חוקרי אסונות תעופה טוענים שפתרו את תעלומת התרסקות טיסה 804 של חברת איג'יפטאייר מלפני כמעט 6 שנים. על פי הפרסומים, מטוס הנוסעים המסחרי נפל כתוצאה משריפה שפרצה בתא הטייס בגלל סיגריה שהוצתה על ידי הקברניט.
התרסקות טיסה 804 ארעה ב-19 במאי, 2016, בסביבות השעה 02:45 בסמוך לאי כרתים. 66 בני אדם נספו באסון, הכוללים 56 נוסעים, 7 אנשי צוות ו-3 מאבטחים. סיבת ההתרסקות לא הייתה ברורה בהתחלה והסברה הראשונית גרסה שכלי התעופה הופל כתוצאה מפיגוע חבלני. למרות זאת, אף ארגון טרור לא לקח אחריות על האסון וחוקרים לא מצאו שרידים של חומרי נפץ בהריסות. כעת, חקירה רשמית של האסון קבעה שהוא נגרם בעקבות התלקחות בתא הטייס.
#OTD in 2016: EgyptAir Flight 804, an A320, crashes 160 mi/200 Kms North of the coast of Egypt. All 66 aboard die. Evidence pointed to a fire onboard: Egyptian investigators pointed to a “malicious act”, while French BEA considered a fire in the cockpit caused a loss of control. pic.twitter.com/UmYlOfQOnK
— Air Disasters #OTD by Francisco Cunha (@OnDisasters) May 18, 2021
ממצאי החקירה קבעו שהתלקחות תא הטייס קרתה אחרי שסיגריה של הקברניט הציתה חמצן שנפלט מאחת המסכות שבמקום. למרבה הפלא, עישון בתא הטייס עדיין נחשב פרקטיקה שגורה בחברת התעופה באותם ימים.
בדו"ח שאורכו יותר מ-130 עמודים נטען שחמצן נפלט מאחת המסכות שבתא הטייס בגלל שהיא פעלה במתכונת חירום ולא שגרה. כתוצאה מכך, המסכה לא הפסיקה לפלוט את הגז מההמראה ועד לרגע ההתלקחות. על פי ההערכות, טכנאי העביר את המסכה למתכונת חירום לפני ההמראה – אם כי לא ברור מאיזה סיבה.
הטייס האיטלקי דניאל ורונלי התייחס מאז לממצאי החקירה וטען שהקברניט, מוחמד סעיד עלי עלי-שוקייר, היה צריך לגלות את הדליפה עוד לפני ההמראה. "כשאתה נכנס לתא הטייס, יש כמה דברים שאתה צריך לבדוק לפני ההמראה", אמר בריאיון לעיתון Corriere Della Sera. "הוא היה צריך לבדוק מבעוד מועד אם חמצן נפלט מהמסכה שלו".
ורונלי הוסיף שמתכונת חירום של מסכת חמצן נועדה לפלוט את הגז בלחץ גבוה כדי לוודא שהטייס לא ישאף עשן במקרה של שריפה. מהבחינה הזו, לא ברור לו איך הטייס או המשנה שלו לא הבחינו בגז שנפלט החוצה. דו"ח החקירה הועבר מאז לבית המשפט בצרפת.