בזמן נסיעות, טיסות והפלגות רובנו עשויים לחוש בחילות, ולעתים אף להקיא. בלועזית, התופעה נקראת MOTION SICKNESS. מדובר בתופעה שכיחה ומוכרת שנים רבות (למעשה הראשון שתיעד אותה היה היפוקרטס), והבשורה הטובה היא שאינה מסוכנת כלל אם כי לא נעימה בעליל. תיאורטית, כל אחד עלול ללקות בה כשבעצם יש סף רגישות שונה אצל כל אדם וזו הסיבה שיש כאלו ש"חוטפים" את זה קשה יותר. למה זה קורה, מי יסבול מזה יותר ומה ניתן לעשות? בדקנו. 

1. למה יש לנו בחילות בזמן נסיעה?

"הסיבה שאנו חשים בחילה, ולעתים גם כאבי ראש, סחרחורת, תחושת 'חום פנימי' והקאות, היא בעצם קונפליקט שנוצר באזור גזע המח בין הצורך בשינוי המנח של הראש שלנו לבין המסרים שהוא מקבל מהסביבה באמצעות החושים (ראיה, שמיעה ותחושה).

כך למשל, כשאנחנו יושבים והרכבת נוסעת, המח מקבל מהעין והאוזניים מסרים שאנחנו נעים ועצמים בחוץ זזים. מבחינה אבולוציונית, מוחנו לא קולט שאנחנו בתנועה מהירה שמתבצעת בלי מאמץ או תנועה מצדנו שכן גופנו למעשה נשאר נייח. כשנוצר בלבול שכזה בגזע המח והמח הקטן (האחראים על שיווי משקל ובהם ממוקמים אזורים שקשורים לבחילות) מופרשים חומרים כגון אצטילכולין והיסטמין אשר יכולים לגרום לסימפטומים שאנו חשים", אומרת ד"ר ענבל קדמן, מומחית ברפואת משפחה, מכבי שירותי בריאות.

2. למי ישה נטייה לסבול מבחילות?

"תינוקות עד שנתיים לרוב אינם חשים את הסימפטומים וחסינים מבחילה, משום שהמערכת הזו פחות מפותחת. מגיל שנתיים ישנה עלייה משמעותית בכמות המתלוננים על הסימפטומים כששיא הדיווחים הוא סביב גיל 9. לאחר מכן ישנה ירידה מתונה עד לבגרות. נשים חוות את התופעה יותר מגברים באופן כללי ובמיוחד בזמן הריון, גיל מעבר ונטילת הורמונים או גלולות למניעת הריון. הסיבה העיקרית לכך היא שככל הנראה הורמונים של אסטרוגן מגבירים את הפעילות באזור המוח שגורם לבחילה. גם מטופלים עם רקע של מיגרנה חווים את התופעה באופן מוקצן. קיים קשר גנטי מובהק לנטייה ללקות בסימפטומים חריגים יותר או פחות של התופעה". 

לדברי ד"ר קדמן, הסימפטומים הקשים יותר באחוזים הגבוהים ביותר דווחו במחקרים של הפלגה באוניות (כ-40 אחוז מהנבדקים במחקרים גדולים) כ-20-30 אחוז מהנוסעים באוטובוס ופחות מ-20 אחוזים מהטסים במטוס.

3. האם יש קשר למקום שבו אנו יושבים ברכב או במטוס?

לדברי קדמן, בזמן טיסה - עדיפה הישיבה בסמיכות לדופן הקדמית של כנף המטוס; בזמן נסיעה ברכבת – עדיפה משמעותית הישיבה עם כיוון הנסיעה ולא בכיוון ההפוך ובזמן נסיעה במכונית - נראה כי היושבים ליד הנהג חווים את הסימפטומים באופן מופחת יחסית מאשר היושבים מאחור . נדיר מאוד שנהגים לוקים בתסמונת בזמן נהיגה, שכן אז מופרשים המסרים הברורים הן מהעיניים והן מהשמיעה למח.

בספרו "המוח הטיפש" מציע ד"ר דין ברנט, חוקר מוח בריטי, הסבר מעניין לתופעת הבחילות שנחווית במהלך נסיעה, טיסה או הפלגה. השדרים החושיים הסותרים אשר מגיעים למוח, גורמים לו להסיק שהגוף סובל מהרעלה, משום שבטבע הגורם העיקרי אשר עשוי לשבש בצורה כזו את מערכת שיווי המשקל הוא הרעלה, והדרך הטובה ביותר של הגוף להתמודד עם הרעלה היא הפעלה של רפלקס ההקאה.  

 

4. איך נוכל למתן את תחושת הבחילה?

- מומלץ לחפש נקודה נייחת באופק ולהתמקד בה
- כדאי להימנע מקריאה ולהסתכל מבעד לחלון
- ניתן לטפל באמצעות סוכריות ג'ינג'ר שהוכחו ככאלה שמקלות על תופעות הבחילה
- בזמן הפלגות, שבהן הסימפטומים מורגשים יותר, רצוי להשתמש במדבקות סקופולמין ואנטי היסטמינים מסוגים שונים.
- לא כדאי להתחיל נסיעה על קיבה ריקה, חשוב לאכול משהו קל לפני.  
- חשוב לזכור שגם ללא טיפול הסימנים חולפים מעצמם בין 24-72 שעות מתחילת האירוע.
- כמובן שאם ישנן גם הקאות, קיים חשש להתייבשות וכדאי להיבדק.