כשמשקרים האף שלנו אמור לגדול לא? טוב, זיהוי של שקר הוא עניין קצת יותר מורכב, אבל יש לזה בהחלט קשר לאף - אנשים שנוטים לשקר עשויים לגעת באפם בתכיפות גבוהה, והסיבה לכך היא מדעית. "מסר אמין מתקיים כשיש סימטריה בין המילוי לבלתי מילולי. אבל האינטואיציה מתחילה לפעול כשיש פער בין מה שהאדם אמר לבין שפת הגוף שלו. אנשים משקרים באופן חופשי מילולית, אבל הגוף יותר אמין, ולכן הנטייה שלנו תהיה לבחון את שפת הגוף", אומרת ענת הכט פישר, מומחית לשפת גוף ותדמית.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הכט פישר עוסקת בתחום כמעט 20 שנה. "כשאני מנתחת שפת גוף של אדם, ראשית אני לומדת את שפת הגוף הנורמטיבית שלו ב- 10 דקות הראשונות של שיחת חולין. רק לאחר שאלמד את הבסיס שלו, אדע אם הוא משקר לגבי שאלה מסוימת או לא. כי לאותה תנועה כמו לדוגמה נגיעה באף יכולים להיות מספר פירושים, ורק על ידי למידה של הבסיס אדע אם האדם אמין או לא". לדבריה, אלה הם הסימנים הגופניים שיופיעו אצל שקרנים:

1. הם מתנועעים בעצבנות

יכול להיות סימן לשקר אך גם להיפר אקטיביות או לבעיות גב. יש הרבה סיבות לחוסר ניחוחות, הכול תלוי באופן ההתנהלות שלו לפני השאלה שייתכן וגרמה לו לשקר. אם בבסיסו הוא כל הזמן זז, כמובן שהתנועתיות שלו לא תעיד על שום דבר. אבל אם אדם היה רגוע לחלוטין ושאלתי אותו שאלה שגרמה לו לזוז, יכול להיות שהתשובה שנתן, לא אמינה.

2. הם לא ממצמצים

לא למצמץ זו פעולה מאוד מאומצת. אם האדם שמולכם מישיר מבט ולא ממצמץ לזמן ממושך, הוא רוצה להיראות דובר אמת במודע. כיוון שמבט ישיר נחשב לחלק משפת גוף של אמירת אמת.

3. עפעוף ארוך

כשאנשים משקרים, הם יכולים לעיתים לנתק קשר עין לפרק זמן יותר ארוך מאשר מצמוץ רגיל באופן לא מודע, כיוון שקשה להם להישיר מבט ולשקר.

4. אישונים מורחבים

זה יכול להיות סימן לעוררות מינית, או הקשבה או אפקט של עישון סמים. אם אנחנו מבטלים את שאר האופציות הללו, כולל תאורה חשוכה, ייתכן שזה מהווה סימן לשקר.

5. הם נמנעים מקשר עין

שקרנים לא מודעים יחפשו מיקוד אחר כדי להימנע ממבט ישיר. אך גם כאן, צריך ללמוד את האדם – יש אנשים שבאופן קבוע מנתקים קשר, וזה לאו דווקא אומר שהם משקרים. צריך להיזהר גם מהבדלי תרבות.

6. הם נוגעים באף

נגיעה באף יכולה להיגרם מצינון, אלרגיה או מבוכה. אבל אם זה בהמשך לשאלה מניפולטיבית זה סימן קלאסי לשקר. הסיבה היא שמשתחררים הורמונים במוח וזרימת הדם משתנה באזור האף והעיניים, דבר זה מייצר תחושה של עקצוץ בצידי האף ובשפה עליונה.

7. הם נוטים לחייך ולצחוק

 בזמן השקר תהיה נטייה לא מודעת לחייך ולצחוק. זה כמו שהגוף מחייך לעצמו ואומר "קנית את הסיפור שלי". ראיתי את זה מופיע יותר אצל נשים, כנראה מגיע ממבוכה סביב השקר.

תקריב של עין (אילוסטרציה: hux-media, Thinkstock)
אישונים מורחבים יכולים להעיד על שקר | אילוסטרציה: hux-media, Thinkstock

חוקים ולוגיקה

הסימנים הם אמנם אוניברסליים אבל יש לציין כי יש גם אלמנט של תלות בתרבות ובבסיס של כל אדם. "אצל חלק הסימן יהיה גירוד באף, ויהיו כאלה שהעיניים שלהם יברחו הצידה. לכן, צריך ללמוד את ההתנהלות הספציפית של האדם שנמצא מולך".

עוד ב-mako בריאות:
>> לא רק ביצה: 7 מאכלים עם יותר חלבון ממה שחשבתם
>> חיבוק דב: הלכנו למסיבת כירבולים כדי להבין מה הקטע​ 
>> מה הקשר בין גודל הלשון לאיכות השינה שלכם?

הם יופיעו רק בזמן השקר או לפני או אחרי?

"אדם שמודע לשפת הגוף שלו לא יגע באף כי זה מקום שאפשר לשלוט בו. אך לפעמים זה יגיע בהמשך. בהתחלה כל הגוף דרוך לא לעשות שום סימן ואחרי שברור לך שהאמינו לסיפור שלך, ההגנות יורדות ואחרי כמה שניות תגיע הנגיעה באף גם אם נושא השיחה כבר השתנה. לכן, צריך להסתכל על האדם גם לאחר שהוא מסיים לספר את הסיפור שלו".

אצל כל אחד השקר "יצא" באזורים אחרים בגוף. אמנם, יש אזורים שנחשבים יותר לאזורי שקר אבל זה משתנה מאדם לאדם. "אם לדוגמה האדם דיבר בפתיחות עם הידיים לאורך כל השיחה, ולאחר ששאלתי אותו אם הוא בוגד באשתו נוצר שינוי בתנוחת הידיים שלו, זה יכול להיות סימן הנותן לנו אינדיקציה לשאול יותר שאלות ולנבור יותר בנקודה מסוימת לעומק. ככל שיהיו יותר סימנים של חוסר אמינות תוך כדי השיחה, אני אוכל להגיד שאדם משקר, אך לא אוכל להגיד שהוא משקר רק על ידי סימן אחד".

יותר קל לנו לזהות אדם קרוב שמשקר לנו, או מישהו שאנחנו לא מכירים?

"זה מורכב. אנחנו מזהים אנשים שאנחנו מכירים טוב אבל לפעמים כשמעורבים רגשית או לא רוצים לראות את השקר, נותנים פרשנויות אחרות לתנועות שראינו. הכול תלוי בשאלה: האם אתה אדם מודע או אחד שחי בהכחשה? יש כאלה שיודעים שבני הזוג לא נאמנים אבל מעדיפים להעלים עין ולא לראות את הסימנים, או משכנעים את עצמם שזה לא מה שראו".

יש תנועות או סימנים פיזיים שאנחנו לא יכולים לראות?

"פול אקמן עשה מחקר גדול על תנועות מיקרוניות של הפנים, שבחן אותם כשניתח קטעי וידאו ולא בזמן אמת. הסדרה "שקר לי" מבוססת על מחקרים שעשה. תנועות מיקרוניות הן תנועות קטנות שמגיעות מאזור לא מודע במוח, ומסגירות תחושות שהאדם שמולנו לא רוצה שנראה או שנרגיש. לדוגמה, אדם מתאר סיטואציה חיובית שהיה בה, כך לפחות הוא מספר מילולית, אך בהבעה מיקרונית אפשר לראות תנועה של גועל. אדם לא מיומן לא יראה את ההבעה הזו. וכשמריצים את זה לאט בווידאו, רואים תנועה מגיעה ונעלמת. לכן, כשאני עובדת עם חוקרים, ההמלצה היא לצלם את החקירה ולעבור עליה בוידאו כמה פעמים, מה שקשה לעשות בזמן שיחה. כשאני מנתחת קטע וידאו, אני מראה נקודות של חוסר אמינות, זו לא "תחושת בטן" יש לזה חוקים ולוגיקה, וצריך להשתמש בזה נכון ולא לחרוץ גורלות של אנשים לפי תנועת גוף אחת".

 איך השקר משפיע על הגוף שלנו?

"הדופק עולה, לחץ הדם עולה, חום הגוף עולה ומזיעים יותר. אך זה תלוי אם האדם מרגיש שהוא אומר דבר שקר או לא", אומרת הכט-פישר, "אם לדוגמה האיש נשאל שאלה שתשובתה תהיה פרשנות, כמו "האם הטרדת מינית מישהי"? אבל הוא חושב שהוא לא הטריד מינית כי מבחינתו הוא רק התחיל עם הבחורה, והוא אכן מאמין בזה, התסמינים הללו לא יופיעו אצלו. לכן רצוי לשאול שאלות קונקרטיות כמו: "נגעת בה?" ולא שאלות שניתנות לפרשנות. בנוסף, יש שקרים שנובעים מצורך חברתי, כדי שנוכל להתנהל בצורה תקינה אחד עם השני, ולכן אם תגיד שזו מתנה יפה למרות שבכלל לא אהבת אותה, או אם תשקר כדי לעזור למישהו, התסמינים הללו לא בהכרח יופיעו".

יש שקרנים שאי אפשר לזהות שהם משקרים?

"יש, אבל אלו מקרי קיצון. לפעמים זה גם עניין תרבותי. אם חלק מתפישת העולם של האדם שלשמור על כבוד המשפחה מאפשר לשקר, הוא לא יראה סימנים של שקר. אדם שיש לו הפרעות פסיכיאטריות, יהיה לו יותר קל לשקר. יש שקרנים פתולוגים או נוכלים מדופלמים שקשה יהיה להבחין שהם משקרים כי הם שחקנים ברמה גבוהה ומאמינים לסיפור של עצמם, כך שקשה לדעת מה האמת ומה השקר ולא יופיעו אצלם תסמינים של שקר. במקרים ממש מעטים הם יוכלו גם לעבור פוליגרף עם שקרים". 

ודרך הטלפון, איך אפשר לשמוע שמשקרים לנו?

"כשמשקרים, הטון לרוב עולה. גם כשאדם מדבר בשטף דיבור ולפתע יש גמגום או פאוזה לפני שהוא עונה, או שבירה של הקול - כל שינוי שיש בקצב ושטף הדיבור והאינטונציה, יכול להיות סימן לשקר".

>> גשר בשיניים: למה השיניים נשארות עקומות?