מטלות הבית גורמות לוויכוחים חוזרים ונשנים בין הורים וילדים. יש הורים שבוחרים לוותר לילדים או כאלה שמאמינים שאין צורך להעמיס עליהם. וכך, בהרבה מהבתים בישראל הילדים כלל לא שותפים בביצוע המטלות, למרות שהם יודעים ומסוגלים לעשות אותן ללא כל בעיה.
"יש הרבה הורים שחושבים שזה לא תפקידם של הילדים", מציין פרופ' עמוס רולידר. "ויש כאלה שמנסים ומקבלים סירוב בנוסח: אין לי כח, מה אני צריך לעשות את זה עכשיו, תבקשי ממנו, אחר כך ועוד. אבל הורים צריכים להבין שזה דבר מאוד חשוב. אתה כך מלמד אחריות וסדר".
לדבריו של פרופ' רולידר, מחקרים מראים שלקיחת חלק במטלות הבית משפיעה על ילדים בלא מעט מישורים – הם מפתחים חשיבה כלכלית נכונה, משתפים פעולה בתחומים אחרים ומשפרים את נימוסיהם.
כפי שפורסם בדף הפייסבוק של תכנית חיסכון, פרופ' רולידר מציע לשלב את הילדים במטלות הבית בדרך הזאת:
1. תכננו מראש. יצירת מציאות חדשה, בה ילדיכם הינם שותפים למטלות הבית, דורשת היערכות מראש. בשלב הראשון, הכינו רשימה של כל המטלות שצריכות להתבצע, מבלי להשמיט דבר. מתוך רשימה זו, בדקו מהן המטלות שיוכלו לבצע ילדיכם ואיזו מטלה עדיף שכל אחד מהם יבצע. מומלץ שתשתפו את ילדיכם ברשימה שעשיתם וסייעו להם לבחור את המטלות המתאימות להם. את חלוקת המשימות בין הילדים יש לעשות לפי גילם, מסוגלותם והעדפותיהם האישיות.
2. תאמו ציפיות. לא די להגדיר לילדכם שהוא אחראי על משימה כלשהי, עליכם להבהיר בדיוק מה משמעות הדבר. לדוגמא, במקום להגיד לו שהוא אחראי על הכביסה, הסבירו לו מה אחריות זו כוללת: מיון הכביסה, הפעלת המכונה בתכנית הנכונה, תליית הכביסה או העברתה למייבש, קיפול ומיון הבגדים לארונות. כמו כן, תצטרכו להגדיר מתי ובאיזו תדירות יש לבצע את המטלה. לעתים, תיאום הציפיות יכלול שלב בו תלמדו את ילדיכם לבצע את המטלה על הצד הטוב ביותר, ואף לבצע אותה ביחד איתו מספר פעמים, תוך מתן הסברים והדגמות עד שילמד כיצד לבצעה היטב.
3. פרגנו וחזקו בעקבות שיתוף הפעולה. עליכם להיות מוכנים לכך שכאשר ילדיכם מבצעים מטלה במקומכם, הם לא יעשו אותה בדיוק כמוכם. גם במצבים שהביצוע אינו מושלם, חשוב לשבח אותם.
4. היו גמישים בשעת הצורך. במידה וילדכם נמצא בתקופה קשה או עמוסה, הציעו לו עזרה במילוי תפקידיו.
5. היו חזקים בשעת הצורך. זכרו, הכנסת שינוי שכזה באורח חייו של הילד לא בהכרח תעבור בקלות. העובדה שילדכם לא שש לנקות ולסדר, אין משמעה שכל הרעיון היה שגוי. התמודדו עם הסירוב והגיבו בעקביות ובסמכותיות כמו לכל סירוב אחר של ילדכם לשתף עמכם פעולה.
מה הילדים מסוגלים לבצע בכל גיל?
ילדים בגיל הגן:
- לאסוף את הצעצועים לאחר משחק.
- לפנות את הכלים משולחן האוכל לאחר הארוחה.
- לשים את הבגדים המלוכלכים בכביסה.
- להביא לכם חיתול לתינוק.
ילדים בגיל בית ספר יסודי:
- לסדר את החדרים.
- לערוך את השולחן, לשטוף כלים או לבצע משימות פשוטות בעת הכנת האוכל.
- לסייע בתלייה או בקיפול הכביסה.
- לעזור בהשקיית העציצים או הגינה.
- לסייע בטיפול בבעל החיים.
- להוציא את הזבל.
בני נוער:
- לבצע סידורים מחוץ לבית, לדוגמא: לקחת מוצר מקולקל לתיקון, לקחת את בעל החיים לווטרינר, להתלוות להורה בקניות ולסייע בפריקת הקניות בבית.
- להשגיח על האחים הצעירים או לסייע להם בהכנת שיעורי הבית, הגעה לחוגים ועוד.
- לסייע בהכנת הארוחה המשפחתית.