במאי הקולנוע המוערך וחובב האתגרים, ג'יימס קמרון, חבר למייסד גוגל, לארי פייג', בפרויקט שאפתני שיעסוק ככל הנראה בכריית אסטרואידים ועשוי לשנות את הכלכלה העולמית. קמרון סיים לאחרונה בהצלחה פרויקט שאפתני בן שמונה שנים, כשהפך לאדם השלישי בהיסטוריה שכבש את שקע מריאנה - הנקודה העמוקה ביותר בכדור הארץ. הוא צלל במיני-צוללת המיועדת לאדם אחד במשך כשלוש שעות לעומק של 10,900 מטרים וכנראה שאחרי המעמקים, החלל הוא הגבול הבא שהבמאי זוכה האוסקר מעוניין לכבוש. (מקור)
את הפרויקט יזמו אריק אנדרסון, מנהל משימה לשעבר בנאס"א, ופיטר דיאמנדיס, העומד מאחורי תחרות האקס-פרייז (המעודדת חשיבה יצירתית עצמאית בכל הנוגע לחקר החלל). אליהם חברו קמרון ופייג' יחד עם אריק שמידט מגוגל ורוס פארוט ג'וניור, שאביו המיליארדר התמודד פעמיים לתפקיד נשיאות ארה"ב. משקיע נוסף בפרויקט הוא המיליארדר צ'ארלס סימוני שהיה מנהל במיקרוסופט וכבר ביקר פעמיים בתחנת החלל הבינלאומית.
לדברי ההודעה הקצרה שהחבורה הפופולרית הפיצה לעיתונות: "המיזם יעסוק בשני תחומים מרכזיים - חקר החלל ומשאבי טבע - שיוסיפו טריליוני דולרים לתמ"ג העולמי". מעט מאוד ידוע כיום על משאבי טבע מחוץ לכדור הארץ, למעט העובדה שיש שם בחוץ הרבה יותר ממה שיש לנו פה בכדור הארץ. לדבריהם, הם מתכננים להגדיר מחדש את המונח "משאב טבעי" ולייסד תעשייה חדשה.
היזמים טרם הודיעו בדיוק מה הולך להיות שם, אבל ההצהרה הלקונית כבר מעוררת ספקולציות רבות בכל העולם. בתחילת השנה אמר דיאמנדיס בראיון: "מאז שהייתי ילד רציתי להיות דבר אחד - כורה אסטרואידים", ויכול להיות שאנחנו בתחילתה של בהלה חדשה לזהב (או לכל חומר גלם יקר אחר).
בסביבת כדור הארץ יש עשרות אסטרואידים שערכם מוערך במיליארד דולר עד 25 מיליארד דולר כל אחד. אבל למרות שמדובר בחבורה מוצלחת עם תעודות, האתגר פה אדיר - מאיתור אסטרואיד משתלם דיו, דרך השיגור והנחיתה המסובכים על גוף חללי קטן ועד ההפקה והשימוש בחומרי הגלם; מבחינה טכנולוגית אנחנו עדיין לא שם והמומחים מדברים על כריית אסטרואידים רק בעוד כמה עשורים.
דרך אפשרית וזולה יותר תהיה לשלוח גשוש לחלל שיסיט אסטרואיד ברוחב כמה מטרים למסלול התנגשות עם כדור הארץ ולאסוף אותו על הקרקע (או בים) לעיבוד נוסף. לא בטוח שזה הזמן הנכון להרים פרויקט כזה כי מבחינה כלכלית, יש עדיין בכדור הארץ מספיק משאבים כדי שלא כולם ישאו מבטם לשמיים, אבל אין ספק שהראשונים שיגיעו לשם יעשו את המכה האמיתית.
היתרון הגדול לחברות מסחריות היא העובדה שלאף מדינה אין ריבונות בחלל כך שמסים ממש לא צריך לשלם ואישורים לא צריך להשיג ברגע שאתה שם. ההודעה הרשמית על הפרויקט תינתן בכנס שיתקיים במוזיאון התעופה בסיאטל (ארה"ב) ביום שלישי (24 באפריל) והיא תשודר בשידור חי באינטרנט. נמשיך לעקוב.