בדומה לשיער ולעור, גם הציפורניים לנו משתנות עם הזמן. הציפורניים מורכבות ברובן מחלבון המכונה אלפא-קרטין שפועל כפולימר כדי לספק מעטה מגן לעור שמתחתיו. בדיוק כמו השיער (שעשוי מאותו חלבון), גם לציפורניים יש תפקיד במערך הבריאות הכללית של הגוף וחשוב לשים לב לשינויים המתחוללים במראה ובמרקם שלהם. דוגמא בולטת ובין הנפוצות היא כאשר מופיעים כתמים לבנים על הציפורניים, תופעה שסביר להניח קרתה לכל מי שקורא את שורות אלו, אך לא בהכרח הבינו מאיפה הגיעו הכתמים, האם זה תקין או מסמל משהו? ובאיזה שלב כדאי לבקר אצל מומחה? ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר עושה סדר:

מהם כתמים לבנים על ציפורניים?

הכתמים הלבנים, המכונים גם לויקוניכיה נקודתית, נגרמים כתוצאה משקעי קרטין של שורש הציפורן. כלומר לויקוניכיה יכולה להופיע גם כקווים לבנים על פני הציפורן (רוחב או מפוספס) או במורד הציפורן (לוקוניכיה אורכית). אם נדייק, אותה לוקוניכיה מתחלקת לשני סוגים:
לוקוניכיה טוטאלית , מצב בו כל הציפורן הופכת לבנה, וזה יקרה לרוב על כל 20 האצבעות
לוקוניכיה חלקית – מתרחשת כאשר קטיקולת הציפורן מושפעת מהלבנה וזה יכול להשפיע על ציפורן אחת, על כמה מהן או על כולן.

מה גורם לכתמים לבנים על הציפורניים? 

בניגוד לדעה הרווחת, לרוב לא מדובר במחסור בסידן. הכתמים לבנים על הציפורניים הם בדרך כלל סימן לנזק לשורש הציפורן הקשור ביובש או בטראומה. סימנים אלה נוטים להתפרץ בקרב אנשים שכוססים ציפורניים, כמו גם אלה שמבקרים לעתים קרובות אצל הקוסמטיקאית לצורך מניקור ג'ל שעלול לפגוע בשורשי הציפורניים. רק לעתים רחוקות מדובר בסימן למחסור במינרלים מסוימים כמו אבץ וסידן.

 

 
יש כתמים שעלולים להיגרם על ידי גן אוטוזומלי שעובר בתורשה, בעוד שאחרים יכולים להצביע על זיהום פטרייתי או תגובה אלרגית ממרכיבי מניקור אקרילי או ג'ל, סביר להניח שהאחרון ייראה כמו כתמים לבנים מפוזרים ואילו סימן לטראומה ייראה כמו נקודה מרוכזת אחת.


גורמים נוספים יכולים להיות גם:

  1. תגובה אלרגית כלשהי
    כמו למשל אלרגיה ללק, גלוס, מסיר לק ועוד, עלולה לגרום לכתמים לבנים על הציפורניים. כימיקלים המשמשים למריחה והסרה של אקריל ציפורניים או ג'ל עלולים גם הם לפגוע קשות בציפורניים שלך ועלולים לגרום לכתמים לבנים אלה. 
  2. פטריות
    פטרת ציפורניים יכולה להופיע על ציפורני הרגליים. הסימן הראשון לזיהום עשוי להיות כמה נקודות לבנות קטנות על הציפורניים. חשוב לשים לב לזיהום שעלול להתפתח ולהתפשט למיטת הציפורן. 
  3. סיבות תורשתיות
    לויקוניכיה אמיתית עשויה להיות גנטית, ולעבור בירושה אולם הדבר נדיר מאוד. לרוב אנשים שנולדו עם לויקוניכיה הנגרמת כתוצאה מבעיה תורשתית חווים לויקוניכיה מוחלטת, והציפורניים הלבנות לגמרי מופיעות בלידה או בתחילת הינקות.
  4. פגיעה בציפורן
    פציעה בצורה, או בבסיס הציפורן עלולה לגרום לכתמים לבנים או נקודות על הציפורן.
  5. מצבי עור
    מחלות עור דלקתיות, כמו פסוריאזיס בציפורניים ואקזמה בידיים, יכולות להשפיע על מטריצת הציפורניים. זה יכול להוביל לכתמים חריגים בבסיס הציפורן ויכול להיווצר בלבול בין מצב זה למצב של לוירוניכיה.

סימפטומים או אופן הופעת הכתמים הלבנים

הסיבה לכתמים הלבנים על הציפורן עשויה להכתיב את אופן הופעת הכתמים. פגיעה בציפורן עלולה לגרום לנקודה לבנה גדולה באמצע הציפורן לעומת תגובה אלרגית עלולה לגרום להתפשטות של מספר נקודות בכל רחבי הציפורן. המראה של הנקודות או הקווים הלבנים עשוי להיות שונה בכל ציפורן. 

 

 

 

האם ניתן למנוע כתמים לבנים על הציפורניים?

לא כאשר מדובר במצבים גנטיים או בפציעות באזור הציפורניים. אולם אם עסקינן בתגובה אלרגית חשוב לרדת למקור הבעיה ולחדול מלהיחשף אליו, כמו גם להימנע מהתנהגות מזיקה כמו כסיסה של הציפורניים.

האם יש פתרון שיעלים את אותם כתמים לבנים על הציפורניים?

הטיפול ישתנה בהתאם לגורם לכתמים הלבנים כמובן, לרוב אלו שנוצרו מטראומה של הציפורן ייעלמו בחלוף הזמן כל עוד המנוחה ניתנה לציפורן. אם מדובר בתגובה אלרגית – יש להימנע מהאלרגן, ובמידה והציפורן נהיית עבה יותר זה גם יכול להעיד על פטריה. במצב כזה יש לראות רופא לטובת קבלת טיפול מותאם. פטרת יכולה להופיע בכל פעם שהציפורניים נחשפות לסביבה חמה ולחה, או במצב של חוסר סטריליות בעת שימוש במכשירים לגזירת ציפורניים. 

 

 

 

מתי כדאי לפנות לטיפול רפואי?

אם הכתמים קשורים לפציעה בציפורן, אין צורך לפנות לרופא. עם זאת, אם הסיבה אינה ידועה והכתמים הלבנים מחמירים, חשוב לבקר אצל רופא עור מומחה שיוכל להעריך אם זה תוצאה של מצב גנטי או אחר ולרשום לך תכנית טיפול מותאמת אישית. למרות שזה לא שכיח, הכתמים הלבנים עלולים להיות סימן למצבים בריאותיים חמורים יותר, כגון מחלות לב, אי ספיקת כליות או דלקת בריאות. על כן, במקרים בהם יש חשד שמדובר באחד מהמקרים שהוזכרו – יש להתייעץ מיד עם רופא.