כאב הראש הנוראי, הסחרחורת והצמרמורת, הרגישות לרעש ולאור והבחילה הקשה מוכרים לכל מי שאי פעם שתה קצת-הרבה יותר מדי בלילה, וקם בבוקר למופע האימים הזה. קוראים לזה כמובן הנגאובר, או חמרמורת בעברית, והוא תופעת לוואי ידוע של סילוק האלכוהול מהגוף. אבל זו בהחלט לא התופעה היחידה: האלכוהול משבש את פעילות הגוף והמוח, כתוצאה מכך הרבה איברים בגוף מושפעים בדרכים שונות. "בגלל שהאלכוהול הוא מולקולה כה קטנה, הגוף לא חייב לעכל אותה והיא נספגת ישירות בקיבה", אומרת רופאת המשפחה ד"ר נאוויה מייסור. "זו הסיבה שאם הקיבה שלכם ריקה, האלכוהול מגיע בקלות למחזור הדם ומשפיע מהר יותר". ובעוד הגוף של כל אחד מאיתנו מגיב אחרת לאלכוהול, הנה כמה תופעות שעלולות לקרות בגללו מלבד האחת הגדולה ההיא.

> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ריח רע מהפה ומהגוף

"האלכוהול מגרה ומפריע לקיבה", אומרת רופאת החירום ד"ר ג'נט נשייוואט, "וזה עלול להוביל לשלל בעיות אחרות כמו פליטת גזים מסריחים או שלשול. נוסף לריח רע מהפה, אנשים שתויים בדרך כלל משהקים ועושים גרעפסים שמשחררים לאוויר גזים ממערכת העיכול השתויה, ותופעות אחרות עלולות להוביל לריח מוזר שנובע מנקבוביות העור, ואפילו לשתן מסריח".

ריח מסריח (צילום: pathdoc, Shutterstock)
לא נעים בכלל | צילום: pathdoc, Shutterstock

היחלשות מערכת החיסון

מחקר שפורסם במגזין "אלכוהול" מצא שתוך שעתיים בלבד לאחר השתייה, צעירים שצרכו עד 5 שוטים של וודקה החלישו את המערכת החיסונית שלהם בהשוואה למצב פיכחות. "זה אומר שאנשים שיכורים פגיעים יותר בפני צינון, נזלת, ליחה, שיעולים וכו'", אומרת ד"ר נשייוואט, "שכן ההיגיינה הנורמלית של הגוף לא נמצאת במצב אופטימלי".

עור יבש

שינוי צבע בעור, כמו גם יובש וסדקים, עלולים לקרות לאנשים שיכורים משום שהאלכוהול משמש כחומר משתנן ויכול לייבש את העור, לפי ד"ר נשיוואט. כמו כן, אלכוהול יכול להחמיר מחלות עור כמו פסוריאזיס ורוזסאה, ובקרב אנשים מסוימים מוביל ללחיים סמוקות.

נפיחות וקשיי עיכול

"רמות הסוכר באלכוהול, ולא משנה אם מדובר בבירה, יין או משקה חריף יותר, יכולות לגרום לנו להרגיש נפוחים, מלאים גזים, ולהוביל לבעיות בדרכי העיכול", אומרת ד"ר מייסור. "הוא אפילו יכול להוביל לנפיחות ברגליים ובידיים, משום שהוא גורם לגוף לאגור יותר מים".

הזעה

אגלי הזיעה שמבצבצים במצחם של אנשים שיכורים אינם מקריים: "אלכוהול מרחיב את כלי הדם כשהוא נכנס אליהם, וגורם לזרימת דם מוגברת לשטח העור", אומרת מייסור. "זה עלול לגרום לסומק, תחושת חום והזעה, וכדי לפצות על כך טמפרטורת הגוף צונחת במהירות". 

צרבת

מאחר שאלכוהול מגרה את הקיבה, אנשים מסוימים עלולים לחוש בתופעות גסטרולוגיות כמו צרבת, ובמקרים חמורים אחרים הוא עלול לגרום להיווצרותו של אולקוס או כיב קיבה, לפי ד"ר נשייוואט. ככל שכמויות האלכוהול קטנות, כך ניתן להפחית את הסיכויים שהמצבים הללו יקרו.

עוד ב-mako בריאות:

>> 5 דברים שאסורים לכם לעשות אחרי סקס
>> כך תדעו תוך דקה אם אתם בסיכון למוות בטרם עת
>> הבדיקה הפשוטה שתחשוף אם האדם שמולכם פסיכופת

שתן מוגבר

כאמור, אלכוהול עובד כחומר משתנן, והמשמעות היא שהוא מגביר את יצירת השתן בגוף, מה שמובל לצורך לרוץ לשירותים כל שעה, אומרת ד"ר מייסור. הסכנה האמיתית כאן היא התייבשות, ולכן כדי להילחם בהשפעותיו השליליות כדאי לשתות כמה שיותר מים – מה שאומר שעוד יותר רצים לשירותים. אבל היי, אתם בחרתם להשתכר.