נרתמים למען עסקים: תכשיטי דנון הוא מותג תכשיטים משפחתי שהוקם לפני 50 שנה על ידי אבא של גל (49) ואילן דנון (45), שהיום משמשים כבעלים של העסק. אלא שמהיום הראשון למלחמה אילן גויס למילואים, גל נשארה לבדה עם צוות מאוד מצומצם – וכמעט את כל העובדים הם נאלצו להוציא לחל"ת.
אילן, שאחראי לצדדים התפעוליים והשיווקיים של העסק, כמו גם ל-5 נקודות מכירה פיזיות, איננו בבית ולא ברור מתי הוא חוזר. גל, שאחראית על הפן העיצובי של התכשיטים, נותרה עם ניהול העסק לבדה. "הקושי בא לידי ביטוי ברמה היומיומית", מספרת גל, "כל התוכניות שהיו פשוט נעצרו, והעבודה קיבלה כיוון אחר. נקודת המכירה הנוספת שאמורה הייתה להיפתח נדחתה, ועיקר המאמצים נעשים כרגע באונליין".
גל מתארת את מה שהם חווים בימים אלה כאתגר רגשי וגם תפעולי. "מדובר בעבודה בכוח אדם מצומצם, תוך כדי ניסיון לגשת להכול בשיא הרגישות, גם עבור העובדים שנותרו לנו וגם מול לקוחות וספקים. אנחנו צריכים לנסות להבין מה הקהל שלנו צריך כרגע. בנוסף, יש לנו הרבה עובדים מאשדוד, מיבנה, מראשון לציון ומחולון – אזורים שסופגים הרבה טילים בשבועות האחרונים. חלקם הם עובדים שסובלים מפוסט טראומה או שאפילו נהרגו להם חברים. יש עובדים שפשוט מפחדים להגיע. אז אנחנו מאפשרים לעובדים לחזור לאט-לאט לעבודה, גם בשבילם, כדי לאפשר להם את המקום של נורמליזציה ושגרה. כולנו תקווה שהעסקים הקטנים יצליחו לשרוד את התקופה הזאת, שהמשק יתאושש ושאנשים באמת יבחרו השנה ללכת עם הלב שלהם, ולקנות כחול לבן".
דנון תכשיטים הוקמה בשנת 1975 על ידי יוסי דנון, עת השתחרר מצה"ל כקצין בשייטת 13. כיום המשפחה ממשיכה את המורשת של האבא, מבחינת העסק והן מבחינת השירות המשמעותי. גל מסבירה שמהיום הראשון למלחמה אילן כבר גויס למילואים, ואז למעשה העסק נסגר. "בימים הראשונים אף אחד מהעובדים לא הגיע. רק כעבור כמה ימים עשינו הערכה נוספת, אך בשל המצב הוחלט להוציא את כל העובדים לחל"ת, ולהישאר רק עם כוח אדם מצומצם ביותר לתפעול השוטף. הפגיעה במכירות הייתה מיידית וטוטאלית – כלומר, אפס מכירות בימים הראשונים, ורק לאחר כחודש השוק התחיל להראות סימני התאוששות מוקדמים, וניסיון לחזור לשגרה".
דווקא בחודש נובמבר, שמוכר בעולם הצרכנות כחודש הקניות, העסק נאלץ להאט את הקצב משמעותית. "כמובן שנאלצנו לגנוז את כל התוכניות שלנו לקראת עונת חגי הקניות. כבר היינו מוכנים עם קמפיינים, ידענו מה הולך לעלות ומתי, אילו מבצעים וכן הלאה. אבל פתאום הכול היה צריך לקבל הערכה מחודשת, וניסינו קודם כל להבין מה השוק בכלל רוצה במצב הזה. גם אנחנו היינו בדיכאון, לא רק הלקוחות, והראש שלנו לא היה בכלל בעבודה".
באשר למתווה הסיוע של משרד האוצר, גל מסבירה שהוא עזר באופן חלקי בלבד. "המתווה הוצג 'מעט מדי, ומאוחר מדי'. המתווה הראשוני היה לא רלוונטי, ולא יכול היה לסייע לנו. לפיכך, החלטנו שלא לקחת את הסיכון ולחכות להחלטות הממשלה, אלא להוציא את העובדים לחל"ת. לאחר שכמעט כל העובדים כבר היו בחל"ת, הוכרזו ההקלות נוספות, ששיפרו את התנאים שניתן היה להציע לעובדים. אבל זה כבר היה חוכמת הבדיעבד. לצערנו, הממשלה לא התארגנה מהר מספיק, ועד עכשיו אנחנו מרגישים שאין מענה מספק לחלק גדול מהעובדים. למשל, עובדים שיש להם ילדים קטנים והגנים או בתי הספר באיזור שלהם פועלים במתכונת מצומצמת, נאלצים להפסיד ימים או שעות עבודה - ומובן שגם העסק וגם אנחנו נפגעים מכך".
על אף כל זאת, גל מסבירה שכבר בימים הראשונים למלחמה הם הבינו שעליהם לשים את הכול בצד, ולהירתם למען המדינה, "זה היה הדבר היחידי שיכולנו לחשוב עליו. כל אחד מאיתנו – בין אם באופן אישי ובין אם כחברה, פעל לגיוס תרומות ולחלוקתן מול שלל גופים וארגונים או אפילו מול אנשים פרטיים. לקחנו חלק בתרומות של ביגוד ושל ציוד לחימה לחיילים, בחלוקת תכשיטים, במחזיקי מפתחות ובמתלים לרכב עבור מפונים מעוטף עזה ולחיילים בשלל בסיסים ומוצבים".
"בנוסף היו לנו גם שני מקרים מרגשים במיוחד", גל מסבירה, "שבהם זכינו לשמח שתי נשים מיוחדות. האחת היא לקוחה ותיקה ואהובה שלנו, מאחד מקיבוצי העוטף, שלצערנו הרב איבדה בית, משפחה וחברים. היא פנתה אלינו וסיפרה שכל התכשיטים האהובים שלה נשארו מאחור, וביקשה לקנות מהאתר שלנו כמה תכשיטים חדשים. כמובן שמיד שלחנו לה את כל החבילה על חשבוננו – ולא היו מאושרים מאיתנו כשהיא קיבלה אותה ושמחה בה. השנייה היא מכרה שלנו, שפנתה אלינו וביקשה שנשמח בחורה מקסימה, שבני משפחתה הקרובה חטופים. כמובן ששלחנו גם אליה כמה תכשיטים לבחירתה, והתרגשנו להכניס קרן קטנה של אור בימים קשים אלו".
גל מספרת שהיא מתעקשת לשמור על אופטימיות למרות המצב הקשה, ומאמינה שהעסק והמדינה יוכלו להתחזק מול הקושי. "אנחנו מאמינים ותמיד האמנו, שכל משבר יכול להיות גם הזדמנות לצמיחה. אומנם במצב הנוכחי קשה מאוד למצוא נקודות אור, אבל כן הרגשנו שהחזרה ההדרגתית לשגרה עוזרת לנו להתמודד עם הקשיים הרגשיים שכולנו חווינו ועדיין חווים. יש לנו לא מעט עובדים שמגיעים מיישובים שספגו הפגזות קשות, מצאנו את עצמנו מתמודדים עם מצבים ועם מציאות שלא הכרנו קודם לכן, והיה חשוב לנו מאוד לשדר לעובדים שלנו שאנחנו כאן עבורם, גם אם חלקנו בחל"ת. שמרנו איתם על קשר רציף, כולל שיחות אישיות ו/או הפנייה למקורות תמיכה, בהתאם לצורך. אמרנו מהרגע הראשון שאנחנו מתכננים לחזור כמה שיותר מהר לשגרה, ושידרנו להם את זה".
"היה לנו חשוב גם להבהיר שאף אחד מהם לא יישאר מאחור", גל מבהירה, "לא בפן האישי וגם לא בצורה כלכלית, והצענו סיוע לכל מי שזקוק לכך. הרגשנו שזה חלק מהחובה שלנו, בטח בימים אלו, לתמוך ולהיות שם עבורם. העובדים שלנו, מצידם, נרתמו לעזור כל אחד בדרכו ועל פי יכולתו, והלכידות הזאת ורוח ההתנדבות, הן חלק חשוב ממה שעזר לנו לעבור את השבועות הראשונים. יש משהו מאוד מעורר ומטלטל במלחמה הזאת, מהרבה מאוד בחינות. המלחמה שמה זרקור על החשיבות הגדולה שיש להמשך קיומה של התעשייה המקומית, וזה משהו שאנחנו מאמינים בו וחושבים שחשוב לשמר. יש לכך משמעויות כלכליות ואישיות, החל ממתן מקומות עבודה לעובדים בארץ, דרך הנעה של הכלכלה – וכמובן גם ההכרה שהתחדדה – שחשוב שלא נהייה תלויים לחלוטין רק בייבוא".
תכשיטי דנון לקחו חלק ב-ShoppingIL by Google שציין השנה עשור של תמיכה בעסקים מקומיים באמצעות קידום המסחר המקוון בישראל. כחלק מהמאמצים הנרחבים לחיזוק הכלכלה בארץ, האירוע השנה אינו תחום בזמן ופתוח בפני כל עסק ישראלי שרוצה להצטרף.
ליצירת קשר עם תכשיטי דנון ניתן לפנות דרך האתר, דרך וואטסאפ 054-7977990 או דרך המייל: cs@danonltd.com