הלשון, השריר הייחודי שבפינו שמשמשת כאיבר הטעם העיקרי וגם מאפשרת לנו לדבר יכולה לספר לנו לא מעט על הבריאות שלנו. צבע הלשון חשוב מאוד ויכול להעיד על בעיות שונות – ממחסור בחומצה פולית או B12 ועד מחלת השנית, קווסאקי וסרטן. גם גבשושיות הלשון עלולה להעיד נוכחות פטריות וחיידקים, ובפרט לשון שחורה ושעירה.

ייתכן שהבחנתם גם בסדקים או חריצים על פני הלשון שלכם. האם יש סיבה לדאגה? ובכן, החדשות הטובות הן שזהו מצב שכיח משתיארתם לעצמכם. ל-5 עד 10 אחוזים מהאוכלוסייה יש לשון מחורצת. היא לא מדבקת ולא כואבת. מחקר מ-2016 שפורסם ב-Swiss Dental Journal מצא ששכיחותה של הלשון המחורצת עולה עם הגיל והיא שכיחה יותר בקרב גברים מאשר בנשים. אז למה לאנשים מסוימים יש חריצים בלשון ולאחרים אין? זו עדיין תעלומה.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

בעוד שברוב המקרים החריצים כאמור לא צריכים להדיר שינה מעיניכם, אצל חלק מהאנשים הם כן קשורים לכמה מצבים בריאותיים, ולכן כדאי לבקש מהרופא או מרופא השיניים שלכם להעיף מבט כדי לשלול בעיה רפואית.

על מה לשון מחורצת יכולה להעיד? מחקר משנת 2015 שפורסם בכתב העת Journal of Tropical Medicine מצא כי לשון מחורצת יכולה להצביע על מחלות סיסטמיות מסוימות כולל יתר לחץ דם. על פי מאמר משנת 2016 ב-Otolaryngology Online Journal, נמצאה לשון מחורצת אצל אנשים הסובלים מאנמיה, ואינם יכולים לספוג מספיק ויטמין B12, ובאלה עם כמה מחלות נדירות כמו תסמונת שגרן (סיוגרן), שהיא מחלה אוטואימונית הפוגעת בבלוטות הרוק והדמעות, והתסמונת הנדירה מלקרסון-רוזנטל (MRS), המשלבת נפיחות בשפתיים, שיתוק עצב הפנים ולשון מחורצת.

5 דברים שלא ידעתם על הלשון

למרבה המזל, רוב בעלי הלשון המחורצת לא סובלים מהמצבים הנדירים הללו, אך חשוב לדעת כי לשון כזאת היא קרקע פורה להתרבות חיידקים ופטריות ועלולה להזדהם. לכן כדאי מאוד להקפיד על ניקוי הלשון ולהימנע מראש. כי אף אחד לא צריך קנדידה.

אפשר לצחצח את הלשון במברשת שיניים עם מעט משחה או להשתמש במנקה לשון – ולא לשכוח לשטוף אותו במים חמים אחרי כל שימוש.