מי שמתרגל יוגה יודע שיש לה השפעות חיוביות רבות על הגוף; גמישות, יציבה משופרת, חיזוק השרירים, עלייה במסת שריר ועוד. אבל האם ידעתם שיוגה יכולה גם לשמור על בריאות העיניים? כן, מתברר שיש דבר כזה יוגה לעיניים - והשגריר הכי גדולה שלה הוא לא אחר מאשר פול מקרטני. 

זה נשמע מופרך, אבל מתברר שיש לא מעט אנשים שמאמינים ביתרונות הבריאותיים של יוגה לעיניים. מקרטני בן ה-78 סיפר לאחרונה בראיון על כך שאינו זקוק למשקפי קריאה, בשונה מרבים מבני גילו. לטענתו הסוד הוא יוגה לעיניים. אז מה היא יוגה לעיניים? איך עושים את זה? והאם היא באמת מועילה?

העלייה במודעות לנזקים הנגרמים לעיניים בשל חשיפה ממושכת למסכים הובילה לחיפוש אחר פתרונות ודרכים יעילות לשמור על בריאות העיניים ולמנוע נזקים. כך טרנד היוגה לעיניים החל לתפוס תאוצה בשנים האחרונות, למרות שנראה שהיא הייתה קיימת עוד לפני שהמסכים השתלטו על חיינו. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שנויה במחלוקת

היתרונות שמיוחסים ליוגה לעיניים כוללים בין היתר מנוחה לעיניים, במיוחד לאחר שעות רבות של בהייה במסכים וראייה משופרת. אמנם היתרונות של היוגה לעיניים מוטלים בספק, בעיקר כיוון שהמחקרים בנושא הם מעטים ולא מצביעים על יתרון חד-משמעי, אך יש הטוענים כי היתרונות הבריאותיים בהחלט מורגשים. ישנם מחקרים שהראו כי ליוגה לעיניים יש השפעה מזערית עד אפסית בכל הנוגע לקוצר-ראייה ואילו מחקרים אחרים הראו כי משתתפים שתרגלו יוגה לעיניים הרגישו כי העיניים שלהם פחות עייפות וכי הראייה השתפרה. 

אך מחקרים אלה לוקים בחסר, מכיוון שהם מבוססים על תחושות אישיות של המשתתפים ולא כוללים מדידה אובייקטיבית של תפקוד העין. מקרטני סיפר בראיון שהוא הכיר לראשונה את היוגה לעיניים במפגש עם יוגי בתחילת שנות האלפיים. "הוא הסביר שהעיניים הם שריר. האוזניים הם לא, אז אין צורך לאמן אותן. אבל את העיניים אפשר לאמן". גם אם זה לא באמת יעזור לכם לראות 6:6 בגיל 78, זה לפחות יוכל לעזור להרגיע את העיניים אם אתם משתמשים כבדים במסכים.

צעירה בטלפון (צילום:  GaudiLab, shutterstock)
בהייה ממושכת במסכים מאמצת את העיניים ומייבשת אותן | צילום: GaudiLab, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> איזו תוספת עדיפה: אורז או תפוחי אדמה? בדקנו
>> "יומיים אחרי הניתוח קרה נס – הוא חזר לדבר"
>> זהירות: המאכלים שיכולים לפגוע בחשק המיני

אז איך עושים יוגה לעיניים?

זה נשמע מוזר, אבל תרגילי יוגה לעיניים דורשים להזיז אותן (כלומר להסתכל לכיוונים שונים) בדפוסים מסוימים. הנה כמה תרגילי יוגה של פיבי גרינאקר, מדריכת יוגה. 

  1. שפשפו את הידיים שלכם עד שהן ירגישו חמימות. ואז כסו את העיניים עם הידיים לכמה רגעים.
  2. מצמצו הכי מהר שאתם יכולים במשך 10 שניות. חזרו על כך במשך דקה ועצרו אם אתם מרגישים שהעיניים התעייפו.
  3. הסתכלו על חפץ קרוב - ואז התמקדו בנקודה הרחוקה ביותר שאתם יכולים לראות במשך כמה שניות. חזרו על כך במשך שתי דקות.
  4. הקפידו שהראש לא יזוז ונסו ליצור את הצורה שמונה במבט. חזרו על כך שלוש פעמים ואז החליפו כיוון. 
  5. דמיינו ספרות של שעון בפנים - ואז הסתכלו למעלה על השעה 12, לאחר מכן על 6, ואז על 3 ולבסוף על השעה 9. ואז הזיזו את העיניים בכיוון השעון. חזרו על כך שלוש פעמים.