זה לא סוד שהרשת מלאה במידע על דיאטות, תזונה וכושר. לא מעט מזה כולל מידע סותר והמון מיתוסים שגויים שרבים עוד מאמינים כי הם נכונים. אז מה מיתוס ומה אמיתי? הנה 10 מיתוסים - והתשובות שתמיד רציתם לדעת:

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. צום לסירוגין זו אסטרטגיה תזונתית שמומלצת רק לצורך ירידה במשקל

לא נכון. כל מצבי התסמונת המטבולית יכולים להשתפר מצום לסירוגין

צום לסירוגין הוא דפוס אכילה המאופיין בפרקי זמן משתנים של התנזרות מבחירה ממזון ומשתייה (למעט מים, תה או קפה ללא תוספות). מיוחסות אליו השפעות חיוביות בהקשר של ירידה במשקל, הגברת הרגישות לאינסולין ומכך הטבה באיזון הסוכר, מניעת תהליכי הזדקנות ועוד. הפרוטוקולים העיקריים הפופולאריים של הצום הם 16:8 (8 שעות אכילה לצד 16 שעות צום) ו-5:2 – יומיים של צום כמעט מלא (אכילה של 500 קלוריות ביום), לצד חמישה ימים של אכילה "רגילה". לאנשים הסובלים ממחלות שונות ומעוניינים לבצע צומות מומלץ רק לאחר ייעוץ תזונתי ו/או רפואי אשר אפשרי היום בשירותי האונליין.

2. מומלץ לסוכרתיים (סוג 1+2) לאכול 6 ארוחות ביום, כל שלוש שעות.

לא נכון. אין המלצה אחת שמתאימה לכולם.

בעבר ניתנה המלצה גורפת לסוכרתיים, שאינה הייתה מוכחת מדעית, ובה הומלץ לאכול ארוחות קטנות בכל כשלוש שעות. בשנים האחרונות הוכיחו מחקרים כי דווקא מרווחים של כמה שעות בין הארוחות מסייעים לאיזון טוב יותר של הסוכר (במנגנון שדומה לעיקרון הצום לסירוגין). מסיבה זו, מספר הארוחות היומי נקבע על פי הצרכים והרצונות האישיים, התרופות, הפעילות הגופנית ועוד, ואין המלצה אחת שנכונה לכולם.

3. בדיאטה קטוגנית עיקר התפריט מורכב משומן.

נכון. הדיאטה הקטוגנית דלה מאוד בפחמימות, זה ידוע. עם זאת, אנשים רבים לא מודעים לכך שגם חלק גדול מהחלבון שנאכל מתפרק בסופו של דבר לגלוקוז ולכן בדיאטה קטוגנית אמיתית (לעומת דיאטה דלת פחמימות) כ-80 אחוזים מהתפריט הוא שומן ורק כ-15 אחוז חלבון.

צלחת ירקות (צילום: Photo by Brooke Lark on Unsplash)
הרבה שומן וחלבון | צילום: Photo by Brooke Lark on Unsplash

4. בתפוח יש פחות סוכר מאבטיח.

לא נכון. תפוחי עץ מכילים יותר סוכר מאבטיח.

למרות המיתוס הרווח כי בפירות חמוצים יש פחות סוכר, העובדות הן אחרות. בתפוחים מכל הצבעים יש 15 גרם פחמימות ב-100 גרם - ולעומת זאת באותה כמות של תותים או אבטיח יש מחצית מכמות הפחמימות בדיוק. כמות הסוכר בפירות השונים וכמובן כמות הפרי הנאכלת הם גורמים שישפיעו משמעותית על רמת הסוכר לאחר אכילתם, אך לתגובה האישית יש תפקיד לא פחות חשוב. מסיבה זו, מומלץ לבדוק את השפעת הפירות השונים על רמת הסוכר בדם בעזרת מד סוכר רציף ללא דקירות.

זני תפוחים (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
מפתיע, אבל תפוחים מכילים יותר סוכר | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

5. לחם 100 אחוז קמח מלא בתוספת סיבים תזונתיים לא נחשב מזון מעובד

לא נכון. לחם מלא יכול להיחשב למזון אולטרה מעובד.

ידוע כי מומלץ להמעיט עד כמה שניתן באכילת מזון מעובד ולהעדיף מזון טבעי לצורך שמירה על בריאותינו. בשנים האחרונות התווספה הגדרה חדשה של מזון אולטרה מעובד - כל מזון שהוספו לו תוספים תעשייתיים (היוצרים או משפרים את הצבע, המרקם והטעם). מוצרי המזון האולטרה־מעובד הם בדרך כלל ארוזים, מוכנים לאכילה מיידית בכל מקום ובכל זמן, או לאחר הכנה מינימלית.

לפי הגדרה זו הלחם המלא (גם זה הבריא ביותר שעשוי מ-100 אחוז קמחים מלאים) במידה ומכיל חומרים מתחלבים נחשב כמזון אולטרה מעובד. במידה והלחם אינו מכיל מתחלבים אזי יחשב כמזון מעובד. ההמלצה היא להמעיט עד כמה שניתן בצריכת מזון אולטרה מעובד  כיוון שמקושר לתחלואה מוגברת, השמנה וסיכונים בריאותיים נוספים. רוב הלחמים הארוזים הנמכרים ברשתות השיווק הינם אולטרה מעובדים ואילו לחמים הנמכרים במאפיות איכותיות או אלו שנכין בבית יהיו עדיפים מבחינה בריאותית.

לחם מחמצת חיטה מלאה (צילום: Chuah Chiew See, shutterstock)
עדיף להכין בבית | צילום: Chuah Chiew See, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> תופעת לוואי יוצאת דופן בקרב חולי קורונה
>> חוקרים: זה הסדר שבו מופיעים תסמיני הקורונה
>> עושים פיפי לפני שיוצאים מהבית? טעות גדולה

6. אימון כוח עוזר רק להגברת החוזק הגופני.

לא נכון. מלבד הגברת חוזק גופני, אימוני כוח הבונים מסת שריר תורמים גם להגדלת הרגישות לאינסולין והגברת קצב חילוף החומרים הבסיסי.

התפיסה הרווחת בקרב אנשים וגם בקרב בעלי מקצוע היא לעודד אנשים לבצע רק פעילות אירובית כדוגמת הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים וכד'. הפעילות האירובית מקושרת לבריאות הלב וכלי הדם, איזון הסוכר, הפחתת שומני הדם ועוד. עם זאת, לצד הפעילות האירובית מומלץ ואף חשוב מאוד לבצע במקביל עבודת כוח (תחת הנחיית איש מקצוע) כיוון שלבניית מסת שריר יש השפעות חיוביות בכל גיל ובמיוחד בגיל השלישי, על מניעת הידלדלות מסת השריר, הגברת החוזק הגופני ואף יתרונות הקשורים באיזון הסוכר, מניעת תהליכי הזדקנות ועוד.

7. התזונה הים תיכונית מאופיינת באכילת כמויות גדולות של שומן מן הצומח ודגים.

נכון. התזונה הים תיכונית היא אחד מסגנונות האכילה הבריאים ביותר שמוכחים כיום. היא מאופיינת באכילת כמות גדולה של שומן מן הצומח (בעיקר שמן זית ואגוזים), העדפה של דגים על פני עוף ובשר, אכילת שפע ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות, אכילה מתונה של מוצרי חלב וביצים ובכלל אכילת מזון טבעי עד כמה שניתן. בניגוד לדיאטות אחרות הדוגלות בהפחתת שומן, בתזונה זו כמות השומן הנאכלת היא גבוהה אך הדגש הוא על השומן הבריא, הבלתי רווי.

צלחת ים תיכונית  (צילום: edgar castrejon on unsplash)
התזונה הים תיכונית היא אחד מסגנונות האכילה הבריאים ביותר היום | צילום: edgar castrejon on unsplash

8. קצב חילוף חומרים בסיסי הוא מונח שמתייחס לתדירות היציאות.

לא נכון. קצב חילוף חומרים בסיסי מתייחס לסך הקלוריות שהגוף שורף ביממה במנוחה.

אנשים רבים קושרים את המושג חילוף חומרים לתדירות ההתרוקנות שלהם. בפועל, אין קשר. קצב חילוף חומרים מתייחס לקצב שבו מנצלים את האנרגיה. אדם ששורף קלוריות מהר מוגדר כאדם בעל קצב חילוף חומרים מהיר, ואילו אדם ששורף קלוריות לאט, יש לו קצב חילוף חומרים איטי. יש קשר בין קצב חילוף החומרים הבסיסי של אדם לבין משקל גופו.

9. במיץ סחוט טבעי יש פחות סוכר לעומת משקאות ממותקים ומוגזים.

לא נכון. במיץ טבעי יש אותה כמות סוכר כמו משקה ממותק ומוגז.

בספל מיץ תפוזים המכיל 300 מ"ל יש 30 גרם פחמימות אשר שוות ערך ל7.5 כפיות סוכר, כמות סוכר הזהה לזו הקיימת בפחית של קולה. אמנם במיץ ייתכן וקיים קמצוץ של ויטמינים אך זה בטל בשישים ביחס לכמות הסוכר וספיגתו המהירה לדם. מיצי פירות נקשרים להתפתחות כבד שומני, השמנה וסוכרת ובאופן מיידי כנראה שישפיעו משמעותית ומיידית על רמת הסוכר בדם. ההמלצה: הימנעו לחלוטין משתיית מיצים מכל סוג והעדיפו אכילת פירות שלמים על פני שתיית המיץ.

מיץ תפוזים (צילום: Carol Mellema, Shutterstock)
אותה כמות סוכר כמו משקאות ממוגזים וממותקים | צילום: Carol Mellema, Shutterstock

10. בשוקולד מריר 85 אחוז קקאו עם תוספת סוכר יש יותר פחמימות/סוכרים משוקולד מריר ללא תוספת סוכר.

לא נכון. שוקולד מריר ללא תוספת סוכר מכיל יותר סוכר.

בשורת שוקולד מריר 85 אחוזי קקאו עם סוכר יש בין 3-5 גרם פחמימות, בשורת שוקולד מריר ללא תוספת סוכר יש כ-15 גרם פחמימות, בחטיפי האנרגיה השונים ללא תוספת סוכר יש בין 7-15 גרם פחמימות.

ב-50 גרם קשיו יש כ-15 גרם פחמימות. בשורה התחתונה, אין צורך לחשוש או להימנע לחלוטין מאכילת מאכלים המכילים סוכר כיוון שבחלק מהמאכלים המוגדרים כ"ללא תוספת סוכר" כמות הפחמימות גדולה באופן משמעותי בהשוואה למאכל המקביל המכיל סוכר. חשוב לזכור שכל הפחמימות (למעט סיבים) מתפרקים בסופו של תהליך לגלוקוז – סוכר ולכן יש חשיבות לבדוק את כמות הפחמימות הכללית במוצר ולא רק את כמות הסוכר

לסיכום, גם בתקופה זו, אם אתם זקוקים להכוונה תזונתית או רפואית ומעדיפים להישאר בבית דעו כי קיימת האפשרות לייעוץ והמשך מעקב און ליין מהבית עם דיאטנית או רופא מבלי שהדבר יפגע באיכות הטיפול שתקבלו.

>> לעוד מיתוסים על תזונה נכונה

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC