היום אנחנו כבר יודעים שאינטליגנציה מגיעה בדרכים שונות והיא ממש לא רק מה שנמדד במבחני IQ. ישנן יכולות רבות ואחרות שאינן ניתנות למדידה במבחני IQ שמעידות גם הן על אינטליגנציה גבוהה - מתחושת עצמיות, דרך יכולת פיוס, יכולת התבוננות ועד לסקרנות. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הוכיחו שישנם כישורים שונים שקשורים לאינטליגנציה גבוהה - הנה הבולטים שבהם:

  >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. אתם מעריכים את הספייס שלכם

אנשים רבים נעים בסקאלה שבין מופנמות לבין מוחצנות. חלקנו מוחצנים מאוד, אחרים רק קצת וישנם גם אלו שנמצאים בצד המופנם יותר. אלו שיכולים ליהנות מחברה אבל גם זקוקים לזמן לבד. אם אתם באזור המופנם יותר של הסקאלה, תשמחו לגלות שזה יכול להעיד על אינטליגנציה. לפי מחקר שפורסם ב-2016 שבדק את ההשפעה של חברויות ואינטליגנציה על רמת האושר בחיים - נמצא כי אנשים בעלי אינטליגנציה גבוהה יותר מרגישים פחות מסופקים מחייהם כשהם מבלים יותר זמן עם חברים. 

זה לא אומר שאינטליגנטים בהכרח לא אוהבים אנשים, או שיש להם מעט חברים. אבל מופנמות, כמו גם אינטליגנציה, קשורות שתיהן למבט פנימה, בתוך הראש שלנו, במחשבות שלנו. זה מאפשר לנו ללמוד מחוויות קודמות, למצוא פתרונות לבעיות אפשריות, וגם למצוא רעיונות חדשים. ככל שאדם יותר מתערה בחברה, כך יש לו פחות זמן לחשיבה פנימית, להתעסקות בדברים שמעניינים אותו ובפרויקטים שהיה רוצה לעבוד עליהם, כמו גם מטרות בחיים שהיה רוצה להשיג. אז אתם עדיין יכולים ליהנות מחברתם של חבריכם, אבל כדאי שזה לא יבוא על חשבון הזמן שלכם עם עצמכם - כי גם הוא חשוב לא פחות. 

אישה קוראת על המיטה (צילום: MRProduction, Shutterstock)
אם אתם בצד המופנם יותר, אתם ככל הנראה גם אינטליגנטיים יותר | צילום: MRProduction, Shutterstock

2. אתם לא חוששים מאתגרים

החיים קשים, אבל חלקנו מצליחים להתמודד עם ההפתעות שצצות לנו קצת יותר טוב מאחרים. יכולת הסתגלות היא מרכיב חשוב במיוחד באינטליגנציה כיוון שהיא מאפשרת לנו להתמודד היטב במצבים מאתגרים. בנוסף לכך, יכולת הסתגלות עוזרת לחזק אותנו, בכך שהיא מסייעת לנו להתאושש מחוויות קשות. גם כשהחיים פחות מחייכים אליכם ואתם נאלצים להתמודד עם אכזבות - היכולת להתאושש מזה ולהתקדם הלאה היא כלי חשוב במיוחד - והיא בהחלט גם סימן לאינטליגנציה. 

3. אתם אמפתיים

אמפתיה היא היכולת להזדהות עם רגשותיו או מחשבותיו של אדם אחר - והיא משמעותית לאינטליגנציה רגשית. אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מסוגלים להבין היטב רגשות ולבטא אותם בדרכים יעילות ובריאות. יכולת אמפתיה גבוהה אומרת שאתם יכולים להרגיש מתי אנשים מתמודדים עם משהו שקשה להם איתו, לפי שפת הגוף וההתנהגות שלהם, גם אם הסימנים לא בולטים לעין. זו יכולת שניתן לפתח אותה, כך שאם תהיו תדאגו לסובבים אתכם ותהיו קשובים אליהם, תוכלו לפתח יותר אמפתיה ואינטליגנציה רגשית גבוהה יותר. 

4. אתם צמאים לידע

אם אתם סקרנים, תמיד רוצים לדעת עוד, לא מסתפקים בהסברים פשוטים ומחפשים עוד מידע, נהנים מקריאה, אמנות ומשקיעים זמן כדי להרחיב את הידע שלכם בנושאים שונים - אלה לחלוטין סימנים נוספים לאינטליגנציה. יש קשר הדוק בין סקרנות לאינטליגנציה, כי פשוט כשאנחנו סקרנים ורוצים לדעת עוד - אנחנו נרצה ללמוד יותר, להעשיר את הידע שלנו ובכך לפתח את היכולות המוחיות שלנו ואת האינטליגנציה שלנו. סוקרטס אמר "כל מה שאני יודע הוא שאינני יודע" - וכשאתם רוצים לדעת עוד, אתם מאפשרים לעצמכם להתפתח וזה בהחלט סימן לאינטליגנציה.

נער ונערה מתחבקים (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
אמפתיה והבנת רגשות נמצאו קשורות לאינטליגנציה גבוהה | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

 עוד ב-mako בריאות:
>> ההרגל המגונה שהפך למסוכן יותר בזמן הקורונה
>> התחסנה והניקה במקביל – ועוררה סערה
>> 4 מזונות מאסט לתוחלת חיים ארוכה

5. יש לכם תחושת עצמיות חזקה

הזהות העצמית שלכם קשורה גם לאופן שבו אתם תופסים את היכולות שלכם, את הערכים שלכם בחיים, את המטרות שלכם ועוד. אז מה הקשר בין תחושת עצמיות לאינטליגנציה? כי לרוב תחושת זהות חזקה קשורה גם ליכולת להרגיש בטוחים במי שאתם, להכיר את החוזקות והכישורים שלכם - וזה מקנה גם ביטחון לקבל החלטות בחיים שתואמות להשקפת חייכם. תחושת עצמיות חזקה עוזרת לנו להיות חכמים טובים לגבי המסלול שלנו בחיים. 

6. אתם שוחרי שלום

מכירים את האנשים שתמיד מצליחים לפייס בין אנשים כועסים? כאלה שמסוגלים לגשת לאנשים סופר עצבניים ואיכשהו עדיין מצליחים להרגיע אותם או לעודד אותם? אלה הם לגמרי סימנים נוספים לאינטליגנציה. הסיבה לכך שהיכולת לפייס בין אנשים נחשבת לסימן לאינטליגנציה, היא שמאחוריה עומדות יכולות רבות ואחרות שקשורות לאינטליגנציה - הבנה טובה של שפת גוף, אמפתיה, יכולת פתרון בעיות, ויכולת להסתדר עם אנשים אחרים. אז נכון שהיכולת להסתדר עם אנשים לא נמדדת במבחני IQ, אבל היא בהחלט צורה יעילה במיוחד של אינטליגנציה שיש להעריך אותה גם. 

אישה צעירה מחייכת (צילום:  Natalia_Grabovskaya, shutterstock)
תחושת עצמיות וביטחון עצמי קשורים גם הם לאינטליגנציה | צילום: Natalia_Grabovskaya, shutterstock

7. יש לכם נטייה קלה לדאגה

דאגה מרובה אולי נשמעת כמו חיסרון, אבל היא לגמרי יכולה להיות יתרון. כשמישהו דואג - זה אומר שהוא מכין את עצמו לאירוע לא נעים. אז נכון שלא מומלץ לדאוג יותר מדי - סטרס וחרדה לא טובים לבריאות שלנו. אבל מחקרים מראים שיש קשר בין דאגה לאינטליגנציה גבוהה. בעיקר כי דאגה יכולה להכין אותנו למצבים בלתי צפויים ובכך היא יכולה לעזור לנו להתמודד איתם. בנוסף לכך, היא גם יכולה מלכתחילה למנוע מאיתנו להיכנס למצבים כאלה, שזה בהחלט גם עוזר. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם דואגים יותר מדי על תרחישים שלא סביר שייקרו - ייתכן מאוד שמדובר בחרדה וכדאי לשקול להיוועץ עם פסיכולוג. 

8. אתם "פרח קיר"

"פרח קיר" הוא ביטוי לאנשים שקטים יותר, שאוהבים להתבונן מהצד מאשר להיות במרכז תשומת הלב. כן, כמו מופנמים. ואמנם החברה רגילה להגיד לנו שאנחנו צריכים להיות יותר "מסמר הערב" ופחות "פרח קיר" - יש גם לא מעט יתרונות בהתבוננות מהצד. היכולת להתבונן, כמו גם לזכור פרטים חשובים מהסביבה שלנו היא סימן נוסף לאינטליגנציה. אם אתם יודעים להתבונן ולשים לב לפרטים, ייתכן מאוד שזה יועיל לכם בכל הנוגע ליצירתיות. ואם יש לכם זיכרון טוב ואתם זוכרים פרטים היטב - זה יכול לעזור לכם להצליח במגוון רחב של תחומים, כולל בעבודה.

אישה בסטרס (צילום:  vmaslova, shutterstock)
רק שהדאגה לא תהפוך לסטרס או חרדה | צילום: vmaslova, shutterstock

9. אתם שולטים היטב ברגשות שלכם

כולנו נחווה בחיים שלנו מנעד רחב מאוד של רגשות. אבל האופן שבו אנחנו מתמודדים איתם יכול להגיד הרבה על האינטליגנציה הרגשית שלנו. לרוב, אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה יידעו להבין טוב יותר רגשות וכיצד הם משפיעים על החלטות/התנהגויות, הם יידעו לזהות רגשות מורכבים, הם יידעו לשלוט ברגשות שלהם בסיטואציות שונות שמצריכות את זה ועוד. היכולות הללו דורשות תרגול כדי לפתח אותן, כך שגם אם אתם פחות טובים בזה, עוד לא מאוחר לפתח את היכולת הללו ולשפר את האינטליגנציה הרגשית שלכם.