יש לא מעט דרכים להוציא מים שמצטברים בתעלת האוזן החיצונית, לאחר שהאוזן באה במגע עם כמויות רבות של מים, למשל במהלך מקלחת או שחייה. בין הדרכים הנפוצות: קפיצה על רגל אחת תוך כדי הטיית האוזן כלפי מטה, נענוע של הראש מצד לצד, הספגת המים באמצעות ממחטה, הנחת האוזן על כרית, ייבוש האוזן באמצעות מייבש שיער על עוצמה נמוכה ואפילו שחרור הלחץ באוזן על ידי מנקה אוזניים. חלק מהדרכים הללו אולי נשמעות מוזרות, הזויות ומסוכנות לאוזן, וכעת מתברר שאחת מהן אפילו יכולה לגרום לנזק מוחי של ממש.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

נתחיל בהתחלה: מצב שבו מים שכלואים בתעלת האוזן כשלעצמו אינו מסוכן לאוזן, הבעיה מתחילה הודות לחיידקים ופטריות שעלולים להיכנס לאוזן עם המים, להתיישב על שעוות האוזן הרטובה ולגרום לדלקות. לכן, מסכימים מומחים, כדאי להוציא את המים מהאוזן כמה שיותר מהר. חוקרים באוניברסיטאות קורנל ווירג'יניה טק בדקו כמה שיטות פופולריות להוצאת המים, וחזרו עם מסקנה אחת ברורה: אסור לנענע את הראש במהירות כדי להוציא אותם.

קיסם אוזניים (צילום: Vladimir Gjorgiev, Shutterstock)
גם זה בהחלט לא מומלץ | צילום: Vladimir Gjorgiev, Shutterstock

החוקרים, שהציגו את ממצאיהם בכנס רפואי שהתרחש בסוף השבוע בסיאטל, מסבירים שהמחקר שלהם התמקד בכוח התאוצה (המהירות) שיוצר נענוע הראש, וההשפעות המסוכנות שלו. "הצלחנו להגיע להאצה הקריטית לשחרור הנוזלים באמצעות ניסויים עם תעלות מזכוכית ומודלים בתלת ממד של תעלות האוזניים, ברמה שהיא פי 10 מכוח הכבידה באוזניים של ילדים צעירים", אמר אנוז' בסקוטה, אחד החוקרים, "מה שעלול לגרום לנזק במוחם".

לדבריהם, הקוטר הגדול יותר בתעלות האוזן של מבוגרים גורם לתאוצה נמוכה יותר, ועל כן פחות משפיעה עליהם. עם זאת, התאוצה הנדרשת להוציא את המים מושפעת גם מנפח הנוזל הכלוא והמיקום שלו בתעלה. גורם חשוב אחר הוא צורת הנוזל עצמו: "באמצעות הניסויים והמודלים התאורטיים שלנו קבענו שמתח הפנים של הנוזל (פני השטח שלהם) הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר להצטברות המים בתוך האוזן", אומר בסקוטה.

עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות: זה הפרי הכי משמין של החורף
>
> חשבה ששכן מאיר בפנס לייזר וגילתה דבר נורא
>
> כך תנצלו את ארוחת הצהריים שלכם לירידה במשקל 

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? החוקרים מציעים פתרון די רדיקלי: "כמה טיפות של נוזל עם מתח פנים נמוך יותר מאשר מים, כמו אלכוהול או חומץ, עשויות להפחית את מתח הפנים של נוזל כולו ולגרום למים פשוט לנזול החוצה מעצמם", הם אומרים. אלא שזוהי שיטה קלינית למדי שצריכה לעבור עוד כמה וכמה מבדקים, כך שכדאי לעת עתה להסתמך על השיטות הישנות והטובות – ללא נענוע הראש במהירות.