מראה מנצח של בית אינו קשור בהכרח לשווי הרהיטים או לאקססוריז המשובצים בו, אלא לתשומת הלב ולהנחה נכונה (ולא במחיר) של כל הפריטים האלה בתוך החלל הנתון. בסופו של דבר צריך הבית לשדר תחושה שגרים בו, של מראה מושך ומזמין אותו ניתן ליצור בכמה אופנים. אין ספק שהדרך הקלה יחסית היא לרכוש פריטי יוקרה ולשלב אותם כחלק מהתפאורה הכוללת. אלה, מטבעם, אינם מיוצרים בייצור המוני, ויעניקו למקום מגוריכם טאץ' ייחודי, מקורי ועשיר בהינף יד (עם סטיפת מזומנים כמובן). ועדיין, שווה להימנע מטעויות קלאסיות שעלולות לגרום למעוזכם הפרטי להיראות ההיפך הגמור ממיליון דולר.
שם ששווה כמה אפסים
מעצבי-על מתחום האופנה, האדריכלות או עיצוב המוצר הם מכונת כסף משומנת היטב עבור הרשתות שמציעות את מרכולתם. ממש כשם שכוכבי כדורגל מרוויחים לעיתים שכר שיכול לסייע בכלכלת מדינה שלמה רק על תמונתם המתנוססת על מוצרים נלווים, גם שמו הטוב של מעצב צמרת שווה כמה אפסים טובים אחרי העשרות במחירו הסופי של המוצר. זאת לבד מהמחיר שמשולם על פיתוח מוצר מעוצב לעילא, לעיתים גם חדשני בפונקציונאליות או במראה, לעיתים שניהם גם יחד.דוגמאות? יש ויש. מעצב האופנה ג'ורג'יו ארמני יצר את מותג רהיטי היוקרה ARMANI CASA שמכתיב מגמות עיצוביות ויוצר טוטאל לוק בגישת החיים הטובים.
בדומה לבגדים בעיצובו, כך גם קו הריהוט הכולל מטבחים ולאחרונה גם חדרי אמבט, בשיתוף עם החברה הספרדית ROCA, אינו מוצע במחירים השווים לכל נפש.
גם מעצב העל קארים ראשיד, שחתימת ידו האישית מוכרת היטב גם לאלה שאינם מעורבים ישירות בסצנת העיצוב, בעיקר בשל השימוש בצבע הוורוד, מציע פריטים מרהיבים במחירים שלא יתאימו לכל אחד. כמו יצירת אמנות ששווייה מוערך בהתאם לשמו של האמן, מעצבי-על בסדר גודל של ראשיד מציעים פרשנות ייחודית ואינטליגנטית למוצרים בעיצובם, שמחזקים את הבחירה בהם. קולקציית אריחים שהשיק לאחרונה, תחת השם NO-STALGIA, מתרגמת את פילוסופיית העיצוב שלו דרך אלמנטים גיאומטריים שיוצרים אשליות אופטיות מרהיבות של תנועה ופרופורציות בחלל (החל מ-650 שקלים למ"ר בסניפי "נגב").
יצירות אמנות שמשתבחות עם השנים
מעצבי העל גם יוצרים לא פעם מוצרי עיצוב אייקונים שערכם עולה עם השנים, ממש כמו יצירות אמנות. צ'ארלס וריי אימס, זוג המעצבים האגדי שאמור על אייקונות עיצוב מובילות מהמאה העשרים הציעו ייצור המוני איכותי ויעיל, אך במקביל לפנייתם להמונים יצרו ב-1956 את כורסת הלאונג' המפורסמת שהפכה לסמל סטטוס ומחירה האמיר בהתאמה (החל מ-24,900 שקלים ברשת "הביטאט").
ברם, רשתות העיצוב הגדולות מציעות העתקים שאינם נופלים מהמקור פעמים רבות, והקהל הרחב מוזמן לפאר בהם את חדרי הבית, בלי להוציא הון תועפות. דוגמה אחת היא כורסה בהשראת זרם האמנות הקוביסטי, אותו ייסד האמן פאבלו פיקאסו. ברשת "ביתילי" הביעו את הערכתם לאמן דרך הומאז' מיוחד בדמות כורסת "ליידי מרטיני". הכורסא, בעיצובה של רחלה גלזר, הקניינית הראשית של הרשת, מעניקה לכל חלל חוויה תיאטרלית עם אפקט דרמטי (5,390 שקלים ברשת "ביתילי").
צמר ניו זילנדי שווה יותר
אבל לא רק מעצבי העל מעלים את ערך הפריטים, אלא גם איכות החומרים מהם הם עשויים. הרבה פעמים מורגש היטב ההבדל שבין מוצר איכותי לבין מוצר שנרכש ברשתות העיצוב הזולות, למרות שחזותם דומה למדי. דוגמה בולטת היא השטיחים שטיב החומר הוא השחקן העיקרי שאמור על מחירם. צמר ניו-זילנדי, למשל, עומד בראש רשימת חומרי הגלם הטובים, העמידים והיקרים שמשמשים ליצירת שטיח איכותי נטול פשרות (החל מ-2,000 שקלים ברשת "צמר שטיחים יפים", לעומת שטיח דמוי צמר במחיר של 245 שקלים ברשת "איקאה").
"אבן קיסר" היא שם נרדף לאיכות אשר מתקדמת בקצב הטרנדים העולמיים ומתפתחת בהתאם לצרכי המעצבים והאדריכלים בכל העולם. קולקציה חדשה מציעה חמישה דגמים עיקריים של משטחי קוורץ בקשת רחבה של גוונים וטקסטורות (החל מ- 1,470 שקלים למטר). לעומת הקוורץ הטבעי, לקוריאן, שהוא חומר סינטטי מיסודו, מעמד רם בתעשיית העיצוב. החומר שמציע משטחים אחידים וחלקים, ללא נקודות חיבור, בהדפסים ובצבעים מרהיבים מאפשר לעצב את משטח העבודה במטבח ולהציע גם חיפויי קיר מרשימים ומיוחדים מאין כמותם (החל מ-2,900 שקלים למ"ר ברשת "רגבה").
טכנולוגיה מתקדמת וטרנדים
העידן הטכנולוגי מביא איתו שלל פתרונות ומוצרי-נוחות שנשענים על מחקר ופיתוח, שמניותיהם יורדות ככל שהשכלולים והפיתוחים החדשים מתווספים לשוק. כיום מוצעים יותר ויותר חידושים שמתבססים על שימוש שמפותח באנרגיה האישית, כמו סדרת הברזים של המותג GROHE שמורידה מהמשוואה את הידית המסורתית לטובת שלט רחוק. שידוך בין עיצוב, טכנולוגיה ואיכות הוליד אופנת ברזים חדשה שמאפשרת לתכנן את זרימת המים המושלמת בטמפרטורה הרצויה בלחיצת כפתור (החל מ-7,000 שקלים בחנויות העיצוב ברחבי הארץ).
גם טרנדים אופנתיים הם דרך מצוינת להגדיל את מחזור המכירות של כל חנות פשוטה, ובדרך לחזק את המנגנון הקפיטליסטי. בעונה הנוכחית בולטים הדפסים כמו פייזלי, אותו סמל ממוצא סקוטי שכיכב בשנות השמונים על גבי הבנדנות, עיטורי ערבסקה ומוטיבים דמויי תחרה. חשוב מאוד לשלב בחכמה את ההדפסים האלה, אם הם אכן עונים לטעמכם האישי, באופן שיתכתב עם שאר הפריטים בחלל, וישלים אותם בצורה אלגנטית והרמונית. הדפס הפייזלי הצפוף לא יתאים לסגנון צבעוני ועמוס מדי, לדוגמה, וכדאי להשתמש בו כדגש על כריות נוי או על הווילונות אם החלל שלכם מעוצב בקווים נקיים ועדינים – לאפקט מקסימלי של טוב-טעם.