אמנם עבור רובנו חג ההודיה האמריקני (Thanksgiving), לא אומר יותר מדי, אבל מבחינת רוב תושבי היבשת מדובר בביג דיל. החג החילוני, שנחגג מאז ימי הרפורמציה הפרוטסטנטית באנגליה (המאה ה-16), על ידי רוב הדתות כהודיה על שנת הייבול המוצלחת שעברה, ידוע בתור חג מאד משפחתי הנושא עימו אווירה פטריוטית במיוחד מהולה ברוטב חמוציות, בטטות מתוקות והרבה מאד הודו ממולא.
החג נחגג בכל שנה ביום חמישי הרביעי של חודש נובמבר בארצות הברית, כך שעבור יהודים אמריקנים הוא מצוין בדרך כלל ממש לפני שמונת ימי החנוכה. אולם השנה שמחו יהודי אמריקה לגלות ששני החגים האהובים עליהם עתידים ליפול על אותו יום. "צוקר בייקרי" (Zucker Bakery), מאפייה ניו יורקית, השכילה לפתור את השאלה הגדולה שעלתה לרבים בראש: כיצד ישלבו בין הסופגניות האהובות להודו הממולא בארוחה אחת ועשתה זאת עם מה שהיא מכנה, סופגניית הת'נקסגיבוקה (משחק מילים שמשלב בין Thanksgiving וחנוכה).
אין ספק שמאפיית צוקר עלתה על משהו באמת ייחודי עם המצאתה. זאת משום שהאיחוד של שני ימי החג ב-28 בנובמבר השנה אינו דבר של מה בכך. הפעם האחרונה בה חגגו יהודים אמריקנים את חג ההודיה ואת תחילת ימי החנוכה הייתה בשנת 1,888 ולפי החישובים שנערכו השנה, הפעם הבאה בה יוכלו לחגוג את שני החגים יחדיו, בהנחה שהעולם עוד יהיה קיים, תהיה בעוד יותר מ-70,000 שנים.
כמו תמיד, גם מאחורי ההמצאה הזאת עומדים 3 ישראלים
כך שניכר שהניסיון לפתור את הדילמה של מה לאכול בחגים המשולבים על ידי יצירת סופגניות ייחודיות ממולאות בהודו מתגלה כרעיון לא רע בכלל. סופגניות הת'נקסגיבוקה שמכונות במאפייה גם בתור "סטופגניות" (stuff-ganiyot) מלשון "מילוי", הינן פרי יצירתם של שלושה ישראלים לשעבר: בעלי המאפייה, זוהר צוקר, שפית מקצועית שעבדה במסעדות ניו יורקיות רבות ובעלה יניב זוהר וגיל לוי, יזם ואחד משותפי Ecommerce הבונה אתרים ל"קסטרו", "דונה קארן", "סבון" וגם את אתר המאפייה.
צוקר ובעלה, אותו הכירה עוד בתיכון, ירדו מהארץ בשנת 1994 ומאז פיתחה זוהר את אהבתה לאפייה על ידי עבודה במיטב המסעדות בניו יורק. המאפייה הביתית הוקמה בשנת 2011 על ידי בני הזוג באיסט וילג' בניו יורק ומשלבת בין מאכלי בית קפה אירופאים לבין מאכלים יהודים מסורתיים כמו בבקה, רוגעלך וחלות בשבת. הזוג מתגורר בניו יורק יחד עם שלושת ילדיהם. בראיון ל-mako, סיפר לוי, שיזם את הרעיון הייחודי, שגם כשלא נמצאים בארץ ישראל מדובר בסופו של דבר בעולם קטן מאד. "מה שמצחיק זה שהתברר לכולנו שהגענו לניו יורק לפני 20 שנה בדיוק באותו שבוע, אבל לא הכרנו אחד את השניה עד לפני 5-6 שנים". ונראה שעבור שלושתם, הם מצאו את הבית הרחק מהבית. "גם אני וגם זוהר מעדיפים להישאר פה".
"זה בא לפתור בעיה של אנשים של איך לחגוג את החג"
לדברי לוי, עצם השילוב של מאכל החנוכה יחד עם מאכל חג ההודיה נועד לענות על צורך ולא נוצר כמעין גימיק חמוד. "הרעיון היה נשמע לזוהר טוב וככה זה התחיל. שילוב של סופגניה עם רוטב חמוציות שאוכלים בת'נקסגיבינג. זה הולך חזק ואתרי הרשתות הגדולות מסקרים את זה, וגם ביקשו ממני להתראיין ל"גוד מורנינג אמריקה" ול"פוקס ניוז".
לא באתי מרקע של מטבח, אבל עליתי על זה שפעם הבאה שיחגגו את שני החגים יחד זה עוד המון זמן. באתי לזוהר והיא מאד אהבה את הרעיון וזה הטוויסט שלכל הסיפור הזה. זה פותר בעיה ליהודים אמריקנים כי זה נופל בשני החגים. זה לא רק אוכל ולא רק גימיק שלא כמו ה'קרונאט' שמשלב בין קרואסונים ודונטס. זה בא לפתור בעיה של אנשים של איך לחגוג את החג".
בניגוד למבחר הרחב ובעיקר המתוק של סופגניות שנמכרות בארץ, המאפייה מוכרת ארבעה סוגי סופגניות בלבד אשר רחוקות מלהיות מתוקות. לוי מפרט, "יש סופגניה של הודו וקרנברי, יש סופגניה עם רוטב והודו, סופגניה שהבצק שלה מבטטות ממולאת במרשמלו והרביעית שממולאת ברוטב חמוציות בלבד. אין במאפייה עוד סופגניות".
מה שכן, כמו בארץ ניכר שאין סכנה שהלקוחות ישבעו מעודף סופגניות, גם אם יש בהן הודו וממרח חמוציות. בראיון ל-mako זוהר צוקר סיפרה לנו ש"המכירות התחילו ביום שבת וכל המלאי נמכר תוך שעתיים בגלל עומס של לקוחות. הגדלנו את היצור ואנחנו מקווים לבהלת הזהב". לוי מוסיף, "מבין ארבעת הסופגניות זו עם המרשמלו הולכת חזק אבל זה גם כי אנחנו מכינים יותר ממנה. ביום חמישי למשל יש לנו משלוח לניו ג'רזי של 300 סופגניות". חשוב להדגיש, שבעוד בארץ מוכרים את הסופגניות רק חודש בשנה לו כולנו מחכים, בארה"ב אפשר למצוא כל השנה את הדונאטס עם שלל מילויים שונים ומשונים, עם חור ובלי חור.
רוב הקהל שמגיע למאפייה אינו יהודי משום שהמקום אינו כשר, אולם נראה שהמאכלים היהודיים כמו הסופגניה, הבבקה ואוזן המן בפורים תופסים חזק בקרב תושבי ניו יורק בלי קשר לדתם. "רוב הלקוחות אינם בהכרח יהודים", אומר לוי. "ישנו קהל אקלקטי משום שהמאפיה אינה כשרה כך שיש פחות קהל כשר, אבל יש יהודים שקונים בבקה וחלות בשבת. הרבה אמריקנים אוהבים את זה והתקשרו לזה וזה לא משנה אם זה יהודים או לא". המאפייה גם תיפתח במיוחד ביום חג ההודיה כדי לאפשר לכל הלקוחות שפספסו את השוס לקנות סופגניה ייחודית. רק קחו בחשבון שאם בא לכם יותר מסופגניה אחת תצטרכו לחסוך היטב, כי מחיר סופגניות הת'נקגיבוקה הוא די יקר ונע בין 3.5 ל-5 דולר ליחידה והן יימכרו עד אחרי החג.