ביום רביעי האחרון, תועד המועמד לנשיאות ונשיא ארה"ב בדימוס, דונלד טראמפ, עם סימני דם מטרידים בידיו. התמונה צולמה בעת שיצא מאולם בית המשפט בניו יורק, שם הוא מתמודד עם תביעת לשון הרע שהוגשה על ידי העיתונאית ז'אן קרול, שדורשת יותר מ-10 מיליון דולר בטענה שהשמיץ אותה בשנת 2019. מאז שצולם כך, התעוררו ספקולציות שונות ברשת שניסו להסביר את מראה כפות הידיים הצבעוני.

ד"ר רון יניב, אחראי תחום לרפואת עור במאוחדת ומנהל היחידה בבי"ח מעייני הישועה, מנסה לספק הסבר מקצועי למראה המטריד: "מומחי עור בארה"ב העריכו כי הסימנים האדומים על ידיו של טראמפ עשויים היו להיווצר מסיבות שונות: החל מידיים יבשות מדי, חבלות ממשחק גולף ואף עקב נפילה (השכיחה יחסית לבני גילו)". באופן כללי ותיאורטי, סימנים כאלה עשוים להעיד, לדבריו, על מספר דברים. "סדקים וחתכים מדממים בכפות הידיים הם תופעה נפוצה ומוכרת בעיקר בעונת החורף הקר והיבש. הסיבה לכך היא שהאוויר יבש ולעיתים בשילוב מיזוג אוויר נגרמים יובש וסדקים בעור. סיבה נפוצה נוספת שיכולה לגרום לדימום כזה היא חתך משולי דף נייר, שעלול להתרחש במשרד או בבית".

גבר רוחץ ידיים (אילוסטרציה: Ingram Publishing, Thinkstock)
הפרעת יתר כפייתית היא אחת הסיבות ליובש בידיים | אילוסטרציה: Ingram Publishing, Thinkstock

כמו כן, הוא מציין כי ישנן סיבות נוספות שיכולות להוביל ליובש, סדקים וחתכים בעור הידיים כמו למשל: רחת ידיים תכופה מדי, (לעיתים כביטוי ללחץ נפשי או להפרעה אובססיבית-קומפולסיבית); מחלות עור שונות, כגון: אקזמה, פסוריאזיס ואטופיק-דרמטיטיס; זיהום פטרייתי שיכול להיות מוגבל לכפות הידיים או כזה הנובע  מהתפשטות של פטרת במקומות אחרים בגוף אל כפות -הידיים; מגע עם חומרים שונים בחשיפה בעבודה או עבודות ניקיון בבית, בייחוד בעת שימוש בנוזל כלים ללא עטיית כפפות.

ד"ר יניב מציין כי הטיפול בתופעה הוא לרוב מניעתי ומתבצע באמצעות מריחת קרם לחות, שימוש בסבון עם לחות או בקרם אנטיביוטי למניעת זיהום בסדקים. כמו כן הוא מבהיר: "במקרה של יובש עיקש מומלץ לגשת לבדיקה לרופא עור מומחה".