בעוד מספר שעות "מבחן ההורים הגדול" תצא לדרך. שמונה זוגות שונים לחלוטין, בעלי שיטות חינוך ותפיסות שונות לחלוטין, ינסו להוכיח כי השיטה שלהם היא הטובה ביותר. הם יצפו בזוגות אחרים, יבקרו את העמדות השונות ולבסוף כל הזוגות יבחרו את המשפחה שהשיטה שלה - היא הטובה ביותר.
בזמן שבעבר שיטת החינוך, בהן מערכת החינוך, הסטנדרטית הייתה האידיאל, היום היא כבר לא מתאימה לכולם. המידע זולג מכל עבר, שגרת החיים ומרוץ החיים הרימו הילוך, הורים רבים שמים להם ולילדיהם יעדים שונים - ויש אלו שרואים את עצמם מנהלים שגרה אחרת לחלוטין. עם זאת דבר אחד הוא בטוח: כולנו רוצים את הכי טוב בעבור הילדים שלנו. שיהיו להם חברים, שיהיו מאושרים, אבל לצד כל זה - גם חכמים ומחונכים.
כולם ינסו להציג את הניסיון שלהם, את הידע שצברו - וינסו להוכיח שהשיטה שלהם היא הדרך הטובה ביותר לגדל ילדים מאושרים ומוצלחים. אבל לפני שזה יתחיל, ד"ר יפעת מנצר-חרותי עם כל מה שאתם צריכים לדעת על שמונת השיטות של שמונת הזוגות. אז איפה אתם ממוקמים?
חינוך ביתי
משפחת מאילוב-כהן מגדלים את שני ילדיהם על טהרת החינוך הביתי. על פי דבריה של ד"ר מצנר-חרותי, בגישה זו ההורים בוחרים שלא לשלוח את הילדים למסגרות אלא לחנך אותם בסביבה ביתית. "הם בוחרים לקחת את זה עליהם", היא מסבירה, "הרבה פעמים זה לא רק ההורה והילדים, אלא המשפחות מתארגנות ביניהן והילדים יכולים ללכת יחד לפעילות כלשהי. זה לא רק מה שאנחנו חושבים, נמצאו כל מיני דרכים אלטרנטיביות כן לעשות פעילויות נוספות, להפגיש את הילדים עם עוד ילדים - ולא רק ההורה עם הילד". בשיטה הזו הילדים מקבלים יחס אישי, לומדים בהתאם לקצב שלהם ולא בהתאם לקצב של גורמים חיצוניים.
חינוך סמכותי
משפחת בלינדרמן מגדלים את ילדיהם בחינוך סמכותי. השניים מדגישים כי מבחינתם חשוב להם שילדיהם יבינו כי הם, ההורים, אינם חברים שלהם - ולהם תוכנית ברורה לעתיד. "התפיסה של ההורה היא שהוא יודע תמיד מה נכון, כשיש כללים ברורים - ודרישה לציות של הילדים", אומרת ד"ר מצנר-חרותי, "אחרת יש סנקציות. מדובר בשיטה וותיקה, היא מאוד מובנת, ההיררכיה מאוד ברורה - אין בלבול. ההורה יודע מה צריך להיות, הילד יודע שהוא צריך לעשות מה שההורה אומר וכולם מתנהלים בצורה מאוד מאורגנת".
הצלחה והישגים
משפחת יוספידיס-מוסקונה מגדלים את ילדיהם תמיד לשאוף להישגים והצלחה. הם מאמינים כי על הילדים להיות הכי טובים שהם יכולים ביחס לעצמם. "יש הכרה וכבוד לתוצאות", מסבירה ד"ר מצנר-חרותי, "התפיסה של ההורה כי עוזר לילד ודוחף את הילד להישגים".
משחקיות
משפחת רומנלי מגדלים את ילדיהם על שיטה אותה הם מכנים "משחקיות" ורואים כתפיסת עולם. "בשביל משחקיות צריך להיות אנשים שיכולים להיות קלילים. מדובר בהבנה כי ילדים עד גיל מסוים ישתפו פעולה ויתפקדו בצורת משחק יותר, זה לא ירגיש להם שמחליטים עליהם. משחקיות באה להתמודד עם הטון הדידקטי, להקליל את המטלות המשעממות שצריך לעשות במהלך היום", אומרת ד"ר מצנר-חרותי, "במקום להתעמת עם הילד. דרך שעוזרת גם לילדים וגם להורה - אנחנו בעצמו נדבקים באופטימיות ובהומור שיש בה".
חינוך חרדי-דתי
משפחת הלפרין מגדלים את ילדיהם בחינוך חרדי-דתי ברוח ספר התורה שמהווה הקו המנחה בעבורם. הם מגדירים את החינוך שלהם "נוקשה-סמכותי", וטוענים כי ככה גם הם הכירו כשהיו קטנים. "יש דמות על שהיא הקובעת, זה יכול מאוד לעזור להורים מה שפותר הרבה שאלות", אומרת ד"ר מנצר-חרותי, "מה שמעניין בגישה הזו הוא שיש "תנאי דורש תנאי מקיים", ההורים והילדים ביחד, זה הדדי, דוגמה אישית מאוד רצינית".
משמעת וספורט
משפחת שמילוביץ מחנכים את הבנים שלהם למשמעת וספורט - ורואים את עצמם כ"אולד סקול". לכל פעילות יש שעות מוגדרות ולעיתים אף הכנות לפני יציאה מהבית. "הגישה היא לתכנן את המטלות השונות בלו"ז, אין הרבה גמישות - זה מה שצריך לעשות, וזה לא נתון משא ומתן", היא מסבירה, "הגישה מתמקדת בהישגיות, בניהול החיים באופן מאוד מסודר, אין בה מקום להרבה ספק. משמעת מאוד ברורה, מה גם שזה מעודד אורך חיים בריא".
אימון לעצמאות
משפחת צברי מגדלים את ילדיהם בהשראת אימון לעצמאות. הם מאמינים כי כל מפגש עם הילד זו הזדמנות טובה להכין אותו לעצמאות. "היכולת לתת לילדים להתנסות בעולם מתוך המקום החוויתי, המקום של לקיחת אחריות גם על טעויות", היא מסבירה, "גם אם זה לא עולה בקנה אחד עם הזמנים של ההורים. רוצים לגרום לילד שהוא עצמאי בעולם, אחראי למעשיו, יודע להתחבר למה שנכון לו. ההורה הוא יותר יועץ מאשר שופט או מנהל. ההורה צריך לסמוך על עצמו ועל הילד שלו - כי יש כאן שחרור שליטה, אחרת אין עצמאות".
חינוך טבעי
משפחת עירון מגדלים את ילדיהם על פי גישת חינוך טבעי. במסגרת זאת הם מאמינים כי יש ללכת בהתאם לטבע החיצוני וגם לפי הטבע של הילד. "חינוך טבעי הנעשה בטבע", היא אומרת, "הילדים מתנסים בכל מה שההורים עושים שקשור בעבודה באדמה וטיפול בחיות. במהלך השהייה בטבע הילדים רוכשים מיומנויות של עבודה בידיים ולמידה חווייתית מתוך התנסות יחד עם ההורים".