קשיי קשב וריכוז הן מהתופעות הגדולות ביותר של הדור הזה. כמעט בכל כיתה היום אפשר למצוא לפחות ילד אחד שמאובחן ומטופל בריטלין, והנושא נחקר ללא הרף, בנסיון לסייע לילדים הרבים כל כך הסובלים מהתופעה. לרוב, התופעה מאובחנת בגילאי בית הספר היסודי, מגיל 6 ועד 12, כשהילד מפגין קשיים במסגרת הכיתתית. מחקר חדש מטעם אקדמיית רפואת הילדים האמריקנית חושף עתה עובדה שמסעירה הורים רבים מסביב לעולם: ניתן לאבחן ADD ו- ADHD (המכיל בו גם אלמנט של היפראקטיביות) כבר בגן, מגיל ארבע.
אנרגיה מתפרצת או הפרעת קשב וריכוז?
קשיי קשב וריכוז מופיעות בכ-10 אחוזים מהאוכלוסיה, ובעד 12 אחוזים מילדי בית הספר. מדובר בהפרעה נוירולוגית, שמקשה על הסובל ממנה בתפקודים שונים: קושי בריכוז, קושי להתמקד בגירוי בודד, קושי להתעלם מגירויים חיצוניים, קושי בחשיבה בהירה, בלבול, קושי להסתדר בחברה, אימפולסיביות, חוסר סבלנות, ועוד תסמינים נלווים שיכולים להיווצר מתוך תסכול, כמו אגרסיביות, הסתגרות או התנהגות פרועה ומסוכנת. טיפול בתופעה באופן תרופתי או טיפולי אחר יכול להקל מאוד על תסמיני הילד ולעזור לו לתפקד בחברה ובמסגרת, ולכן אבחון מוקדם הינו משמעותי.
ההתרגשות מהגילוי החדש מלווה גם בחשש שיותר ויותר ילדים צעירים יטופלו בריטלין ובתרופות דומות לה, כאלה שיש עליהן ביקורת רבה, ונחשבות לתרופות שרופאים רושמים ביד חופשית מדי. אקדמיית רפואת הילדים האמריקנית צירפה להנחיה החדשה מסמך מפורט המיועד לרופאים בלבד, בו סיפקה הוראות מדוייקות לרופאים לגבי דרכי אבחון וטיפול במקרים של ADHD בילדים קטנים כל כך. כמו כן, נכתב מפורשות שעל הרופאים לנסות לטפל בעניין ראשית בתרפיה, ושעל מרשם תרופות להיות המוצא האחרון.
"קשה לעשות את ההבחנה בין ילד הסובל מ-ADHD לבין בן ארבע אנרגטי ופעלתן רגיל", אומר הפסיכולוג ריאן סטוק שהיה מעורב בהמלצות החדשות. "רק איש מקצוע מיומן מסוגל לראות את ההבדל, וגם למומחים זה עשוי להיות מסובך. על ההורים לא להילחץ ולייחס כל התנהגות של ילד קטן שלא מסוגל לשבת במקום לרגע להפרעה. זוהי התנהגות נורמלית לגיל ארבע. ADHD הוא מצב נוירוביולוגי שמתקיים באונה הקדמית של המח ויוצר קושי לווסת את מצב הרוח, הריכוז ויכולת המיקוד. עד היום נהגנו לאבחן את רוב הילדים מגיל שמונה, אבל היכולות השתכללו כל כך, ועכשיו נוכל לעזור לילדים להתחיל את הלימודים בבית הספר במצב טוב יותר, ולהיות מודעים לקשיים שעשויים להתעורר".
"זה מצויין שאפשר להתחיל לעזור לילדים מגיל צעיר יותר ויותר", אומרת מירב שקד טולדנו, עובדת סוציאלית קלינית ממכון א"מ הדרך לטיפול בקשיי קשב וריכוז בשיטת נוירופידבק. "אם לילד יש קושי או בעיה – צריך לעזור לו. ברגע שהמצב מקבל הגדרה, יותר קל להתייחס אליו. הסימפטומים ב-ADHD אינם רק קושי לשבת במקום, זה פרמטר בודד מתוך שלל קשיים שנתקלים בהם, ולכן אני לא מאמינה שהאבחון בגיל מוקדם יוביל לטיפול תרופתי מיותר. ככל שנוכל לעזור לילד יותר מוקדם, כך הוא יסבול פחות מקשיים".