לגוף שלנו יש אינספור דרכים שונות ומשונות לאותת לנו שמשהו לא עובד שם כראוי. השפתיים שלנו, מתברר, יכולות להיות אינדיקציה טובה לבעיות בריאותיות שונות. מסדקים בצדי השפתיים ועד לכתמים ועוויתות - זה מה שהשפתיים שלכם חושפות על הבריאות שלכם. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

שפתיים נפוחות

בעוד שנפיחות בשפתיים יכולה בהחלט להיגרם כתוצאה ממכה פתאומית או לאחר ביקור אצל רופא השיניים, ישנם מקרים שבהם הנפיחות יכולה להעיד על בעיה רפואית אחרת. נפיחות בשפתיים עשויה להיות סימן לתסמונת אלרגיית הפה (OAS) – שנגרמת בשל חשיפה לתרופות או למאכלים מסוימים. שפתיים נפוחות עלולות להיות ביטוי גם לאלרגיה אחרת – אנגיואדמה, הגורמת לנפיחות גם בלשון ובפנים, המלווה לעתים בבליטות המקשות על הדיבור. אם אתם סובלים מנפיחות בשפתיים שאינה זמנית, מומלץ להיוועץ ברופא ולשלול אפשרות לאלרגיות.

בליטות בשפתיים

הן יכולות להגיע בצורות שונות ועם תסמינים נלווים שונים – מבליטות אדומות ועד לשלפוחיות קטנות שקשה להבחין בהן. בליטות יכולות להיווצר כתוצאה מתגובה אלרגית והן לרוב נעלמות אחרי זמן מה. הנגיף הנפוץ הרפס יכול גם כן לגרום לפצעי קור על השפתיים ומסביבן. במרבית המקרים, וירוס ההרפס נמצא רדום בגוף והוא "מתעורר" בשל סטרס, תשישות או שינויים הורמונליים. במקרים נדירים, בליטות בשפתיים עלולות להיות סימן לגידול סרטני שמתפתח בפה, שמתחיל כפצע קטן או בליטה קטנה על השפתיים שמסרבים להחלים וגודלם משתנה ונעשה גדול יותר.

הרפס (צילום: Kopytin Georgy, Shutterstock)
ייתכן שזה הרפס | צילום: Kopytin Georgy, Shutterstock

סדקים בצדי הפה

היווצרות של סדקים בצדי הפה עשויה להיות סימן למחסור בחומרים תזונתיים מסוימים, כמו חוסר ברזל, חוסר ויטמין D ומחסור באבץ. הוויטמינים והמינרלים הללו אחראיים בין היתר לחידוש העור וכאשר אין לנו מספיק מהם בגוף, זה בהחלט יכול להוביל ליובש וסדקים בעור. במקרים מסוימים – סדקים בצדי הפה הם סימן לסוכרת. אנשים הלוקים בסוכרת סובלים מיתר גלוקוז בדם שמעודד גידול של פטריות בעור כמו קנדידה, שאלה יכולות להוביל ליובש וסדקים בעור.

עקצוץ בשפתיים

תחושת עקצוץ בשפתיים עלולה להיות סימן לשבץ או לאירוע איסכמי חולף – שבץ מוחי קטן שחולף תוך דקות ספורות. למרות שאירוע איסכמי חולף נחשב ל"שבץ קטן", כיוון שהוא קצר והשלכותיו אינן בלתי הפיכות – הוא מסוכן כיוון שהוא עלול להיות סימן מקדים לשבץ גדול שעתיד לבוא בהמשך. חשוב לציין שעקצוץ בשפתיים יכול גם לקרות כתוצאה מסטרס, הרעלת מזון או חשיפה לטמפרטורות קרות. לכן אין צורך להיכנס ישר לפניקה וכדאי לבדוק זאת מול רופא.

שפתיים יבשות וסדוקות

מצב זה יכול להיגרם כתוצאה מחשיפה לגורמים סביבתיים שונים, כמו איפור, מזג אוויר קר או יבש וליקוק יתר של השפתיים. כל אלה יכולים לייבש את העור בשפתיים ולגרום לגירוי, יובש וסדקים. השתדלו לשתות יותר מים ולמרוח שפתון לחות על השפתיים. שימוש בצעיף סביב אזור הפה יכול לעזור במזג אוויר קר.

יובש בשפתיים (צילום: Werayuth Tes, shuttetstock)
למרוח שפתון לחות, במיוחד בחורף | צילום: Werayuth Tes, shuttetstock

טבעת אדומה מסביב לשפתיים

סימן שנראה כמו מעין טבעת אדומה מסביב לשפתיים יכולה להצביע על בעיות שונות. הבעיה הכי נפוצה שסימן זה יכול להעיד עליה, היא אלרגיה בעור שנקראת Perioral dermatitis. הסיבה לגירוי היא עקב ליקוק יתר של אזור השפתיים. הרוק מייבש את השמנים הטבעיים בעור שמסביב לשפתיים ולפיכך גורם לאדמומיות ולגרד. הטיפול הטוב ביותר הוא כמובן להימנע מההרגל ולמרוח קרם לחות באזור הנגוע. הטבעת האדומה מסביב לשפתיים יכולים גם להיגרם בשל תגובה אלרגית למזונות מסוימים כמו חיטה, מוצרי חלב או סויה.

עוד ב-mako בריאות:

>> מפחיד: ליטפה חתול רחוב ונדבקה בזיהום מחריד
>> מדענים ישראלים טוענים שהם מצאו תרופה לסרטן
>> מדהים: גילינו מה סודה לשתייה יכולה לרפא
 

כתמים כהים על השפתיים

מלזמה – או היפרפיגמנטציה יכולה לקרות בשל סיבות שונות. למרות שכתמי פיגמנטציה לרוב דוהים עם הזמן, ניתן למנוע אותם על ידי מריחת מקדם הגנה. צריכה מוגזמת של ברזל יכולה גם היא להוביל למצב דומה. כתמים מסוימים עשויים להיות סימן לסרטן עור – אם הם מלווים בסימנים נוספים כמו שינוי בגודל, פצעים בעור או צבע יוצא דופן. אם אתם לא בטוחים לגבי כתם המופיע על העור שלכם, מומלץ להיוועץ ברופא.

שפתיים כחולות (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
שפתיים כחלחלות יכולות להיות סימן למחסור בחמצן בדם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

שפתיים צורבות

השפתיים שורפות למרות שלא אכלתם חריף לאחרונה? ייתכן שזה סימן לבעיה בריאותית. תחושת צריבה בשפתיים – ולעתים גם בגרון ובלשון, לרוב קשורה למחסור בוויטמין B12. אולם, מחקרים מראים שלעתים תחושת צריבה יכולה להיגרם מתפקוד לקוי של העצבים בראש ובצוואר.

שפתיים חיוורות

השפתיים שלנו לרוב ורדרדות-אדמדמות, בשל העובדה שהעור הדק באזור גורם לכלי הדם מתחת לעור לבלוט. לכן, כל שינוי בדם יהיה קל להבחין בו דרך השפתיים. אם צבע השפתיים שלכם השתנה מאדמדם לוורוד חיוור, ייתכן שאתם סובלים מאנמיה, רמת סוכר נמוכה בדם או מחסור בוויטמין D. אם השפתיים שלכם נעשות כחלחלות, זה עלול להעיד על מחסור בחמצן בדם, כתוצאה מבעיה בריאות או בלב.

עוויתות בשפתיים

מרגישים שהשפתיים מעט רועדות באופן בלתי רצוני? ייתכן שזה בשל חוסר תקשורת בין העצבים בשפתיים לשרירים שהם שולטים בהם. זה יכול לקרות עקב שתייה מופרזת של קפה. במקרים אחרים זה יכול להיות סימן למחלת הפרקינסון או טורט – אבל רק אם מדובר בעוויתות חוזרות ונשנות.