עלייה נוספת במחירי השימורים: על אף הביקוש לקופסאות שימורים שקיים במיוחד בעת מלחמה, המוצר צפוי להתייקר ב-10% נוספים, לאחר עלייה שקדמה לה - בשיעור של למעלה מ-20%. זאת, על פי סקר חדש שנערך בידי המכון לחקר הקמעונאות בניהולו של ד"ר חזי גור מזרחי.
השוק של מוצרים מן הצומח המאוחסנים בקופסאות שימורים, נחשב לסממן של מוצרי יסוד בסיסיים – המעניק פתרון מהיר ונוח למזון בשעת חירום. עם זאת, דווקא המחירים הממוצעים של מוצר יסודי זה, זינק בתקופה האחרונה בשיעור גבוה למדי. כעת, יצרניות השימורים הניחו על שולחנות הקמעונאים דרישה חדשה, לעליות מחירים נוספות, שבעוד כמה ימים צפויות להתבטא בכ-10% יותר במחיר הממוצע של המוצר במרכולים.
לפי הממצאים, חברת זנלכל, היצרנית של יכין – כבר הודיעה לקמעונאים על התייקרות בשיעור של 5%-15%. חברת בית השיטה מייקרת את מוצרי הזיתים בשיעור של 15%, ואת המלפפונים המשומרים בשיעור של 5%. יבואנים קטנים עדכנו על עליות בשיעור של 8%, וחברת דיפלומט לא העלתה את המחירים. במקביל, חברות נוספות ביטלו לאחרונה מבצעים והנחות, כך שנראה שהמחיר הממוצע למוצר יעלה בקרוב גם אצלן.
ממצאי הסקר
בסקר שערך המכון לחקר הקמעונאות, נבחנו ונסקרו המחירים הממוצעים לצרכן בישראל בחציון הראשון של שנת 2022 – מול החציון הנוכחי של שנת 2023. בסקר נבדקו מחירי המוצרים המשומרים, שנראה שכבר התייקרו בשיעור של למעלה מ-20%. אם היינו רגילים לרכוש קופסת שימורים של יכין (למשל גרגירי חומוס או שעועית) במחיר של 5.90 שקלים ליחידה עד כה, והמבצעים שמרו על מחיר ממוצע של 4.80 שקלים לצרכן – כעת אנו צפויים לשלם יותר מ-10 שקלים על אותה פחית שימורים.
הקטגוריות בשוק השימורים מתחלקות לשימורי ירקות ופירות מן הצומח, מול מוצרים מן החי. בין היתר, ניתן למצוא שימורי עגבניות, קטניות ודגנים, פטריות, חמוצים וזיתים, דגים ובשר. עם זאת, שימורי הבשר פחות נפוצים בקרב הצרכנים בישראל, ויותר פופולריים במדינות מזרח אירופה הקרות. מנגד, שימורי עגבניות, תירס וטונה – מובילים בצריכתם בשוק המקומי.
המכון לחקר הקמעונאות כאמור סקר מספר מוצרים משומרים מובילים, ובדק כמה שילמנו עליהם בממוצע בחציון הראשון של שנת 2022, לעומת המחיר הממוצע שלהם כיום. אלו הממצאים:
המחיר כיום ברשת שופרסל דיל וברשת רמי לוי, עומד על מחיר של 5.90 שקל לצרכן למותג הפרטי ברשת. המחיר ברשת שופרסל דיל נשאר זהה ללא שינוי לאורך כל התקופה, וברשת רמי לוי המחיר התייקר בשיעור של 16.8% - ממחיר של 5.05 שקלים למחיר של 5.90 שקלים.
על אותו מוצר מהמותג יכין, נשלם ברשת רמי לוי 9.90 שקלים, וברשת שופרסל דיל 10.90 שקלים – מה שעליו שילמנו בתקופה הקודמת ברשת רמי לוי 7.65 שקלים, וברשת שופרסל דיל 7.78 שקלים. כלומר, מדובר בהתייקרות של 30%-40%.
עוד לפי הסקר, על מוצר מקביל של המותג פריניר ברשת רמי לוי, נשלם 8.90 שקלים, וברשת שופרסל דיל נשלם 7.90 שקלים. בתקופה הקודמת שילמנו על אותו המוצר בשתי הרשתות, מחיר ממוצע של 6.29 שקלים - כלומר מדובר בהתייקרות של 25%-40%.
לצד זאת, לפי הסקר הפער של המותגים הידועים מול המותג הפרטי עומד על פער של כ-60%, ושיעור ההתייקרות נמוך משמעותית בין המותג הפרטי לבין המותגים הידועים.
עוד עולה מהסקר הנוכחי, כי על אף עליית המחירים האמורה - הייצור עצמו של קופסאות השימורים לא התייקר בהתאם לשיעור שבו התייקר המוצר. באותו אופן, גם הירקות שמרכיבים את קופסאות השימורים, על פי הסקר - לא התייקרו באותה המידה.