מכבי שירותי בריאות שומרת על מעמדה כקופה שנהנית משביעות הרצון הגבוהה ביותר בקרב מבוטחיה, קופת חולים לאומית משיגה ציונים נמוכים במיוחד, ואילו הקופה הגדולה ביותר, שירותי בריאות כללית, מציגה תוצאות מעורבות, בדומה לקופת חולים מאוחדת - כך עולה מסקר גדול שביצע מכון ברוקדייל, שחלקים ממנו מתפרסמים כאן בראשונה.
>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?
הסקר נערך על ידי ד"ר שולי ברמלי גרינברג ותמר מדינה הרטום ממכון ברוקדייל, ורואיינו בו טלפונית 1,540 איש בשלוש שפות. זהו סקר השירות הגדול והחשוב ביותר במערכת הבריאות, שמתפרסם אחת לשנתיים מאז 1995 עם חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי.
הפעם, נערך הסקר ברבעון האחרון של 2014 בתקופה סוערת במערכת הבריאות - שלהי מבצע צוק איתן, סיום עבודת ועדת גרמן, שהעלתה את נושא הבריאות לראש סדר היום הציבורי, והתגברות השיווק של ביטוחי הבריאות הפרטיים. מעל הכל מרחפים הגירעונות המעמיקים של קופות החולים, שעלולים להשפיע על השירות שמקבלים המבוטחים.
ירידה דרמטית בשתי הקופות הקטנות
הממצאים מעורבים: מכבי ממשיכה לשמור על מעמדה בפסגה נושא שביעות הרצון, ואף עולה באחוז - מ–95% שהשיבו כי הם "מרוצים" או "מרוצים מאוד" מהשירות בקופה בסקר ב–2012 ל–96% כעת. בכללית נרשמה ירידה קטנה - מ–90% ל–86%. מאוחדת שומרת על שביעות רצון גבוהה, עם עלייה מ–91% ל–92%, ואילו קופת חולים לאומית יורדת מ–90% ב–2012 ל–84% בלבד ב–2014.
כשבודקים לעומק ומפלחים את שיעור ה"מרוצים מאוד" מקרב מי שהעידו כי הם מרוצים מהשירות, מגלים תמונה מורכבת יותר: במדד של שביעות הרצון הרבה, "הכללית" מובילה עם 42% מהמשיבים שהם משתמשים פעילים במערכת, שאמרו כי הם "מרוצים מאוד" מהשירות בקופה - עלייה של 11% לעומת 2012. מכבי ממשיכה להצטיין, עם 41% מהמשתמשים שמביעים שביעות רצון גבוהה - עלייה של 9% לעומת הבדיקה הקודמת.
>> עוד ב-mako בריאות:
שחקנית אנורקטית קוראת לעזרה בסרטון מרגש
מהטבע ישר לצלחת: הכירו את יער המאכל
מתי אימון כושר הופך להיות מסוכן?
לעומת זאת, בשתי הקופות הקטנות, מאוחדת ולאומית, ניכרת ירידה דרמטית בשיעור המשיבים כי הם "מרוצים מאוד" מהקופה מקרב המשתמשים בשירותים: במאוחדת נרשמה צניחה של 16% - מ–40% ב–2012 ל–24% ב–2014, ואילו בלאומית נרשמה ירידה של 12% ל–27% ב–2014.
המדד של "מרוצים מאוד" נחשב לאינדיקטור הרגיש ולכן גם החשוב ביותר למדידת שביעות רצון, שכן בעוד שרוב הציבור מעיד כי הוא לפחות "מרוצה" מקופת החולים, רק מיעוט יגיד כי הוא "מרוצה מאוד" מהשירות. בנוסף, יש חשיבות לעובדה ששביעות הרצון נבחנת בקרב המשתמשים בפועל בשירותי הבריאות, מבין כלל חברי הקופה.
הכתבה פורסמה ב- TheMarker
>> מצפצפים על מנהל תקין
>> ההסדר שהוסתר: נתניהו יהיה שר בריאות במשרה מלאה