עירוי נוזלים (אינפוזיה) הוא תכשיר נוזלים עם מלחים או/ו סוכרים המוכנס למחזור הדם, לרוב דרך גישה ורידית באמצעות צינורית מפלסטיק המוחדרת לווריד ודרכה מועברים לגוף נוזלים.

מתן עירוי באינפוזיה הינו טיפול רפואי נדרש במצבים רבים של חסר נוזלים בגוף, חסר מלחים, חסר סוכרים והפרעה במאזן חומצה בסיס של הדם.

הטיפול יעיל ומציל חיים במצבים רפואיים רבים כגון התייבשות בחודשי הקיץ או משנית למחלת חום או במצבים של איבוד נוזלים ממערכת העיכול, השתן או הנשימה או אחרי ניתוחים ואובדן דם.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

יש מגוון של תמיסות עירוי בשימוש לצרכים רפואיים שונים. שימוש לא נכון בתמיסת עירוי יכול להביא לתופעות לוואי קשות ומסכנות חיים לכן העירוי ניתן בהתוויה רפואית בלבד ועל הרופא להכיר את סוגי התמיסה, ההרכב והמשמעות הפיזיולוגית של התמיסה על מנת שיוכל להעניק למטופל את הטיפול המתאים.

תמיסות העירוי מכילים ריכוזים שונים של מלחים כדי לחקות את הנתונים הפיזיולוגיים של הדם, אם כי העירוי הנפוץ ביותר הינו תמיסת מלח או "סליין" ומורכב ממים עם 0.9 אחוז נתרן כלורי (סודיום כלוריד) כלומר עירוי של אחד ליטר סליין מקביל לאחד ליטר מים בתוספת  9 גרם מלח שולחן.

עירוי "סליין" מכיל ריכוז מלחים מעט גבוה מריכוז המלחים בדם. מחד נמצא יעיל מאוד  במצבים של תת לחץ דם ובמצבי הלם משנית להתייבשות קשה או אלח דם ומאידך טיפול לא מושכל יכול להוביל לתופעות לוואי כגון עליית לחץ דם, בצקת ריאות, התכווצות של כלי דם בכליות, סיכון מוגבר לפגיעה בכליות ועלייה בחומציות הדם בשל עודף כלוריד.

פעוט/ה התייבשות אינפוזיה (צילום: vinnstock, Shutterstock)
מחקה את הנתונים הפיזיולוגיים של הדם | צילום: vinnstock, Shutterstock

עם השנים פותחו תמיסות חליפיות עם איזון מלחים קרוב יותר לזה של פלזמת הדם "תמיסות מאוזנות" כגון תמיסת רינגר (Ringer), תמיסת הרטמן (Hartmann) ותמיסת פלזמאליט (Plasma-Lyte) שבהן ריכוז הנתרן והכלור בדומה לריכוז בדם עם תוספת של אשלגן (מינרל חיוני לתפקוד הגוף) ומרכיבים המבסיסים את הדם (מונע חמצת). שימוש בתמיסות מאוזנות נמצא יעיל במצבים רפואיים רבים. לדוגמה, חולה עם מחלת שלשולים קשה סביר שיסבול מהתייבשות, רמת אשלגן נמוכה בדם משנית לאיבוד במעי (בתנאי שאין מחלת כליות ברקע ) ועליית חומציות הדם במקביל לעודף כלוריד בדם משנית לאיבוד ביקרבונט במעי. לכן הטיפול המתאים הינו תמיסת עירוי מאוזנת בכדי לספק נוזלים עם  תוספת אשלגן ומרכיבים מבסיסי דם ללא תוספת כלור. טיפול בסליין במצב זה יכול להוביל לעלייה בערכי הכלור בדם שעלול להוביל להחמרה בחומציות הדם בנוסף לא מספק תוספת אשלגן ומלחים אחרים שמאבדים במעי.

מספר מחקרים בעבר בדקו את ההבדל בין תמיסת סליין לתמיסות מאוזנות והשפעתן על תמותה ותוצאיים כלייתים. בשנת 2018 כתב העת הרפואי הנחשב NEJM פרסם שני מחקרים גדולים שנעשו במחלקות האשפוז ומחלקות טיפול נמרץ שהראו שחולים שקיבלו תמיסות מאוזנות סבלו פחות מפגיעות חמורות בתפקוד הכליות. על פי תוצאות המחקרים לסוגי התמיסות לא הייתה השפעה על תמותה או זמן אשפוז.

עוד ב-mako בריאות:
>> המשקה שמפחית סטרס ומונע ריח רע מהפה
>> מצאנו טריק מושלם לאכול פחות פחמימות
>> התגלתה מוטציה חדשה ומסוכנת יותר עבור צעירים

ניתוח מעמיק של נתוני המחקרים בשנים האחרונות הראו פחות סיבוכים בעת מתן תמיסות מאוזנות לעומת סליין במצבים רפואיים שונים כגון מצבים של אלח דם (Sepsis) או במצבים שיש למטופל מחלת כליות ברקע. לכן על סמך נתוני המחקרים יש הצדקה לתת עדיפות לתמיסות מאוזנות בהתאם לנסיבות המחלה ולא לטפל בתמיסות מלח באופן אוטומטי.

השימוש בתמיסות עירוי במסגרת טיפול ביתי, בתי אבות, מוקדים רפואיים, קופות חולים ובתי חולים שכיח ביותר לכן יש לזכור תמיד לכוונות טובות עשויות להיות תוצאות לא רצויות לאור זאת יש לבחור את סוג העירוי והמינון באופן מושכל בכדי לספק את הצרכים הפיזיולוגים של המטופל ולא לטפל על פי מנגנון "הטייס האוטומטי".

ד"ר אבו-עאמר נביל - נפרולוג בכיר בית חולים שיבא, תל השומר