בשבוע שעבר התבשרנו על פתיחה עתידית של סניף "איקאה" בצפון, שיצטרף לאחיו בנתניה (השקה מחודשת במרץ) ובראשון לציון. לבד מרשת "איקאה" וממתחם "דיזיין סנטר" שנמצאים איתנו כבר כמה שנים טובות, נפתחו בשנת 2011 שלושה מרכזי עיצוב נוספים: מרכז "וואן" בראשון לציון, כלבו העיצוב קיקה בנתניה ומתחם "Home Design" בפתח תקווה.
מה מביא את אנשי העסקים להקים מרכזים מסוג זה במדינה קטנטונת כשלנו, והאם מגמת ההתחזקות של מרכזים אלו תחרוץ בהכרח את דינן של חנויות העיצוב הקטנות?
בילוי משפחתי
ליליאנה מור, מנכ"ל ה"דיזיין סנטר", סבורה שההתעניינות הגוברת של הישראלים בעיצוב הבית הביאה להתחזקותם של המתחמים המיוחדים המוקדשים לנושא. "הצרכן הישראלי רואה עולם, מגלה את עולם העיצוב ואינו חושש לעצב לבד את ביתו", אומרת מור. "מלבד זאת, האופי הישראלי מביא את הקונה לחפש את מבוקשו במקום אחד, ורצוי שיהיה נוח להביא אליו את בני המשפחה, לחוות דעת נוספת".
מור מציינת כי היא בוררת בקפידה, ביחד עם צוות שלם, את החנויות שיציגו את מרכולתן במתחם העיצוב, וכי הן מציעות טווח רחב של מחירים לצרכן: החל ממענה לסטודנטים שמחפשים פתרונות עיצוב זולים לדירה השכורה וכלה בלקוחות האלפיון העליון. אפשרויות אלו מרחיבות את מנעד סוגי הלקוחות ומושכות אותם למתחם.
אך לאחר שנים שבהן שיחק המתחם הוותיק בבני ברק תפקיד מרכזי, כאמור, קמו בשנה האחרונה כמה מרכזים נוספים. אחד מהם הוא הסניף הראשון של קיקה בישראל שמציע מגוון רחב של סגנונות עיצוב. הוא הושק לפני יותר משלושה חודשים באזור התעשייה בנתניה, ובקרוב כבר יחלו עבודות הקמת הסניף השני בחוצות המפרץ. צביקה גולדנברג, מנכ"ל קיקה ישראל, סבור כי הצרכן הפך עם השנים לעסוק יותר, והוא מחפש פתרון נוח במוקד מרכזי אחד, שיענה על כל צרכיו ורצונותיו מבלי שיצטרך לכתת רגליו בין חנויות שונות. "למרות שרוב הצרכנים מאמצים את הקונספט של מגוון אפשרויות תחת קורת גג אחת, עדיין ישנם צרכנים שצריכים להתרגל לרעיון, לפחות בהקשר של עיצוב הבית, ובמקרה הזה נדרש אורך רוח מצד בעלי העסקים", אומר גולדנברג.
מתחם אחר שנפתח השנה הוא מרכז Home Design, שמצא לעצמו דווקא מיקום פחות שגרתי ממה שיחשבו לא מעט אנשים – פתח תקווה. לדברי אביב איתני, מבעלי המתחם, ההתפתחות המדהימה של העיר בשנים האחרונות, כולל כמות יחידות הדיור - בפרט באזור "אם המושבות" - היתה זו שסללה את הדרך למתחם במקום שקרוב אליו והוא מושך אליו לקוחות גם מהאזורים הסמוכים.
לא כולם רוצים חנות במתחם עיצוב
ברם, מכיוון שאנחנו מדינה קטנטנה, יוצא שהמרכזים הגדולים מציגים תחרות קשה עבור חנויות עיצוב קטנות. "מעמדן של החנויות הקטנות בארץ ובעולם תמיד יהיה 'בסוג של איום', אבל כדאי לזכור שאין תחליף לחנויות או לגלריות הבוטיק הקטנות שנותנות מענה לקהל הסקרן יותר המחפש פריטים שאין בכל דירה או בכל בית שני בישראל", מציין בני ארביטמן, מעצב פנים ובעליה של גלריית העיצוב ארביטמנ'ס בתל אביב.
ובכל זאת, העיר הגדולה תל אביב אינה דוגמה טובה במיוחד לאלה שעלולים להפסיד את קהל הקונים שלהם לטובת מתחמי העיצוב. "הייתי רוצה לומר שיש מקום לכולם, אבל זה לא יהיה מדוייק", אומרת מור. "הציבור מבין שכשמגיעים למקום של עיצוב זה אומר בהכרח לספוג ולקבל השראה מתאימה, ולחזות בכל הטרנדים ובמילה האחרונה בעיצוב".
מור סבורה כי בעיית חברות שנאלצות לסגור, לפחות בתחום כמו שלה, לרוב נובעת מניהול לקוי. "חנות עיצוב קטנה לא תסגור כיוון שה'דיזיין סנטר' נחשב אוטוריטה בתחום, אלא בגלל שהיא אינה מציגה ערך מוסף", היא טוענת. " קסטיאל, לדוגמה, לא יסגור, כי הוא משכיל לבדל את עצמו בענף. מקומות אחרים שלא יציעו חדשנות או כיוון מעניין – אף לקוח לא יבחר לנסוע אליהם".
הנה כי כך, יעל בולקיה, הבעלים של גלריית UMA לעיצוב אתני אפריקאי, בחרה לפתוח מחדש הסטודיו שלה, שהחל את דרכו במתחם "קום איל פו" בנמל תל אביב, דווקא ברחוב אחד העם בעיר. "התלבטנו האם אכן נכון יהיה לפתוח את הגלריה במקום כמו ה'דיזיין סנטר', אך המסקנה שאליה הגענו היא שלגלריות בכלל ולגלריה שלנו בפרט מגיע מיקום מיוחד, עם אופי, כזה שלא ירגיש מנוכר", היא אומרת. "דווקא משום שמתחמי עיצוב הם בעלי אוריינטציה ברורה של סחר, העדפנו שאנשים יגיעו אלינו כשהם בהלך רוח שונה, כמו במהלך טיול לדוגמה, ולהימנע מנהירה המונית אלינו".
כולם יכולים להרוויח?
ואילו רשת FOX HOME שמיקום סניפיה, רובם ככולם, הוא בצמוד למרכזי קניות גדולים, דווקא מעדיפים את הנהייה ההמונית. "חשוב להבין שלקוחות שמגיעים למתחמי עיצוב למיניהם הינם לקוחות הנמצאים בשלב שיפוץ הבית או בשלב מעבר דירה, אירועים אשר אינם שכיחים ומתרחשים בתדירות נמוכה", אומרת טליה פורת, מנכ"ל הרשת. "בשל כך, חשוב לנו להיות ממוקמים במרכזי קניות גדולים שמציעים מגוון רחב של מוצרים. מרכזי הקניות הללו, מעבר לפונקציונליות שלהם, מהווים מוקד משיכה ובילוי לצרכנים שמגיעים אליהם על בסיס קבוע ובתדירות גבוהה".
גבי באומגרטן, בעלת גלריית VASTU בבצרה ובפולג מסכימה עם הדברים: "אף אחד לא מעוניין לפתוח מקום שאין בו תנועה של אנשים. באיזור שבו אנחנו ממוקמים נמצא קהל היעד. אנשים מגיעים ל'קיקה', ל'איקאה' ולחנויות העיצוב במרכז הקניות הגדול שליד. הרבה מהם מגיעים אלינו 'במקרה' בשל המיקום המצוין, ומוצאים ריהוט שמתאים להם בחנות, תוך שהם מופתעים מכך שהמחירים לא כל כך יקרים כפי שחשבו".
אריה ויסמן, מנכ"ל ובעלים של שמרת הזורע, מתייחס לעלות הגבוהה יחסית במיקום חנות בסמוך למרכזי קניות או למתחמי עיצוב למיניהם וסבור כי מדובר בעסקה משתלמת שמפצה על המחיר בזכות כמות החשיפה ובעקבותיה גם כמות הרכישות. ויסמן מציין את המשבר הכלכלי העולמי שיצר אצל הלקוחות צורך ב"ביטחון בקנייה", ולכן אלה מעדיפים לרכוש ברשתות ותיקות וחזקות.
אז מה תמצאו בכל מתחם?
דיזיין סנטר
איפה? הלח"י 2, בני ברק (מול קניון איילון).
מה תמצאו שם? המתחם מתפרס על פני ארבעה מפלסים, גודלו הוא 40,000 מ"ר ומרוכזות בו 76 חברות המתמחות בעיצוב הבית: החל מקרמיקות ושאר חיפויים וכלה באביזרים משלימים כמו פרחי משי ואגרטלים. המרכז מתהדר בתפיסה של "הכל לבית" גם עבור סטודנטים עם תקציב מוגבל, וכמובן, לקהל המאיון העליון.
בין החנויות: IDdesign, אגמי, רוזטו רהיטים, סימפלי ווד, MY HOME PAGE, עמינח, שיש פרביטל, סימנס, הולנדיה, DÉCOR ועוד.
One Design Center
איפה? האצ"ל 53 (פינת רחוב עליית הנוער), ראשון לציון מערב.
מה תמצאו שם? 40 חנויות ומותגים תחת קורת גג אחת בשטח של כ-10,000 מ"ר. במרכז ניתן למצוא חנויות ריהוט, חדרי ילדים ונוער, דלתות, מערכות בית חכם וכלה בדקורציות ובכלי בית. המרכז מציע בנוסף שירותים נלווים כמו ספריה של מגזינים וספרים בתחום העיצוב ושירותי מעצבים/אדריכלית שילוו אתכם באופן צמוד בתהליך בחירת הפריטים המתאימים.
בין החנויות: American-Comfort, יעד פירזול, סימונס גאלרי, קליל, שוורץ הום קולקשיין, Veneta Cucine, סימפלי ווד, רהיטי קליאה איטליה, לה פורטה, גלריית מאיר המהיר ועוד.
Home Design
איפה? פינת הרחובות הרב פינטו וחיים סוטין, אזור התעשייה סגולה, פתח תקווה.
מה תמצאו שם? מתחם חדש שנפתח כמענה לתושבי שכונת אם המושבות והאזורים הקרובים אליה. המרכז משתרע על שטח של כ-6,000 מ"ר ומציע פריטי ריהוט, אביזרים משלימים ושאר פתרונות הקשורים לעיצוב הבית.
בין החנויות והמותגים: ביתילי, נגב קרמיקה, עמינח, ד"ר גב, MY HOME PAGE, כרמל שטיחים ופרקט, טרקלין חשמל ועוד.
קיקה
איפה? הגביש 10, אזור התעשייה, נתניה.
מה תמצאו שם? למעלה מחצי מיליון מוצרים ופתרונות לעיצוב הבית בשטח של כ-18,000 מ"ר המתפרס על פני ארבע קומות. מגוון רחב של מותגים בינלאומיים, ריהוט ואביזרים במרכז שמהווה One Stop Shop מבחינת סגנון וטווח מחירים. בנוסף, היצע רחב של מגוון שירותים, החל מייעוץ, מדידה, הובלה ועד הרכבה בבית הלקוח.
בין המותגים: Esprit, Joop, Hulsta, Machalke, Ewe, Mexx, Leonardo, Vossen, Fissler, Intuo ועוד.
איקאה
איפה? רחוב היוזמה 1, מרכז העסקים שורק, כביש פלמחים, ראשון לציון.
מה תמצאו שם? הרשת השבדית היא מקום עלייה לרגל ובילוי של ישראלים, בעיקר בשל היצע רחב של פריטים ריהוט ואביזרים משלימים במחירים נוחים וזולים יחסית. החל מחדרי שינה מעוצבים, פתרונות אחסון וכלה באביזרי נוי למיניהם.