השיער שלנו הוא חלק משמעותי במראה הכללי שלנו. כשהוא נראה זוהר ומטופח, אנחנו פשוט נראים במיטבינו. אם גם לכם להשתעבד למוצרי שיער המבוססים על כימיקלים שמזיקים לשיער ולקרקפת, כדאי שתדעו שיש אלטרנטיבות טבעיות שיכולות לעשות את העבודה. חמשת הצמחים הבאים עשירים בשלל חומרים מזינים, שיעניקו לשיער שלכם גוון משגע ועל הדרך, גם יועילו לעור הקרקפת ולבריאותכם.

חינה: האופציה השכיחה והמוכרת ביותר היא החינה - צבע טבעי שנמצא בשימוש כבר מאות שנים, ומתאים למי שמעוניין להשיג גווני שיער אדמדמים-חומים. הצבע המתקבל מעלי החינה, יכול נקשר לחומר הקרטין שבשיער, וכתוצאה מכך הצבע נשאר קבוע. בנוסף, החינה עוזרת לחזק את השיער, מה שהופך אותה לבחירה מצוינת עבור הסובלים משיער יבש או פגום.

אינדיגו: אינדיגו הוא צבע צמחי טבעי המשמש לעתים קרובות בשילוב עם חינה כדי להשיג גוונים של שחור או חום כהה. בדיוק כמו עם החינה, הוא פועל על באמצעות היקשרות לקרטין בשיער. כתוצאה מכך, מתקבל צבע עמיד לאורך זמן. אינדיגו שימש במשך מאות שנים כרכיב יעיל בעל מגוון שימושים. השמועות אומרות שקליאופטרה בכבודה ובעצמה, השתמשה בו כדי לצבוע את שערה ולהעצים את הברק שלו. בהודו העתיקה, האינדיגו נחשב לסמל של שגשוג ושימש לצביעת בגדים של סוחרים ואצילים עשירים. ברפואה האיורוודית המסורתית הוא שימש לטיפול במגוון מחלות, כולל חום, מחלות עור והפרעות במערכת העיכול.

סלק, סלקים (צילום: Ivanna Grigorova, ShutterStock)
סלק. תודו שאתם מופתעים מהרעיון לצבוע איתו את השיער | צילום: Ivanna Grigorova, ShutterStock

הקאסיה: צמח זה שימש ברפואה האיורוודית המסורתית במשך שנים רבות ככלי לשיפור הבריאות והמראה של השיער והעור. היא ידועה גם בשם "חינה ניטרלית" מכיוון שיש לה צבע זהוב דומה לחינה, אולם ללא הפיגמנט האדום. ניתן להשתמש בקסיה כדי להעניק לשיער צבע זהוב או חום בהיר, מה שהופך אותה לבחירה מצוינת עבור מי שרוצה להוסיף קצת חום וברק לשיער מבלי לשנות באופן דרמטי את צבעו. בנוסף לתכונות הצביעה שלה, קאסיה היא גם מרכך טבעי נהדר שמחזק את השיער, מה שהופך אותה לאופציה אידיאלית עבור בעלי שיער עדין או שביר. בנוסף, הקאסיה מצוינת גם לסובלים מנשירת שיער. היא מכילה ריכוז גבוה של תרכובת טבעית הנקראת חומצה כריסופנית, אשר הוכחה כמעודדת צמיחת שיער. הצמח עשיר גם בשמנים אתריים, המסייעים בטיפוח השיער, ומותירים אותו רך, מבריק ונעים למגע.

אמלה: הידועה גם בשם דומדמנית הודית, היא צבע שיער טבעי המוכר כבר מאות שנים ברפואה האיורוודית. האמלה משמשת לרוב להשגת גוונים של חום או שחור, והיא ידועה ביכולתה בחיזוק השיער, במניעת קצוות מפוצלים ובעידוד צמחיה בריאה. מעבר לכך, היא עשירה בוויטמין C שעוזר להגביר את ייצור הקולגן (חלבון חיוני ששומר על שיער חזק ובריא), נוגד חמצון חזק בשם חומצה גאלית, המסייע במניעת נזק לשיער ולקרקפת הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. אגב, שמן האמלה הוא מרכיב פופולרי במוצרי טיפוח לשיער רבים בשל תכונות הלחות והמיזוג שלו.

סלק: קראתם נכון – הכוונה היא לסלק המוכר שמשמש עבור רובינו כמוצר בישול. ניתן להשתמש במיץ הסלק כדי להעניק לשיער גוון אדמדם, מה שהופך אותו לחלופה טבעית ובטוחה לצבעי שיער סינתטיים. סלק עשיר גם בוויטמינים ובמינרלים, כולל ויטמין C, ברזל ואשלגן; שיכולים לעזור לשפר את הבריאות הכללית של השיער והקרקפת. הפיגמנטים הטבעיים שבסלק מעשירים את השיער בגוון אדמדם, מה שהופך אותו לאופציה מצוינת עבור מי שמעוניין להתנסות בצבעי שיער שונים מבלי להשתמש בכימיקלים קשים. מיץ הסלק מכיל גם בטאין, תרכובת טבעית המסייעת לשפר את זרימת הדם לקרקפת, ומקדם צמיחת שיער בריאה.

קייט מידלטון (צילום: Chris Jackson/Getty Images)
כן, ומה סוד השיער שלך? קייט מידלטון מציגה שיער שופע ומבריק | צילום: Chris Jackson/Getty Images

 איך צובעים את השיער באמצעות מיץ סלק?

 רוצים דוגמה לצביעה פשוטה ויעילה של השיער באמצעות רכיב טבעי? שימו לב להוראות המפורטות.

 

  1. מכינים מיץ סלט באמצעות מסחטת מיצים או בלנדר. אם אתם משתמשים במסחטה, פשוט חתכו את הסלק לחתיכות קטנות והכניסו למסחטה. אם אתם משתמשים בבלנדר, קוצצים את הסלק לחתיכות קטנות ומוסיפים אותם לבלנדר עם כמות קטנה של מים. מערבבים את התערובת עד לקבלת תערובת חלקה, ואז מסננים את המיץ דרך מסננת דקה או בד גבינה כדי להסיר את כל העיסה שנותרה. לחילופין, ניתן להשתמש בבקבוקי מיץ סלק זמינים בשוק – עדיף כמובן טבעיים לחלוטין וללא תוספות של חומרים משמרים או מלאכותיים.
  2. התחילו על ידי שטיפת וחפיפת השיער עם שמפו עדין – השיער צריך להיות נקי טרם הצביעה. לאחר החפיפה, המתינו מעט עד שהוא יהיה לח. מומלץ להשתמש בשמפו טבעי ללא כימיקלים. 
  3. מרחו את המיץ באופן שווה על השיער, וודאו שכל השערות עטופות במיץ. עדיף להשתמש במברשת צבע לשיער או בידיים כדי להבטיח שהמיץ יתפזר באופן שווה.
  4. כסו את השיער בכובע מקלחת או בניילון נצמד והשאירו את המיץ למשך שעה לפחות. לקבלת צבע עז יותר, השאירו את המיץ על השיער למשך לילה.
  5. שטפו ביסודיות את השיער במים קרירים עד שהם צלולים. הימנעו משימוש במים חמים, מכיוון שהם יכולים להסיר את הצבע. לאחר שטיפת מיץ הסלק מהשיער בפעם הראשונה, תוכלו להמשיך לחפוף ולתחזק את השיער במים חמימים כרגיל.
    עינב בורשטיין (צילום: איתי דגן )
    כך זה נראה. עינב מדגימה את תוצאות הצביעה הטבעית | צילום: איתי דגן

חשוב לציין שמיץ סלק לא יעבוד על כל סוגי השיער או הצבעים (בהנחה שאתם צובעים באופן קבוע את השיער), והתוצאות עשויות להשתנות בהתאם לצבע הטבעי של השיער שלכם. בנוסף, ראו הוזהרתם - מיץ סלק עלול להכתים בגדים, מגבות או משטחים אחרים, לכן חשוב להיזהר בעת הצביעה.

לסיכום: לכל הצמחים שצוינו בכתבה יש תכונות צביעת שיער ייחודיות, כמו גם שלל יתרונות נוספים לבריאות השיער והקרקפת. שילובם בשגרת טיפוח השיער שלכם יכול להעניק לכם צבע שיער יפה, טבעי וייחודיי, וגם לספק יתרונות בריאותיים רבים. בניגוד לצבעי שיער סינתטיים, צמחים אלו אינם מכילים כימיקלים מזיקים העלולים להזיק לשיער או לגרום לתגובות אלרגיות. את הפורמולות הטבעיות ניתן להשיג באתרים ייעודיים, או אצל מומחים לצביעת שיער טבעית.

הכותבת היא עינב בורשטיין, יועצת ומנחה לתזונה טבעית ואורח חיים בריאלאינסטגרם של עינב