רובנו חווינו את זה לפחות פעם אחת בחיים, חלקנו יותר מדי פעמים. אנחנו מתעוררים בבוקר ומגלים שאנחנו לא מצליחים לסובב את הראש לצד מסוים, הצוואר תפוס, כואב ומגביל את התנועה שלנו. שרירים תפוסים בצוואר יכולים לקרות לא רק למי שעושה ספורט, אלא לכולנו, במיוחד אלו מאתנו שעובדים שעות ארוכות בישיבה מול מחשב. רבים משערים שהסיבה לכך היא תזוזה לא נכונה במהלך השינה, אבל מתברר שהסיבה לכך שהתעוררתם עם צוואר נוקשה וכואב יכולה להיות משהו אחר. למעשה, ישנם כמה דברים שיכולים להוביל לזה, מלבד הסיבה שכולם מכירים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

לפי ד"ר נטשה בוין, שהתראיינה למגזין The Atlantic, ייתכן מאוד שהבעיה היא בתנוחת השינה שלכם וההשלכות שלה על הצוואר שלכם. ד"ר בוין מסבירה שתנוחת השינה הטובה ביותר היא על הגב והשנייה הטובה ביותר היא לישון על הצד. כשאתם ישנים, השאיפה היא שקצה האף שלכם יהיה אנכי לחזה. כרית דקה ונמוכה מדי תגרום לצוואר שלכם להימתח לאחור, ואילו כרית נוקשה מדי או גבוהה מדי תדחוף את הצוואר שלכם קדימה מדי.

אם אתם ישנים על הבטן (תנוחה פחות מומלצת), אז הצוואר יוטה ימינה או שמאלה מדי, תנוחה בהחלט לא אידיאלית עבור שרירי הצוואר. "כשאתם מסובבים את הצוואר לצד אחד כל הלילה, כשהיד מונחת על הראש – זה מתכון למתח בצוואר ובכתפיים", מסביר בריאן שוואבי, פיזיותרפיסט ספורט. "תוסיפו לזה כרית עבה ואתם עתידים להתעורר לבוקר כואב". בוין ממליצה על כרית עם ספוג אלסטי (MEMORY FOAM), המתאים עצמו אליכם ומספק תמיכה טובה לצוואר.

תנוחת שינה נכונה (צילום:  Africa Studio, shutterstock)
ודאו שקצה האף אנכי לחזה | צילום: Africa Studio, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> צעירה ירדה 60 ק"ג תוך פחות משנה - ואז זה קרה
>> חטפה הרעלת קיבה מטעות שרובנו עושים
>> יאללה תעמיסו: אלה 3 הפחמימות הכי בריאות 

סיבה נוספת לכך שקמתם משינה עם צוואר תפוס היא שככל הנראה ישבתם כפופים מדי במשרד, כשהראש נוטה קדימה לעבר מסך המחשב ובכך מאמץ את שרירי הצוואר. אך לא כל הגורמים לשרירים תפוסים בצוואר בהכרח בעלי קשר ישיר לצוואר. ייתכן מאוד שהסיבה שהצוואר הורג אתכם היא שינה לקויה, שיכולה להיגרם כתוצאה מחרדה, אינסומניה או צריכה מוגזמת של קפאין, בין היתר.

מחקר שנעשה על יותר מ-4,000 אנשים מצא כי אלה שסבלו מבעיות שינה בינוניות-קשות היו בסיכון גבוה יותר לפתח כאבי שרירים ושלד כרוניים, בהשוואה לאנשים שישנו טוב יותר. שינה לקויה יכולה להקשות על הרגעת השרירים בשינה ולפיכך יכולה להוביל גם להתכווצויות שרירים ולכאבים באזורים הללו.