העלייה במחירי הירקות מגיעה לצרכנים: אחרי כשבועיים שבהם רשתות השיווק הגדולות ספגו את הזינוק במחירי ירקות רבים, והמשיכו למכור אותם במחירים נמוכים, אתמול העלו רשתות שיווק לראשונה את המחירים לצרכנים.

עד כה, הצרכנים נפגעו מעליית מחירי הירקות רק בחנויות הירקות הפרטיות, במכולות ובשווקים — ואילו הרשתות החליטו לא להעלות מחירים ולמכור חלק מהירקות במחירי הפסד, בשל התחרות הרבה והירידה במכירות מתחילת השנה. אתמול השתנה המצב: לפי בדיקת TheMarker ומייסופרמרקט, מחירי העגבניות בשופרסל דיל עלו ל–7.9 שקלים לק"ג, לעומת 5.9 שקלים לק"ג ביום חמישי, ובשופרסל שלי ל–8.9 שקלים לק"ג לעומת 6.9 שקלים ביום חמישי. במגה בעיר עלו מחירי העגבניות מ–6.9 שקלים ביום חמישי ל–7.9 שקל לק"ג אתמול. ברשת המוזלת של מגה, You, עדיין לא העלו את מחירי העגבניות והמלפפונים — אך אלה צפויים להתייקר כבר היום. במחירים הסיטוניים של העגבניות (מחיר המכירה של הסיטונאים לרשתות) דווקא נרשמה אתמול ירידה — על פי מחירי ירקום, מחיר ק"ג עגבניות חממה ירד ב–12% ל–7.5 שקלים לזן מובחר ול–7 שקלים לסוג א'.

סלט מוכן (צילום: אסתי רותם)
מצטערים, הסלט יצטרך לחכות עוד איזה חודש | צילום: אסתי רותם


בכל הנוגע למחירי המלפפונים, שלפי המחירון של ירקום נותרו בשיא של 10 שקלים לק"ג, הרשתות העלו מחירים — אך ככל הנראה עדיין מוכרות אותם במחירי הפסד. בשופרסל דיל מכרו אתמול ק"ג מלפפונים ב–7.9 שקלים, ובשופרסל שלי ב–8.9 שקלים, לעומת 5.9 שקלים ו–6.9 שקלים, בהתאמה, ביום חמישי. במגה בעיר מחיר המלפפונים עלה מ–6.9 שקלים ל–7.9 שקלים וברמי לוי שיווק השקמה מ–3.9 שקלים ביום חמישי ל–4.9 שקלים אתמול. כ–75% מהמלפפונים בישראל גדלים במושב אחיטוב, אך אף שהמושב שכר באחרונה שירותי יחסי ציבור, המגדלים טוענים כי אין ביניהם שיתוף פעולה המעלה במכוון מחירים.

עוד לפי המחירון הסיטוני, הפלפל האדום התייקר בכ–5% ל–10.5–11 שקלים לק"ג. ברשת שופרסל העלו את מחירו של ק"ג פלפל אדום מ–8.9 שקלים ל–9.9 שקלים בשופרסל דיל ומ–9.9 שקלים ל–10.9 שקלים בשופרסל שלי. החצילים התייקרו אף שמחירם הסיטוני לא השתנה מאז יום חמישי — מ–7.5 שקלים ל–7.9 שקלים לק"ג בשופרסל שלי. המחיר הסיטוני לחציל מובחר נותר 4.4–4.9 שקלים לק"ג.

למראית עין, הסחורה בסניפים שנבדקו לא היתה באיכות גבוהה, ובסניפים רבים ניכרה דלילות בסחורה. למשל, בחלק מסניפי שופרסל לא ניתן היה למצוא חצילים ובחלק מסניפי הרשתות לא היו עגבניות.

לדברי בכיר ברשת שיווק בינונית, עליית המחירים נובעת בין השאר מהסיקור התקשורתי המאסיבי של העלייה במחירי הירקות. לדבריו, "כל הכתבות בתקשורת על זה שהמחירים הסיטוניים עלו נתנו לרשתות את הלגיטימציה להעלות מחירים. מובן שזה מצטרף לסיבה הלגיטימית לעליית מחירים — שהרשתות באמת קנו ירקות ביוקר — אבל אם לא היו מדברים על זה כל כך הרבה, המחירים לא היו עולים".

לדבריו, "למכור עגבנייה ב–7.9 שקלים או 8.9 שקלים לק"ג זה לא הפסד. נכון שמחיר המחירון הוא 7.5 שקלים לק"ג, אבל בפועל בשוק זה עולה לרשתות כ–6.5 שקלים לק"ג. על מלפפונים ב–7.9 שקלים לק"ג לא מרוויחים, אבל גם לא מפסידים".

מתי נראה ירידת מחירים?

מתי נראה את המחירים יורדים לרמות של לפני כמה שבועות? לדברי רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, "המחירים צפויים לרדת כבר במהלך חול המועד סוכות. ביום כיפור אין עבודה וגם בחול המועד אין הרבה עבודה, כך שהביקוש יירד, והמחירים יירדו אתו". במשרד החקלאות מעריכים שירקות מיובאים מאירופה ייכנסו לשוק בקרוב, מה שיתרום להורדת מחירים.

לדברי דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, המחסור בעגבניות ומלפפונים בשוק יימשך עוד שבועיים עד ארבעה שבועות. לדבריו, המחסור נובע מפגעי החום ביולי־אוגוסט. חקלאים דיווחו כי חלק מהחממות ננטשו מחוסר כדאיות לעבד אותן, ובאחרות נותר יבול בהיקף של כ–20% ביחס לתנובה רגילה, שאותו ממשיכים לטפח בזכות המחירים הגבוהים בשוק.

לדברי משה עמר ממושב שרשרת שליד שדרות, המחסור נובע מקשיים כלכליים ששורשיהם נעוצים במבצע צוק איתן, וכן מפגעי מזג האוויר: "הבעיות הכלכליות התחילו בצוק איתן. זה הביא למצב שלאנשים אין כסף לגדל עגבניות".

לדבריו, "מי שחוזר לו צ'ק, הספק שלו מפסיק לספק לו את התשומות, והוא לא יכול לגדל. בנוסף, החום ביולי־אוגוסט בשילוב לחות גבוהה פגעו בפרחי העגבנייה, כך שמדונם חממה מפיקים 20% בלבד. המחסור שנגרם מהחום ייגמר בעוד שבועיים־שלושה, אבל מספר החממות המעובדות הוא עד 60% ממה שהיה מקובל בשנים האחרונות. לכן המחיר אמנם יירד קצת, אבל העגבנייה לא תגיע ל–4 שקלים, אלא למחיר גבוה יותר.

"לי יש 200 דונם עגבניות. חלק מהחממות 'שרופות' לגמרי מווירוס, לאחר שנאסר השימוש במתיל ברומיד. יש חממות שלא כדאי לי כלכלית לעבד בגלל כמות קטנה של עגבניות, ולכן עקרתי את השתילים ושתלתי חדשים. אלה ייתנו פרי עוד 90 יום. ויש חממות שרק המחיר הגבוה מצדיק להמשיך להפעיל אותן, כי הן מניבות 20% ממה שהיו מניבות ללא גל החום. אם אני רגיל להוציא 10 טונות ביום, כיום אני מוציא 2.7 טונות. אם המחיר לא היה גבוה, אף אחד לא היה משאיר שתילים שמניבים 20% מהנורמה".

הכתבה פורסמה במקור באתר The marker

שת עדן טבע מרקט נגד מגה

כמה כסף אתם משאירים השנה יותר בסופר מרקט?

>> אם אין ירקות - נאכל עוגות שמרים!
>> מתכונים לארוחה מפסקת