עליהם" וזקוקים לעזרה בהתארגנות. חשוב מאוד שההורים יעזרו להם ללמוד לתכנן לימודים בצורה יעילה לטווח הארוך, תוך קביעת סדר עדיפויות. כדאי לעזור לילד למצוא את שיטת הלימוד המתאימה לו, למשל, סיכום החומר, סימון במרקר או רשימת הערות בטקסט. אם הילד נלחץ מהכמות הרבה של החומר, אפשר להציע לו לחלק את החומר ליחידות קטנות ולהתרכז בכל פעם בחלק מסוים אחד.
7. "אתה זוכר איך הרגשת כשקיבלת 90 במבחן בתורה?"
כל ילד קיבל מתישהו ציון טוב באחד מהמקצועות. החוויה היא תמיד טובה ונעימה והיא התגמול הישיר, האמיתי, המקנה לילד שהשקיע בלימודים תחושת הצלחה. כשאנחנו מזכירים זאת לילד שלנו, אנחנו מגדילים את הסיכויים שהוא ירצה לחזור שוב למקום הזה ולחוות שוב את ההרגשה הזו.
8. "יש לך זיכרון שמיעתי מצוין, נראה לי ששווה לפתח אותו. זה מאוד עוזר ברכישת שפה חדשה"
אחד התפקידים החשובים שלנו כהורים הוא להתבונן ולמצוא אצל כל ילד את הכישורים והיכולות הייחודיים לו. חלק מהכישורים הללו יכולים בהחלט לעזור לו בלימודים. האירו עליהם בפנס ואמרו זאת לילד שלכם. אמירה המחברת ילד ליכולותיו מחזקת אותו בהתמודדות עם קשיים.
9. "כל הכבוד לך שאתה לא מוותר, אני יודע כמה קשה לך"
אמירה זו נאמרת בכנות ובאותנטיות מבלי לנסות לייפות את המציאות ולכן ילד יקשיב לה: "אני רואה ויודע שקשה לך". גם השבח המובע כאן הוא מדויק. ילדים מעריכים הורה שרואה אותם באמת, על כל הקשיים והצדדים הפחות טובים, ובכל זאת מוצא משהו נכון וטוב לומר. עידוד מסוג זה נכנס ללב ונותן כוח.
10. "אחרי שתסיים את השיעורים, תוכל לראות טלוויזיה"
הטלוויזיה היא זכות של מי שביצע את החובות. אין פה הענשה של "לא תראה טלוויזיה עד שתסיים שיעורים", אלא תוצאה הגיונית של קביעת סדר עדיפויות.
הכתבה התפרסמה באתר ifeel. לקבלת גיליון במתנה לחצו כאן
ייעוץ מקצועי:
ד"ר אלי שגיא - טיפול פרטני, זוגי ומשפחתי והדרכת הורים, מחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן)
ד"ר דלית בלונדר-רון - פסיכולוגית חינוכית וקלינית מומחית
אלי זוהר-ניב - יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים