לירן חדד (לירקולס בשבילכם), המתמודד החסון מ"נינג'ה ישראל" המכנה את עצמו "החתיך של העונה", התגאה במחנה האימונים במנהג שפיתח לעצמו לשמן את גופו בכמות נדיבה של שמן זית. הפעולה התמוהה גרמה לצופים רבים להרים גבה, וגם לאסי עזר, שמיהר לשמש כמבוגר האחראי בסביבה וניסה להניא אותו מלטגן את עצמו בשמש. מי שסיפק את ההסבר לפעולה הביזארית הייתה חברתו של לירקולס, שטענה כי הפעולה הזאת תורמת לצבע עורו היפה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

האם כדאי לנסות את זה בבית? ובכן, הנה ההסבר המלומד של ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור ב"מאוחדת" ומומחה לאסתטיקה רפואית: "שמן זית נמצא בשימוש בקוסמטיקה כבר בתקופת מצריים העתיקה, עוד כשקלאופטריה היפהפייה נהגה למשוח בו את גופה. בתקופה זו נהגו לשמן גם את השיער בשמן ואפילו מרחו אותו על הגבות".                                                             

ד"ר יניב מסביר שמה שהיה טוב בתקופה הקדומה, ככל הנראה יעיל גם כיום: "הודות לנוגדי החמצון ששמן הזית מכיל, הוא נמצא כיעיל בעיכוב תהליכי הזדקנות ובעידון נזקי שמש. יתרונו הגדול נובע מכך שהוא מסוגל להעניק לעור הרבה מאוד לחות, וזה בזכות רכיב ייחודי שהוא מכיל שנקרא 'סקוואלן' שתורם לשמירת הלחות בעור". הד"ר מציין שכיום משלבים את שמן הזית גם בתעשייה הקוסמטית, ולעיתים מוסיפים לו רכיבים אחרים כמו חומצות אמינו או חומצה היאלרונית, שגם להם יש יתרונות שונים שתורמים למראה העור.

אוקי, אז שמן זית טוב לעור, אבל באמת כדאי למרוח אותו לפני יציאה לשמש?

"ממש לא. בניגוד למקדמי הגנה שמיועדים לחסום את קרני השמש המזיקות, שימון הגוף בשמנים מכל סוג שהוא, לרבות שמן זית – עלול להזיק מאוד, מפני שהשמן למעשה מחדיר את הקרינה לגוף ואינו מספק הגנה מפניה, מה שעלול לגרום לסרטן העור וגם לסכנת כווייה מהשמש", אומר ד"ר יניב.

שמן זית (צילום: shutterstock By DUSAN ZIDAR)
מה שהיה טוב בתקופה הקדומה - יעיל גם היום | צילום: shutterstock By DUSAN ZIDAR

עוד ב-mako בריאות:
>> האם זו הסיבה לתחלואה העודפת של ערבים וחרדים?
>> 8 מאכלים שיגרמו לכם להיראות זקנים יותר
>> נמאס לכם להתעורר עייפים? זה הפתרון בשבילכם

אם אתם בוחרים להשתמש בשמן זית ולא יוצאים לשמש, כדאי שתשימו לב למינון ולא תפריזו בכמויות, שכן לדברי ד"ר יניב כמות גדולה של שמן זית יכולה לסתום את הנקבוביות בגוף (בעיקר בפנים), ולגרום לתסמינים שונים כמו החמרת דלקות עור, ובמקרה שמורחים יותר מדי שמן על השיער - גם להופעת קשקשת.

נוסף לכך, הוא מציין כי מאחר ששמן הזית עלול לעודד פצעי בגרות, השימוש בו אינו מומלץ למי שסובל מעור שומני או מפצעי אקנה, וגם לא למי שסובל מקרקפת שומנית. כמו כן, כדאי להביא בחשבון שהשמן עלול לעודד אלרגיות אצל אנשים שנוטים לכך, ולכן בכל מקרה כדאי לנסות למרוח כמות קטנה על חלק קטן של העור לפני שמורחים על שטחים נרחבים יותר. 

שורה תחתונה: אפשר בהחלט למרוח שמן זית על העור ואפילו על השיער, זה יכול לעשות טוב לעור שלכם, אבל כדאי להשתמש בכמות קטנה. ואם אתם סובלים מאקנה או מעור שומני, עדיף שתוותרו על התענוג.