אתם בטח כבר יודעים ששמירה על הבריאות כבר מזמן לא מסתכמת רק בביקורים תקופתיים אצל רופא המשפחה ובדיקות דם. כולנו כבר מבינים שהבריאות הנפשית חשובה גם כן, שהמזון שאנחנו אוכלים חשוב ושאפילו אופן הישיבה שלנו במשרד יכול להשפיע על הבריאות. אז אם אנחנו רוצים לשמור על גוף ונפש בריאים אנחנו צריכים למעשה להיות עם היד על הדופק בכל אספקט בחיים. זה כולל גם אם אתם רוצים למנוע הידרדרות קוגניטיבית בגילים מבוגרים יותר ולמנוע דמנציה ואלצהיימר. הרפואה עדיין לא מצאה תרופה למחלה הקשה הזאת, אבל היא כן יכולה להגיד לנו מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסיכון ללקות בה. ומתברר שאחד הדברים החשובים שאתם יכולים לעשות לגבי זה – הוא דווקא משהו שאתם ככל הנראה עושים מגיל מאוד צעיר.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אם חשבתם שהדרך היחידה לשמור על בריאות המוח היא בעזרת משחקי חשיבה וסודוקו למיניהם, אז אמנם זה בהחלט יכול לעזור לשמור על כושר מוחי – אבל פחות כשזה קשור למניעת אלצהיימר. ג'סיקה לנגבאום, מומחית למניעת אלצהיימר בעלת דוקטורט באפידמיולוגיה פסיכיאטרית, יודעת הכול על תפקוד המוח וכיצד לשמור עליו בריא וחזק. לפי ג'סיקה, משחקי חשיבה רגילים לא בהכרח יעילים במניעת התפרצות של מחלת האלצהיימר, מאחר שהם מתמקדים רק במשימה אחת. משחקי חשיבה רק מתמקדים בחלק קטן של המוח ולכן הם בהחלט יכולים לשפר את תפקוד המוח במובן מסוים, אך כדי למנוע אלצהיימר, מתברר, צריך קצת יותר.

נשים בשיחה (צילום: Shutterstock)
אינטראקציה חברתית יעילה יותר ממשחקי חשיבה בשמירה על המוח מאלצהיימר | צילום: Shutterstock

לפני שאתם מתייאשים מראש מחשש שמדובר במשימות מורכבות ומעייפות, יש לנו חדשות טובות. לפי ג'סיקה, אחד הדברים החשובים ביותר למניעת אלצהיימר הוא משהו שרבים מכם כבר עושים מדי יום – אינטראקציה חברתית. "אנשים שעוסקים בהרבה אינטראקציות חברתיות, במיוחד בשלב של אמצע החיים, בעלי סיכון נמוך יותר לדמנציה ואלצהיימר בהמשך חייהם", מסבירה ג'סיקה ל-NPR. "יש משהו בהימצאות בסביבה של אנשים שעוזר למוח שלנו". שמירה על קשרים חברתיים גם תורמת לחיים במובנים אחרים, שכן היא תורמת לשביעות רצון מהחיים ולמדד האושר של אנשים רבים.

עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער

נראה שישנם גם לא מעט מחקרים שמגבים את עמדותיה של ג'סיקה. מחקר מסוים מצא כי ככל שאדם דיווח על בדידות גדולה יותר, כך עלה הסיכון לדמנציה. מזל שהפתרון לבדידות לא חייב להיות מסובך מדי: הקיפו את עצמם באנשים טובים, חברים טובים שתרצו לשמור איתם על קשר לאורך זמן. חשוב לציין שזו לא הכמות שקובעת, אלא האיכות. ולכן מומלץ לעבוד היטב על קשרים חברתיים משמעותיים עם כמה אנשים מאשר לקיים קשרים חסרי משמעות עם הרבה מאוד מכרים. כל עוד אתם משקיעים באינטראקציות חברתיות, אתם כבר במסלול הנכון למוח בריא ולמניעת הידרדרות קוגניטיבית.