בואו נודה בזה, אחד הפחדים של רובנו הוא להיתפס בעין העדשה בזמן שאנחנו ישנים שינה עמוקה. בסופו של דבר, אין לנו צל של מושג איך אנחנו נראים אבל דבר אחד בטוח: אנחנו ודאי לא מתוקים וחינניים למראה כמו תינוקות רכים בני שנה. יעידו על כך כל אותם סרטונים של אנשים ישנים בטיסות, ומיותר לציין שמי שאחראי לסרטונים הללו הם האנשים שאמורים להיות הכי יקרים לנו. טוב, אמרנו "אמורים". אנחנו מדברים על פה פתוח, נגיעות של ריר בקצה הפה ויש להניח שגם כמה נחירות פה ושם. 

וצחוק בצד: חשוב לציין שלכל אדם, בין אם מדובר בילד או אדם מבוגר, עשויה להיות נשימה פומית (דרך הפה), בעיקר כאשר אנו עוסקים בפעילות מאומצת או ספורטיבית, או כאשר האף שלנו גדוש בנזלת. אך יש מקרים שבהם נשימה דרך הפה היא מצב כרוני. האם מדובר במצב מסוכן ואיך זה משפיע עלינו?

למה אנשים ישנים עם פה פתוח?

"הסיבה הכי שכיחה שבגינה פונים גם לרופא אא"ג. היא חסימה אפית, כלומר אף סתום, אשר יכול להיגרם ממגוון סיבות: נזלת חריפה כחלק מהצטננות/זיהום ויראלי/שפעת ועד מצבים יותר מורכבים כמו נזלת כרונית או אלרגית, פוליפים בחלל האף, סינוסיטיס חריפה אצל ילדים ומבוגרים, סינוסיטיס כרונית, וסיבות חמורות יותר כמו גידולים שפירים באף", אומר ד"ר ולדימיר טרושין, מומחה ברפואת אף אוזן גרון במכבי שירותי בריאות, מחוז הדרום,

"מלבד חלל האף, ישנן גם מחלות בלוע האף אשר עלולות לגרום לאף סתום, כמו לדוגמה אדנואיד מוגדל (שקדים). מצבים אלו יותר שכיחים אצל ילדים ופחות אצל מבוגרים. סיבות אחרות יכולות להיות חולשה בשריר שפותח וסוגר את הפה, חולשה בשרירי לעיסה, כאשר הפה נפתח כתוצאה מהגרביטציה.

בקרב מבוגרים הסיבה עשויה להיות קשורה למחלות נירולוגיות מהילדות, שגורמות לחולשה בשרירי הפה כמו שיתוק מוחין או שיתוק ילדים, מחלות כרוניות הקשורות בריאות או בלב שמתבטאות בקוצר נשימה, ואנשים אלו התרגלו לנשום דרך הפה". 

 

פה פתוח אצל ילדים שלא נגמלו בזמן ממוצץ או האכלה דרך הבקבוק

לדברי ד"ר טרושין, נשימה דרך הפה עשויה להיות גם בקרב ילדים שסבלו מפוליפים, וגם לאחר שהבעיה נפתרה, ההרגל של נשימה דרך הפה עדיין קיים. "פה פתוח ונשימה דרך הפה אצל ילדים יכולה להיגרם גם מהרגלים לא בריאים, כמו ילדים שמוצצים אצבע או לא נגמלו בזמן ממוצץ או מהנקה, ילדים שהואכלו זמן ממושך באמצעות בקבוקים, דבר זה גורם להופעת פה פתוח כרוני ושינה עם פה פתוח".

איך שינה עם פה פתוח משפיעה על הגוף שלנו?

"כשאדם ישן עם פה פתוח קיימת סבירות גבוהה שהוא יישאר גם במהלך היום עם פה פתוח וינשום דרך פה. חשוב להבין שהאף הוא סוג של מזגן טבעי האוויר שם מתחמם, מתרטב עובר ניקוי של אבק וגם חיידקים. לעומת זאת, כשאדם נושם דרך הפה, מקבלים אוויר קר ויבש עם אבק וחיידקים שיש שם, יובש בפה והגדלת הסיכוי להידבקות במחלות.

בנוסף, נשימה פומית אינה איכותית, שכן חמצון הדם נמוך בכ-25%-30% לעומת נשימה אפית. נשימה פחות יעילה משפיעה על כל הגוף שמקבל פחות חמצן. אצל ילדים זה יכול לגרום לבעיות בהתפתחות, בלמידה, אצל מבוגרים זה יכול להוות רקע להופעת מחלות לב או להגביר סיכון לאירוע מוחי". 

 

איך שינה עם פה פתוח משפיעה על חלל הפה והשיניים?

"נשימה לא תקינה דרך הפה עשויה להשפיע על צורת ההתפתחות של הלסת אצל ילדים", אומרת ד"ר ענת קפלן וולך, מומחית לרפואת הפה, מנהלת רפואית, מכבידנט, הוד השרון, "תתפתח לסת עליונה צרה יותר וכתוצאה מכך נגרמות בעיות אורתודונטיות, השיניים לא מונחות בצורה מסודרת נוצרת צפיפות ובעיות אסתטיות". 

לדברי ד"ר קפלן וולך מצב זה ידרוש טיפול אורתודונטי. בנוסף, עלול להיווצר יובש בפה המשפיע לרעה על חלל הפה והשיניים. "במצב רגיל הפה מוצף ברוק, אשר שומר על השיניים, החניכיים והרקמות בפה, כשילד ישן בפה פתוח, הפה מתייבש וכשאין רוק - אין הגנה על השיניים, מה שעלול לגרום לזיהומים חיידקיים ופטרייתיים, עששת, נגעים של ריקבון בשיניים. כשיש יובש בפה ואין מספיק רוק עלול להיווצר ריח רע מהפה. בעיה זו נפוצה אצל ילדים אך במקרים שבהם מצליחים לאתר את גורם הבעיה בזמן ולטפל בה, הבעיה נפתרת".

מה ניתן לעשות?

לדברי ד"ר טרושין, החשוב ביותר הוא לאבחן ולערוך בירור של הגורמים לנשימה דרך הפה וטיפול בהם. "אם יש שקד מוגדל, לרוב יבוצע ניתוח ובהמשכו מעקב, כשהילד יתחיל לנשום דרך האף, המעקב יסתיים, ישנם ילדים שמתוך הרגל ימשיכו לנשום דרך הפה, וכאן תיכנס לתמונה קלינאית תקשורת שתלמד אותם נשימה אפית".