אין רשימה קבועה של בדיקות שמומלץ לערוך אצל רופאת הנשים. כל ילדה ונערה היא מיוחדת, בעלת גוף שונה, צרכים שונים ואורח חיים ייחודי, ומכל אלו ייגזרו הבדיקות הספציפיות בביקור. טרם ההגעה לפגישה הראשונה אצל רופאת הנשים, יש לא מעט חששות טבעיים ושאלות שיכולות לעלות, הנה התשובות:

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

עם מי לבוא?

עם מי שאת רוצה. מותר בהחלט לנערה להגיע לבד (גם ללא ליווי הורה) לרופאת הנשים. מותר לך לבחור מלווה כרצונך הורה, בת משפחה אחרת, חבר/ה, בן/בת זוג. חשוב לבחור באדם שאת מרגישה נוח בנוכחותו ויכולה לדבר בפתיחות לידו.

על מה מדברים בפגישה?

בפגישה תישאלי על ידי הרופאה שאלות על סיבת הגעתך וגם שאלות נוספות החשובות להבנת מצבך. תשוחחו גם על ההתפתחות שלך כילדה, ספורט, אוכל, לימודים, חברים, תחביבים, יחסי מין, מחזור הווסת ועוד.

האם תמיד יש בדיקה גופנית?

לא תמיד, תלוי מה הסיבה שבגללה הגעת. בנוסף חשוב לדעת שתרגישי בנוח בזמן הבדיקה ואפשר לבקש לא להיבדק או להיבדק במועד אחר, לאחר ששמעת את המלצת הרופאה לגבי הצורך בבדיקה.

מה בודקים? 

אצל ילדות ונערות יש חשיבות להתרשמות מכל הגוף במהלך הבדיקה. הבדיקה מתחילה בד״כ במדידות גובה ומשקל. לאחר מכן - בדיקה כללית, חיצונית ולא כואבת של צורת הגוף, כתמים על העור, אקנה (פצעי בגרות), כמות ומיקום השיעור, מישוש הבטן וגם התרשמות מצורת החזה.

האם תמיד בודקים את הפות ואיך?

לא תמיד, תלוי מה הסיבה שבגללה הגעת. במידה ויש צורך בבדיקה, בד״כ בודקים חיצונית את מראה הפות והשיער באזור. לפעמים צורך בנטילת תרבית (משטח) על ידי נגיעה עדינה, מהירה ולא כואבת עם מטוש (כמו זה שנוטלים איתו משטח גרון) בנרתיק. אצל נערות פעילות מינית, לפעמים יש צורך בבדיקה פנימית של הנרתיק. הרופאה תסביר לך על הבדיקה ולמה היא מבוצעת טרם הביצוע שלה. הבדיקה לא אמורה לכאוב, אם כואב מותר וכדאי לבקש להפסיק.

אילו בדיקות נוספות צריך לערוך?

פעמים רבות את השיחה והבדיקה אצל הרופאה משלימות בדיקת אולטראסאונד ובדיקת דם. כדאי להגיע לבדיקת האולטראסאונד עם שלפוחית שתן מלאה (לשתות הרבה מים ולא לתת שתן כשעה טרם התור שלך לבדיקה). כדאי לשים לב להנחיות טרם ביצוע בדיקות הדם. לפעמים יש צורך בצום, ערנות מספר שעות טרם הבדיקה, הפסקת תרופות טרם הבדיקה וביצוע ביום מסוים של המחזור החודשי.

האם אפשר להגיע לרופאת נשים בזמן וסת?

בהחלט. כאמור לא תמיד יש צורך בבדיקה וגם כשבודקים אפשר בהחלט לבצע כמעט כל בדיקה גינקולוגית בזמן וסת.

האם מומלץ לכל נערה להגיע לבדיקה אצל רופאֿת הנשים?

בהחלט. כל אחת בזמן שלה, כשתרגישי בנוח או אם יש משהו שמפריע.

ד"ר אלה קיטרוסר, מומחית ברפואת נשים ורופאת נערות ומתבגרות, לאומית שירותי בריאות