כל מי שביקר בתל אביב לאחרונה, התקשה להחמיץ את האופניים הכתומים השיתופיים, שנמצאים כעת בכל פינה בעיר. מדובר באופניים של חברת מובייק, אשר מופעלים באמצעות אפליקציה ודרכה גם מתבצע התשלום. בסיום השימוש יש לנעול אותם וניתן להשאיר בכל מקום, ללא צורך בתחנות עגינה, זאת בניגוד לשירות השכרת האופניים הוותיק שמפעילה עיריית תל אביב, תל אופן.

על רקע ניגוד העניינים הזה, למובייק אין הסכם עם עיריית תל אביב, אולם היא פועלת באופן מסודר באוניברסיטת תל אביב, מתוקף הסכם עם אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה. בנוסף, לאחרונה הודיעה על הסכם שיתוף פעולה שחתמה עם חברת WIX בנמל תל אביב, והיא פועלת לייצר הסכמי שיתוף פעולה נקודתיים עם חברות נוספות. בחברת מובייק מסבירים שהם פועלים לשנע כל הזמן את האופניים מרחבי העיר אל מוקדי הפעילות, אוניברסיטת תל אביב ונמל תל אביב, אולם מכיוון שמדובר באופניים שיתופיים - רוכבים אחרים יכולים לקחת אותם ולרכוב עליהם, בזמן שהם פזורים בעיר.

אלעד אלפסה, תושב תל אביב, פנה בשבוע שעבר לעיריית תל אביב בנוגע לפעילות מובייק בעיר, על רקע שמועה לפיה פעילות החברה תיאסר מיד לאחר הבחירות המקומיות. הוא קיבל משלומית שטיינר, מנהלת מוקד פניות הציבור, את המכתב הבא בתשובה: "הפעילות מתבצעת ללא אישור העירייה. נציגי העירייה שוחחו עם נציגי החברה, והודיעו להם שאם יהיה צורך נגיש נגדם כתב אישום על מפגע בשטח ציבורי. ב-15 באוגוסט נפגש נציג אגף הפיקוח עם בעלי החברה והסביר להם כי מדובר בעבירה. השירות המשפטי יחד עם הגורמים העירוניים המתאימים בוחנים את הנושא משפטית, ובהתאם להחלטות הם ימשיכו לפעול למיגור התופעה".


אלעד מתח ביקורת על המכתב שקיבל: "במקום לפעול ביחד עם מובייק להסדרה ואסדרה של השירות, העירייה פשוט מתכוונת להעיף אותם מהעיר. וזה כשאף אחד בעירייה מציע להעיף מכוניות או אופנועים מהעיר, למרות שאלו חונים על המדרכה כדרך קבע ומסכנים את הולכי הרגל הרבה יותר".

גולש בשם זיטו, תושב תל אביב, מסכים עם דבריו של אלעד, ומוסיף: "האופניים של מובייק לא מפריעים לסדר הציבורי, הם חלק מהמרחב. מי שמפריע זה אותם אלו שלא מכבדים את המרחב ומחנים את האופניים בצורות לא סבירות. אני למשל, כשאני רואה אופניים של מובייק חונים בצורה מפריעה, אני מזיז אותם למקום שלא יפריעו, וזאת כדי לא ליצור אנטגוניזם בציבור נגד השירות הדרוש והחיובי של אופניים ללא תחנות עגינה".

ממובייק נמסר בתגובה: "הנושא אינו מוכר לנו, מובייק פועלת כיום במסגרת הסכם שיתוף פעולה עם אגודת הסטודנטים בת"א ועם חברת הייטק נוספת בעיר. במסגרת מערך השירות של החברה הפועל 24/7 אנו פועלים כל העת לשנע את האופניים למוקדי הפעילות וכן ממקומות הפוגעים במרחב הציבורי. אנו פועלים על מנת לייצר הסכמי שיתוף פעולה עם חברות הייטק וארגונים נוספים, על מנת לעודד רכיבה ירוקה באופנים ולהוריד את עומס התחבורה בעיר".

גם בעיריית תל אביב טענו כי לא דובר על הגשת כתב אישום נגד מובייק, ומסרו בתגובה: "עיריית תל-אביב-יפו מבצעת בימים אלה תהליך בחינה של מיזם מובייק על מנת ללמוד, בין היתר, כיצד ערים שונות בעולם מתמודדות עם כניסת המפעילים הסיניים בהיבטים השונים: היבטי רגולציה והיבטי המרחב הציבורי, כולל השמירה עליו וכדומה.

מנהלי החברה זומנו לשיחה באגף הפיקוח, והובהר להם באופן חד משמעי שכל אופניים שיהוו מכשול או הפרעה במרחב הציבורי יתפסו ויאוחסנו במחסני העירייה. אין קשר בין אלו לבין דו"חות הניתנים לרוכבי אופניים, הניתנים רק כאשר הם עוברים על החוק ונוסעים בנתיבים שנועדו להולכי רגל בלבד".