שוק הבשר המעובד לא מצליח להתאושש מהמחקר של ארגון הבריאות העולמי, שלפיו בשר מעובד מסוכן לבריאות לא פחות מסיגריות, ומעלה את הסיכון לחלות בסרטן. חודשיים וחצי לאחר פרסום המחקר המקיף, הצרכנים עדיין לא חוזרים לצרוך בשר מעובד - והמכירות של נקניקים, נקניקיות, פסטרמות והמבורגרים מציגות ירידה חדה של עשרות אחוזים.
בקרב החברות המייצרות בשר מעובד, הפנימו כבר כי התבדתה תקוותם הראשונית, שלפיה הצרכנים הישראלים יושפעו מהמחקר רק בטווח המיידי - והחלו בפיטורים ובפיתוח מוצרים ללא חומרים משמרים, שמושקים בימים אלה.
על אף שהירידות במכירות של מוצרי בשר מעובד התמתנו מעט בדצמבר לעומת נובמבר (המחקר פורסם בסוף אוגוסט 2015), הן נותרו חדות מאוד - וזאת, בניגוד לסברה של חלק מהשחקנים בענף, שלפיה הצרכנים הישראלים "יחזרו לסורם", ויעמיסו את העגלות במוצרי בשר מעובד במהרה.
כך, למשל, מכירות המבורגרים הציגו ירידה של כמעט 25% בדצמבר (לעומת התקופה המקבילה ב-2014), לעומת ירידה של 26.5% בנובמבר; מכירות הנקניקיות ירדו ב-33% בדצמבר וב-43% באוקטובר; מכירות הפסטרמות ירדה בדצמבר ב-26% לעומת ירידה של 31% בנובמבר; והמכירות בקטגוריית הנקניקים ירדו ב-27.5% בדצמבר וב-43% בנובמבר. כל הנתונים לפי חברת נילסן, שמתבססים על נתוני הקופות בסופרמרקטים, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות.
מגמת התזונה הבריאה, שתופסת תאוצה, הביאה למגמת ירידה במכירות הבשר המעובד עוד לפני פרסום המחקר - אך הירידה היתה קטנה בהרבה מזו שחווים היצרנים כעת. עקיבא פולק, מנכ"ל טירת צבי, שבבעלות משותפת של תנובה, מספר כי "נערכנו להתאמות הנדרשות במפעל מבחינת העלויות מול הביקושים, שצנחו בן לילה. ביטלנו כמעט לחלוטין את השעות הנוספות, וירדנו לעבודה במשמרת אחת ביום, לעומת שתיים.
"לצערי הרב, הדבר פגע ב-300 העובדים שלנו, שהם תושבי הפריפריה, ובעיקר תושבי בית שאן - אך לא היתה לנו ברירה לאור המצב. זה עצוב, אבל גם נאלצנו לפטר עובדים - מהלך שעשינו בשותפות עם הוועד ועם ההסתדרות". לדברי החברה, מדובר בפחות מ-10% ממספר העובדים במפעל.
גם בחברת יחיעם צימצמו את פעילות המפעל, והם מייצרים ארבעה ימים בשבוע, או במשמרת אחת ביום לעומת שתי משמרות קודם. חלק מהעובדים במפעל פרשו עקב צמצום שעות העבודה. בחברת זוגלובק פיטרו בשנה האחרונה 37 עובדים כחלק מתוכנית התייעלות, אך מקורבים לחברה טוענים כי התוכנית גובשה עוד לפני פרסום המחקר.
המכירות של טירת צבי, כמו גם של יצרנים אחרים בתחום, ירדו בעשרות אחוזים מאז פרסום המחקר. מכירות הנקניקים של החברה הציגו ירידה של 34.5% בדצמבר, מכירות הנקניקיות ירידה של יותר מ-23% ומכירות הפסטרמות צנחו בכמעט 23% לעומת דצמבר 2014 (לפי נתוני נילסן). "למרות ההתמתנות לעומת נובמבר, הירידה בדצמבר עדיין חזקה. לצערי, אני לא חושב שהמכירות יחזרו למצבן טרום המחקר. הירידה תתמתן לאט, אך תישאר", העריך פולק.
פתאום כולם 100% ללא חומרים משמרים
בנוסף לצמצום בעבודה ובעובדים, היצרניות מיהרו לפתח מוצרים ללא חומרים משמרים. כך, זוגלובק השיקה לראשונה לפני כשבוע נקניקיות ללא חומרים משמרים. מכירות החברה בקטגוריה היו נמוכות בנובמבר ב-56% לעומת התקופה המקבילה, ובדצמבר ב-35%. המוצר החדש נמכר במחיר גבוה יותר ובאריזה בעלת מראה נבדל ממוצרי זוגלובק האחרים, כשמתחת ללוגו החברה רבוע גדול שעליו ההצהרה "ללא חומרים משמרים".
ב-2011 השיקה זוגלובק נקניקיות מרכיבים טבעיים, אך הורידה אותן מהמדפים לאחר שנתיים, מכיוון שהמוצר לא הצליח בקופות. בחברה מקווים כי ההשקה הנוכחית תצליח יותר, גם בשל העיתוי והביקוש מצד הצרכנים. בנוסף, זוגלובק השיקה מחדש המבורגר וקבב ללא חומרים משמרים - שני מוצרים שהושקו כבר ב-2011, אך לא קודמו מאז, ולא נמצאו בנקודות מכירה רבות. בכוונת החברה להשיק מוצרים נוספים ללא חומרים משמרים. לפי נתוני נילסן, בנובמבר מכירות ההמבורגרים של זוגלובק ירדו ב-32% ובדצמבר ב-17%.
חברת יחיעם השיקה לפני יותר משנה סדרת מוצרים של נקניקיות ופסטרמות עם 100% חומרים טבעיים, ובימים אלה היא עובדת על השקה מחדש של המוצרים (ייתכן שבמתכון חדש) ועל השקת מוצרים ללא חומרים משמרים בקטגוריות נוספות. יחיעם חוו ירידה של 33.7% במכירות הנקניקיות בדצמבר וירידה של 44.5% במכירות הנקניקים. גם בחברת טירת צבי בוחנים בימים אלה השקת מוצרים ללא חומרים משמרים.
חברות רבות מיהרו להדביק על גבי אריזות מוצרי הבשר שלהן מדבקות שטוענות כי חלק ממוצריהן לא מעובדים. בחברת נטו שמו לאחרונה מדבקה על גבי ההמבורגרים והקבבים של המותג טיבון ויל: "נטחן מבשר לא מעובד וללא חומרים משמרים". בחברת בלדי סיפרו כי בקרוב ישנו את האריזות, כך שיופיע עליהן הכיתוב "100% מרכיבים טבעיים". גם רשת המזון המהיר מקדונלדס השיקה קמפיין נרחב תחת הסלוגן "לא מעובד וללא תוספים".
גבינה וריבה במקום פסטרמה
ומי הרוויח מהירידה בביקוש? מנתוני נובמבר ודצמבר של חברת סטורנקסט, שבדקה מה הצרכנים הישראלים שמים בסנדוויץ', עולה כי היתה עלייה של 20% בקטגוריית גבינות השמנת, של 19% בדבש, 17% בלבנה, 14% בגבינות צהובות, 11% בריבות ו-10% בחלבה. מכירות השוקולד למריחה, כולל ממרחי אגוזים, עלו ב-4.5% .
ביום פרסום עיקרי המחקר, משרד הבריאות בישראל פירסם המלצות מעודכנות, שלפיהן מומלץ להגביל את צריכת הבשר המעובד לפעם אחת בחודש - בעיקר בקרב ילדים. בענף מקווים כי משרד הבריאות יחזור בו מהמלצתו, ובהתאחדות התעשיינים אף פנו למשרד בנושא. בארגון הבריאות העולמי, שפירסם את המחקר, יצאו בהבהרה כי לא אמרו לאנשים להפסיק לצרוך בשר, וכי המחקר לא קבע מה היא מכסת הבשר המותרת.
"בכל מקום בעולם משרד הבריאות נתן איזונים והסברים לממצאי המחקר - ואכן, במדינות אחרות כבר לא רואים ירידה במכירות", אומר בכיר באחת מיצרניות הבשר המעובד. "בישראל נוצרה תערבות של בלבולים ומסרים סותרים, שהביאה לירידה החדה במכירות. אני מקווה שמשרד הבריאות יבהיר שאפשר להמשיך לצרוך את המוצרים שלנו פעמיים-שלוש בשבוע, וזה בסדר גמור".
מזוגלובק נמסר בתגובה: "זוגלובק נמצאת בתוכנית התייעלות מזה שנה, שבמסגרתה פוטרו 35 עובדים מתוך 850 עובדי החברה. לאור השקת מוצרי בשר ונקניקיות ללא חומרים משמרים לחנויות החל בשבוע שעבר, אנו כבר מזהים שינוי לטובה במגמת המכירות בקטגוריה".
הכתבה פורסמה במקור באתר דה מרקר
לכתבות נוספות באתר