סקס ואוכל הם שניים מהצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר. כולנו צריכים לאכול, ולרובינו יש רצון לקיים יחסי מין. עם זאת, אנשים רבים לא מבינים שיש קשר בין שני אלה, או לפחות לא חושבים על זה עד שהם רעבים, או חרמנים. חג החירות, הארוחות הרבות שמלוות אותו וזמן האיכות הזוגי שמתאפשר בזכותו, הוא הזדמנות מצוינת לדבר על הקשר הזה. איך תזונה יכולה להשפיע על הקשר הזוגי ומה קורה לזוגות שאוכלים סעודת ליל סדר כבדה ולאחר מכן מוצאים את עצמם במיטה?

ראשית, צריך להזכיר את עניין ההנאה המשותף לאוכל ומין. אחרי הכל, מדובר בצורך טבעי, אף מעבר לצורך הישרדותי. למרות העובדה ששתי הפעולות מענגות, יש כמה הבדלים חשובים ומהותיים ביניהן. סקס הוא מאוד דומה לפעילות גופנית. סביר שלא הייתם יוצאים לריצה או מרימים משקולות על בטן ריקה, כי פשוט הייתם מתעייפים מהר מהרגיל ומסתכנים בפציעה, מכיוון שהשרירים שלכם לא יקבלו מספיק דלק מהאוכל כדי לעבוד כמו שצריך. אותו דבר לגבי מין – רעב זה לא סקסי. רעב, אפילו קטן, פוגע בגוף שלנו וברמת האנרגיה. למעשה, כשאנחנו רעבים נהיה מרוכזים בתחושה הזאת, והגוף יהיה מרוכז במערכת העיכול במקום להביא את הנוכחות אל המרחב הנכון עם הפרטנר. המשמעות היא שפחות זרימת דם זמינה לחלקים אחרים בגוף, כולל איברי המין, מה שיכול להשפיע גם על התפקוד המיני והתשוקה.

אישה אוכלת  (צילום: Alliance Images, shutterstock)
רעב זה לא סקסי - הבנתם? | צילום: Alliance Images, shutterstock

מין ואוכל – הקשר השלילי והחיובי

אוכל ומין יכולים לשפר את החוויה המינית ולפתוח את הטעמים והחושים שלנו. מזונות מסוימים יכולים לשמש כמעוררי תשוקה, ולעיתים מעשה אהבה מחבר וטוב מעלה את החשק לארוחה דשנה ולמאכלים מסוימים. למעשה, פעולת האכילה, משחררת אנדורפינים שגורמים לנו להרגיש טוב ואף יכולים לעזור לנו ליצור קשר עם אחרים. באופן דומה, אורגזמה מעוררת שחרור של אוקסיטוצין - הורמון שמקדם רגשות של אהבה ואמון.

 כיצד אכילה נכונה יכולה לשפר את היכולות הגופניות שלנו במיטה ובכלל?

  • מזונות מזינים וטובים מעניקים לנו יותר אנרגיה ברמה הפיזית, ובפועל מעשה האהבה יהיה יותר תנועתי ואקטיבי.
  • אכילת ארוחות מזינות עוזרת לשמור על הגוף חזק, שלא יתעייף מוקדם מדי במהלך יחסי מין (ואחריו).
  • תזונה נכונה שומרת על יציבות של רמות הסוכר בדם לאורך כל היום, מה שמסייע למנוע נפילות פתאומיות או עליות ברמות האנרגיה בזמן קיום יחסי מין.

מנגד, יש מצבים הופכיים - מזונות מסוימים בהרכבים שונים יכולים להוריד את החשק המיני.

מהם מזונות החג שיכולים לשפר את הליבידו?

ישנם מזונות שמעוררים את החשק המיני ומסייעים לרמת ערות וכח בגוף ובכך לביצועים. שווה לבדוק ולהניח גם אותם על שולחן החג:

יין אדום – מכיל קוורצטין, נוגד חמצון בעל השפעה אנטי דלקתית, המונע הצטברות כולסטרול בדפנות כלי הדם, ומאפשר זרימת דם טובה יותר לאיברים שונים בגוף – כן, לכל סוגי האיברים.
אגוזים ושקדים - עשירים בוויטמין E, החשוב לבריאות המינית ולפוריות. אגוזים ככלל, מכילים מגוון רחב של שמנים, חלבון צמחי ומינרלים, לרבות כמות גדולה של מגנזיום, המסייע להרפיית השרירים ולשיפור זרימת הדם ושמירה על מצב רוח מרומם.
דגים - דגים שומניים, כמו סלמון וטונה, עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, החשובות לייצור ההורמונים ולבריאות המינית הכללית.
שוקולד מריר - השוקולד מכיל פנתילאמין, כימיקל המקדם תחושות של רווחה ואושר, המשחרר אנדרופינים, ממש כמו בזמן סקס ואורגזמה. הוא גם מעלה סרטונין במח ועשיר בנוגדי חמצון המשפרים את זרימת הדם ואת מחזור הדם.

זוג שותה יין בבית (צילום: tsyhun, shutterstock)
יין משפר את הליבידו | צילום: tsyhun, shutterstock


למה לא כדאי לעשות סקס על בטן מלאה?

מי לא מכיר את הסיטואציה במהלך ארוחת חג – המכנסיים מתפוצצים עלינו, ואנחנו פותחים כפתור כדי שנצליח לנשום קצת. ובכן - סקסי זה לא. לרוב, אחרי ארוחה כבדה אנחנו מרגישים תחושה של שובע ועייפות. למעשה, במצב כזה הגוף זקוק לזמן כדי לעכל ולפרק את מה שאכל. אין ספק שהעניין הפיזיולוגי הזה משפיע גם על התפקוד שלנו במיטה – ולא רק ברמה הפיזיולוגי, אלא גם מבחינת תחושות שמתעוררות בגלל בטן נפוחה, גזים ועוד.

אם בכל זאת החלטתם לעסוק בפעילות מינית לאחר האוכל, עדיף שתחכו לפחות שעתיים–שלוש. כמו כן, מומלץ להימנע ממזונות שידועים כגורמים להפרעות עיכול או צרבת, כמו מזון חריף או שומני או כמויות גדולות של אלכוהול, שעלולות לפגוע בתפקוד המיני ובביצועים.

בסופו של דבר, חשוב להקשיב לגוף ולפעול לפי מה שגורם לכם לחוש בנוח עם בן הזוג. אם אתם לא מרגישים חשק לסקס לאחר אכילה, זה בסדר גמור להמתין עד שתרצו בכך. בחרו את הארוחה שלכם בקפידה ותוכלו להגיע למיטה עם חשק גדול וביצועים משובחים.


חג שמח, טעים ומענג.


הכותבת היא מורן גוטליב שמש יועצת זוגית, מלווה למיניות מודעת וטנטרה, מנחה סדנאות, הרצאות וכנסים בתחום. לאינסטגרם של מורן