זה התחיל עוד לפני הקורונה, והשנתיים האחרונות שהעלו את מפלס המתח וחרדה, הגבירו עוד יותר את הצורך. אפשר כבר לקרוא לזה מגמה. חברות רבות מבינות היום שדאגה לבריאות העובדים יוצרת מצב של WIN-WIN ובהתאם משקיעות מחשבה ויצירתיות בנושא. מצד אחד העובד משפר את אורח חייו ובריאותו, ומצד שני הארגונים מקבלים עובד בריא יותר, מאושר ויעיל. 

לא שצריך לזה "אישוש", אבל ארגון הבריאות העולמי הוציא לפני שנה דו"ח עם מסקנה חד משמעית לפיה עובדים בריאים בנפשם ורוחם, תורמים הרבה יותר למקום עבודתם. חוקר האושר שון אקור, מצא שחברות שדואגות לרווחה נפשית ופיזית של העובדים שלהם, יכולות להביא לגידול של כ-37% במכירות החברה, לגידול של כ-31% ביעילות העובדים, עם פער של פי 10 פחות בביקוש לימי מחלה.  

החברות הגדולות עושות את זה ובגדול כבר שנים. בגוגל יש חדר כושר מאובזר, מקלחות וחדרי הלבשה, חדר מסאז'ים, מניקור ומספרה. מיקרוסופט השיקה קמפוס חדשני וירוק במיוחד שכולל חדר כושר ענק, חדר יוגה, חדר מוזיקה, גינה קהילתית, בתי תפילה, חדרי ילדים, חדרי הנקה, גינת כלבים, מגרשי ספורט. הקמפוס מונגש כולו לאוכלוסיות עם מגבלות שונות, ויש גם שישה מתחמי אוכל. באינטל יש מסעדות מפנקות, חדרי מוסיקה ושיעורי נגינה, חדרי משחקים מגוונים, ספא, שירותי דואר, חדר לשירותי אופטיקה, מגרש כדורסל, חדר כושר, חדרי הנקה, כורסאות מסאז', עמדת הליכון עבודה - צעידה תוך כדי עבודה, חדר אחות שבו ניתן להתחסן בחיסוני שפעת.

לא לכל החברות יש את התקציב, אבל אפשר גם עם תקציב נמוך יותר, לעשות לא מעט לרווחת העובדים. לא חייבים חדרי אוכל מהודרים ופינות מסאז'ים גרנדיוזיות אפשר לעשות את זה גם בקטן יותר אבל לעשות. הנה דוגמא לארבע חברות ישראליות שעושות חשק לא לעבוד מהבית:

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

חברת אימפרבה  (צילום: פרטי)
המטבח בחברת אימפרבה | צילום: פרטי

טיפול נפשי אנונימי וחדר בריאות

אימפרבה, חברת סייבר בתל אביב וברחובות, עורכת סדנאות והרצאות להתמודדות עם משברים ולקידום אורח חיים בריא לעובדים ולבני משפחותיהם. החברה פיתחה תוכנית ייחודית הנקראת EAP בשיתוף פעולה עם חברת "מצבים", במסגרתה העובדים יכולים לקבל באופן אנונימי סיוע וייעוץ מבעלי מקצוע בתחום בריאות הנפש. מאז הקורונה חלק מהעבודה עדיין מתבצעת בבית, וכל עובד זכאי ל-500 דולר מהחברה לניצול עבור ציוד לבית בתחום הספורט לבחירתו.

במטבחונים שבמשרדי החברה ניתן למצוא מעבד מזון ופירות קפואים להכנת שייקים ובכל בוקר המטבח מתמלא בפירות וירקות טריים, גרנולות, יוגורטים, גבינות וממרחים בריאים. בנוסף, הוקם ״חדר בריאות״ שכולל שולחנות עמידה מתכווננים, כדורי פיזיו, עזרים ארגונומיים נוספים, וציוד ספורט. יש גם עמדות עבודה עם כסאות עיסוי.

"בתקופת הקורונה היו לנו המון הרצאות על שינה, ואיך להתמודד עם חרדה", מספרת אקה ברונשטיין שעובדת בחברה שנה וחצי. "קיבלתי טיפים מועילים שעזרו לי לעבוד מהבית בצורה יעילה ובריאה. כשעובדים מהבית לא תמיד יודעים איך לנהל את הזמן וזה פוגע בבריאות. יש לנו אפליקציה שמזכירה לי לעשות הפסקה ולאכול צהריים". 

מארז בריאות של חברת EBAY  (צילום: פרטי)
מארז בריאות של חברת EBAY | צילום: פרטי

EBAY: שלושה חודשים חופשת לידה לגברים

אחד הדברים הכי מקוריים בחברת EBAY ענקית המסחר הבינלאומי היא הגינה ההידרופונית שממוקמת במשרדי החברה. צוות של גננים מתוך העובדים שותל חסות, עגבניות מלפפונים ושאר ירקות, והעובדים מוזמנים לקטוף, לאכול ולקחת הביתה. חלק מהגידול נתרם באהבה גדולה לניצולי שואה. לפני מספר חודשים נערכה בחברה תחרות אורח חיים בריא נושאת פרסים, בה השתתפו כלל העובדים. במוקד התחרות עמדה השאלה: מי יצליח לצעוד יותר. העובדים שיתפו אחד את השני בכמות הצעדים בסלאק (פלטפורמה לתקשורת פנים-ארגונית), ועודדו אחד את השני. הייתה תחרות משפחתית, כשהמשימה הייתה להכין כריך בריא במיוחד ולצלם אותו. השבוע כלל גם הרצאות על שינה איכותית, תזונה בריאה והרצאת השראה של ירדן ג'רבי. 

הגינה ההידרופונית של EBAY (צילום: פרטי)
הגינה ההידרופונית ב-EBAY | צילום: פרטי

סדנאות ואימוני כושר בשוטף עברו למתכונת מקוונת, כשבמקביל גם מתקני החברה הפיזיים עברו שדרוג. כל ארוחה כוללת פלטות ירקות, פירות, יוגורטים בריאים, גרנולה, ומגוון רחב של אופציות בריאות נוספות, לצד עוגיות וגלידות למי שחשקה נפשו במשהו מתוק. מכשירים חדשים רבים ומיני משקולות בגדלים שונים יוכנסו בקרוב לשימושם של העובדים במטרה לאפשר להם הפסקה ספורטיבית במהלך יום העבודה. על גג הבניין הוקם מגרש הכדורסל ואחת לשנה נערך טורניר מיוחד שאליו מוזמנות נבחרות משבע חברות הייטק נוספות, כולל הפנינג בריאות שמקיף את האירוע.

"לאורך כל השנתיים של הקורונה, שלחנו לעובדים מארזים הביתה, והדגש תמיד היה התחשבות בכלל העובדים", מספרת עדי סיצ'וק מנהלת חווית עובד, "אם אלה היו מארזי אוכל דאגנו שמי שרגיש לגלוטן יקבל מארז מתאים, ומי שטבעוני יקבל מארז מתאים. ביום-יום יש אתר גלובלי שנותן מעטפת לכל התקופה. גם באמצעות הרצאות וגם באמצעות שיעורי יוגה. כל עובד מוזמן לתת הצעות לשיפור. למשל אחד העובדים העלה את הצורך בברז סודה במטבח. הוספנו. מישהו אחר ביקש מסחטת מיץ. הוספנו. נותנים יעוץ ארגונומי לעובדים מהבית לבדוק שהכל אופטימלי מבחינת הנוחות. הם יכולים לקחת את הכיסא שלהם מהמשרד הביתה. יש גם חופשת לידה לגברים שלושה חודשים אם הם חפצים". 

אימון בחברת EBAY  (צילום: פרטי)
הפנינג בריאות של EBAY | צילום: פרטי

סדנאות בישול בריא והרצאות על הורות

SQLINK היא חברת הייטק במתחם הבורסה. ההיצע התזונתי הבריא כולל שייקים ומיצים טבעיים סחוטים לאורך היום. ארוחות בוקר שכוללות אופציות מגוונות על טהרת הבריאות,כמו דייסות שיבולת שועל, פירות וסילאן וארוחות צהרים צמחוניות. חומרי הגלם האיכותיים מגיעים ממשקים אורגניים, כי לא יזיק תוך כדי גם לפרגן לחקלאות המקומית. השנה החלו בחברה לשלב בארוחות גם את מזון העל מנקאי.

תכניות הבריאות לא מסתיימות רק במטבח והן כוללות גם סדנאות בישול בריא והרצאות של אנשי מפתח מתחום הקולינריה בנושא תזונה נכונה. התזונה הבריאה אף הצליחה לעזור לחלק מהעובדים להתגבר על בעיות בריאותיות מהם סבלו. "אחת העובדות שהייתה אנמית, קיבלה המלצה מרופא לאכול הרבה מזון מן החי. למרות שניסתה זה לא עזר", מספרת מעיין מרדו, מנהלת משאבי אנוש. "רק כשאימצה את התזונה שלנו והתמידה בה גם בבית, רמת ההמוגלובין והברזל בדם עלו. אני עצמי סבלתי המון שנים מבעיות שונות בקיבה. תמיר גורן, הבעלים והמנכ״ל המליץ לי לא לאכול מוצרי חלב. לא חשבתי שאוכל להתקיים בלי הקוטג' והחלב, אבל שיניתי את התזונה שלי עם תחליפים, ומצבי הפיזי השתנה פלאים".  

גם בריאות נפשית וכושר גופני בפרונט. לפני הקורונה ניתנו שיעורים קבועים ליוגה ואימוני היט. מאז הקורונה האימונים עברו לזום, וכל מי שרוצה מוזמן להשתתף אחרי שעות העבודה. ממש לאחרונה חתמו בחברה על הסכם עם 'גרופ האג', מיזם של השחקנית יובל שרף, שכולל הרצאות של התפתחות אישית, פסיכולוגיה חיובית, והורות. לכל העובדים מנוי חינם להרצאות. בריאות נפשית מתקשרת כאן בין היתר לאהבה וגם לזה דואגים בחברה, פעם בשנה נערך אירוע פנויים פנויות אליו מוזמנים הרווקים והרווקות מכל חברות ההייטק.

המטבח בחברת ControlUp   (צילום: פרטי)
המטבח בחברת ControlUp | צילום: פרטי

אתגרים שבועיים ומפגשי ריצה

בחברת קונטרולאפ שעוסקת בעולמות וירטואליים חילקו את החודש כך שכל שבוע יתמקד בנושא אחר. שבוע לגוף, שבוע לנפש ושבוע למיינד. כל אחד מהנושאים מלווה בהרצאות סדנאות ואתגרים כמו: ״אתגר שתיית המים״, ״אתגר המקלחות הקרות״, ״אתגר מס הצעדים הגבוה ביותר״. העובד המצטיין בכל אתגר זוכה בפרס.

"החברה מקפידה על מטבח בריא, פירות וירקות תמיד זמינים בהישג יד ומגיעים ישירות מהחקלאים. יש לנו גם מגירת ממתקים למי שמרגיש צורך למשהו מתוק". אומרת ליאור שי הכהן, מנהלת משאבי אנוש, "הצורך התעורר בעיקר סביב הקורונה, אנשים נשארו בבית ופחות השקיעו בעצמם. הקפדנו לתת להם כל הזמן כלים לאורח חיים בריא. למשל היה לנו חודש בריאות לכל המשפחה כולל הילדים, עם סדנאות להכנת חטיפים בריאים. הרצאות שקשורות למיינדפולנס ובריאות הנפש. הרצאה שלימדה אנשים איך לקרוא תוויות מזון. עשינו מפגשי ריצה במקביל בחוף ראשון לציון ובזום. 

"לפני הקורונה כל אחד די דאג לעצמו, אבל התחלנו לשמוע קולות שפופים, והרגשנו שצריך להרים להם את האנרגיה. היה חשוב מאד להסביר איך לעבוד מהבית. להעביר את המסר לשמור על בריאות גם בתוך הבית. עשינו גם קורס החייאה במשרד ללמד את העובדים פעילויות פשוטות מצילות מחיים. כמו חנק, ודום לב".