השהייה במרחב המוגן או סתם בבית, כשאין בית ספר ולא ברור מתי נחזור לשגרה – עלולה להיות מעייפת מאוד. בדיוק לרגעים הללו נועדו המשחקים הפשוטים, אלה שלא דורשים חומרים מיוחדים או תכנון מראש. שנתחיל?
משחקי חידות ושעשועי לשון
ארץ עיר
מתאים לילדים ששולטים באותיות הא"ב.
למי ששכח את הכללים: מחליטים מראש על קטגוריות המשחק (הבסיסיות הן: ארץ, עיר, חי, צומח, דומם). אחד המשתתפים מונה (בשקט!) את אותיות הא'-ב' עד שמכריזים "סטופ". לא חייבים דפים ועט, אפשר גם בעל פה.
הראשון שמוצא תשובות לכל הקטגוריות שנקבעו הוא המנצח, וזוכה בכבוד של מניית האותיות בתור הבא.
עם ילדים צעירים יותר שמתחילים להתעניין באותיות, אפשר לשחק בלי קטגוריות מוגדרות אלא בנסיון למצוא מילה שמתחילה באות שנבחרה.
חרוזים ושטוזים
מתאים לילדים בני שלוש ומעלה.
מי שמתחיל במשחק אומר מילה, והבא אחריו צריך למצוא מילה שמתחרזת איתה (חרוז-תפוז). אפשר להתקדם ולנסות להמציא שטוזים - שטויות בחרוזים. למתקדמים שבין הילדים אפשר להוסיף דרישה לפיה כל שטוז יכיל מילה מהשטוז הקודם.
חידות מילוליות
חדים חידות מרומזות שהתשובות להן מתחילות באות מסוימת. דוגמאות: מה מתחיל ב- א', בצבע אדום, מתוק וטעים? אבטיח. מה מתחיל ב- ר', מחליף צבעים ונמצא בכביש? רמזור.
כן לא, שחור לבן
מנהלים שיחה עירנית בלי להגיד את המילים הללו. מי שבטעות משלב את המילים בשיחה, נפסל. התוצאה עשויה להיות מצחיקה מאוד.
סיפור בהמשכים
אחד המשתתפים מתחיל לספר סיפור ("היה היה פעם....") ומפסיק כשמתחשק לו או בנקודת מפנה בעלילה.
אחריו ממשיך אחר וכן הלאה. לפעמים נוצר סיפור מאוד משעשע מהמאמץ המשותף.
מי אמר את המשפט?
כל משתתף שולף בתורו משפט מספר ילדים המוכר לכל המשתתפים. האחרים צריכים לנחש מי אמר את המשפט ומאיזה ספר הוא לקוח. למשל: "מי אמר את המשפט - סבתא למה יש לך עיניים גדולות כל כך?" כשהתשובה הברורה היא כיפה אדומה.
מדהים לגלות מה הילדים זוכרים ועד כמה הם מסוגלים להנפיק חידות כאלה בעצמם.
משחקי קלפים: רביעיות, זוכרים?
משחקי קלפים מתאימים לילדים מגיל ארבע לערך, כשהם יודעים כבר לזהות מספרים ודמויות שונות. בהתחלה אפשר לשחק עם הילדים משחקים פתוחים בהם כל הקלפים גלויים, על מנת שילמדו ויבינו את כללי המשחק. קחו בחשבון שאחיזה של סדרת קלפים גדולה באופן מוסתר עלולה להיות מסובכת לידיים קטנות. אפשר להכין מתקן מאולתר להנחת קלפים מקרטון או בריסטול עבה.
בחפיסת קלפים סטנדרטית יש 52 קלפים ב-4 סדרות: לב, יהלום, תלתן ועלה. בכל סדרה יש מלך, מלכה ונסיך, המספרים 2 - 10 ואס שהוא מספר 1 אבל בדרך כלל שווה יותר ממלך. בחלק מהחבילות יש גם 2 ג'וקרים.
משחק הזיכרון
משחק המשפר מיומנויות זכרון ומלמד ילדים לשחק לפי תור.
הקלפים הדרושים:
שתי חפיסות קלפים.
בוחרים משתי החפיסות מספר קלפים זהים כך שיהיו לנו זוגות. מספר הזוגות בהתאם לרמת הקושי בה משחקים - עם ילדים צעירים אפשר להתחיל ב- 3 זוגות שונים (נניח אס, 6 ומלך) ולהוסיף קלפים ככל שהמיומנות משתפרת.
אם משחקים עם ילדים גדולים יותר אפשר להשתמש בחבילה אחת ואז זוגות הקלפים לא חייבים להיות זהים אלא רק בעלי אותו ערך.
מערבבים את הקלפים שבחרנו ומניחים את הזוגות עם הפנים כלפי מטה בצורה מסודרת (מטריצה).
איך משחקים?
כל שחקן בתורו חושף זוג קלפים. אם הם זהים, הוא לוקח את הקלפים וחושף זוג נוסף. אם הם שונים הוא הופך אותם בחזרה והתור עובר לשחקן הבא. ממשיכים עד שהלוח נקי מקלפים.
מי מנצח?
השחקן שבידו המספר הרב ביותר של קלפים בסיום המשחק.
מלחמה
משחק המלמד לשחק לפי תור ומלמד זיהוי ספרות, וערכי מספרים - מה גדול ממה.
הקלפים הדרושים:
חפיסת קלפים אחת.
מערבבים את הקלפים ומחלקים את החבילה באופן שווה בין המשתתפים.
איך משחקים?
בכל תור, כל השחקנים פותחים קלף ומניחים אותו על השולחן. השחקן שלו ערך הקלף הגבוה ביותר לוקח אליו את כל הקלפים. ערך הקלפים בסדר יורד הוא: ג'וקר, אס, מלך, מלכה, נסיך, המספרים 10 עד 2.
כאשר יש שני קלפים בעלי ערך זהה, עורכים מלחמה - כל אחד מהשחקנים מניח מעל הקלף המקורי שלו 3 קלפים הפוכים ואחד פתוח. השחקן שלו הקלף העליון בעל הערך הגבוה ביותר, הוא המנצח של הסיבוב והוא לוקח אליו את כל הקלפים שעל השולחן.
אפשר לשחק את המשחק בגירסה צעירה ופשוטה יותר, שבה משתתפים רק קלפי המספרים 2 - 10 והאס שמקבל ערך 1 (ומפסיד ל-2).
מי מנצח?
בכל פעם ששחקן מפסיד את כל הקלפים שבידיו הוא יוצא מהמשחק. המנצח הוא זה שנשאר עם כל הקופה ביד.
רביעיות
משחק מתקדם יותר, המלמד את הילדים לזהות סדרות ורצפים וכן אסטרטגיה וחיזוי מהלכים.
הקלפים הדרושים: חפיסת קלפים, ללא ג'וקרים.
בחפיסה יש 13 רביעיות. אם יש רק שני שחקנים, בוחרים מתוכן 7. אם יש יותר שחקנים אפשר להשאיר את כולן. מערבבים את הקלפים שנבחרו ומחלקים לכל שחקן 4 קלפים שהוא שומר כשהם מוסתרים. את שאר הקלפים מניחים בקופה, כשהם הפוכים.
איך משחקים?
מטרת כל שחקן היא להשלים רביעיות של אותו המספר בכל הצורות (לב, יהלום, תלתן ועלה). בכל תור מבקש השחקן מאחד המשתתפים לתת לו קלף המתאים לסדרה שיש לו ביד לפחות נציג אחד שלה. אם לשחקן שמנגד יש את הקלף, הוא חייב לתת אותו. אם אין, השואל לוקח קלף מהקופה והתור עובר הלאה.
כל שחקן שמשלים רביעיה מניח אותה על השולחן. משחקים עד שכל הרביעיות הושלמו.
מי מנצח?
השחקן שהשלים הכי הרבה רביעיות.