תעלומת הכסף שנעלם באפליקציה: נעם גררה היילפרין, בת 29 מבאר יעקב, מחזיקה בעסק פטור של שירות אחסון חפצים שהיא מציעה למקומות בילוי, נוסף על היותה דוקטורנטית לחינוך באוניברסיטת תל אביב. בליל שישי (29.12), נעם ובעלה עדן היילפרין – דוקטורנט בן 29 מהטכניון שמדי פעם עוזר לה עם העסק – נסעו יחד למועדון הבארבי בתל אביב, כדי לספק שירות של שמירת חפצים במסיבה שהתקיימה שם. אלא שבימים הסמוכים לאירוע הזוג נדהם לגלות, שכל התשלומים שהועברו אליהם באותו ערב על ידי הלקוחות, דרך אפליקציית BIT – לא הגיעו אליהם, אחד אחרי השני. זאת, על אף שבערב האירוע עצמו, השניים סיפקו אחסון חפצים ללקוחות רק לאחר שאלה הציגו בפניהם אישור תשלום באפליקציה.
"כשמישהו מציג לך את המסך המוכר של BIT, שבו כתוב: 'העברה בוצעה בהצלחה' לצד מספר אסמכתא בן 13 ספרות, חתום בתאריך, בשעה, וכיוצא בזאת – לפי הטענה המגוחכת של BIT, זה לא אומר כלום", מסביר עדן, שבימים אלה מלווה את אשתו בתביעה שהגישה נגד בנק הפועלים, שהאפליקציה בבעלותה. "במילים אחרות, לא רק שיכול מאוד להיות שהכסף לעולם לא יגיע ליעד, בסתירה מוחלטת למהות האישור שהאפליקציה מנפיקה – אלא גם בשום פנים ואופן הם לא יהיו שם כדי לקחת אחריות ולוודא שהכסף אכן מגיע".
המהות של BIT, האפליקציה שמתפארת ביכולתה להעביר כספים מצד א' לצד ב' בפשטות ובמהירות, מתבססת על אמון של לקוחותיה שהכסף שהעבירו, אכן יגיע לנמען. "השימוש באפליקציה לא יכול להתבצע בלי אמון באישור ההעברה שהיא מנפיקה", אומר עדן, "שכן אפילו ללקוחות בנק הפועלים (אחד הגופים הגדולים במשק, ש-BIT בבעלותו), תידרש יממה או שתיים לפני שהכסף יופיע בחשבון".
באותו ערב שבו סיפק הזוג את שירות אחסון החפצים לבאי האירוע, באמצעות תשלום באפליקציה או בכסף מזומן, השניים מספרים שלא הייתה להם סיבה לחשוש שהכסף לא יגיע. "עבדנו באותה השיטה בדיוק בלילה שלפני כן, והכל עבר חלק. כך גם באותו ליל שישי, עבור כל פריט שאחסנו – אשתי ביקשה 15 שקלים במזומן או בביט. אנחנו לוקחים מהלקוח את הפריט לתלייה רק לאחר ששילם במזומן או שהציג בפנינו את אותו מסך מוכר של 'ההעברה בוצעה בהצלחה' באפליקציה, עם וי ירוק, מספר אסמכתא, מספר הנייד של אשתי, תאריך, שעה וכן הלאה. אלא שהפעם, בניגוד לליל חמישי שלאחריו משכנו את הכסף ב-BIT בלי בעיה – נדהמו לגלות בסוף יום העבודה של שישי, שלמעלה מ-100 העברות (בסכום כולל של כ-2,085 שקלים), לא קיימות בנייד של נעם. אין להן שום זכר, כלום".
בשיחות של עדן עם מוקד השירות של האפליקציה, שהינן מוקלטות ומתומללות לצורך תביעה שמוגשת בידי אשתו כנגד BIT, נשמע שאנשי שירות הלקוחות מכירים באחריותם לתקלה האמורה. "ביט מאשרים באופן חד משמעי את האירוע, מודים בטעות, מתנצלים, ולשיטתם גם 'לוקחים אחריות'", עדן מסביר. באיזה אופן הם לוקחים אחריות? הוא משיב: "BIT מציעים, אחרי כ-5 שעות על הקו במצטבר, בעיקר בהמתנה בין נציגים ולמעלה משבוע של שיחות – לעשות מאמץ עליון ולשתף אותנו בפרטיהם של 20 מתוך למעלה מ-100 לקוחות מאותו הלילה. זאת, תחת טענות על הגבלות משפטיות הנוגעות לפרטיות הלקוחות. הם הציעו שאנחנו או הם, נפנה אל הלקוחות בשנית בבקשה שיחזירו לנו את הכסף. לכולם ברור כשמש, אגב, שהלקוחות בשלב זה לא חייבים כלום, לא לנעם ולא לביט או למי מטעמם, ואין לנו יכולת לכפות או לחייב את הלקוחות (שכבר מזמן נהנו מהשירות שלנו) – להעביר עכשיו את הכסף בשנית".
הסירוב לדרישה לפיצויים
עדן מסביר כי הוא לא מעוניין לדרוש מהחברה פיצויים על עוגמת הנפש או על הזמן שנגבה ממנו, בשל אותה תקלה. עם זאת, הוא מבקש דבר אחד פשוט – שהכסף על העבודה של אשתו, יוחזר לה: "את הבקשה הצנועה והלגיטימית שלנו, לפיצוי בגובה הסכום שנעלם מהחשבון שלנו – הסכום עליו הוצאנו קבלות באותו לילה, ועליו אנחנו הולכים לשלם מס – BIT דוחים על הסף. 'אנחנו רק מתווכים בין צד א' לצד ב'', הם טוענים, ובשום מצב לא מתכוונים להשלים סכום זעיר מבחינתם, ויום עבודה שלם מבחינתנו – כסף שהם מודים שאיבדו. זאת תקלה שהם מודים שקרתה, בהיקף שהם מודים שהם מכירים ומבינים. אני לא עורך דין, אבל הרבה מעבר לפן החוקי, אני פשוט בטוח ש-99.9% מהלקוחות של ביט - עסקיים או פרטיים - ירצו לחשוב שוב על השימוש באפליקציה הזו, כשיתוודעו ל'כללי השימוש' האמיתיים מאחורי השירות המאובטח לכאורה ש-BIT ובנק הפועלים כל כך גאים בו".
באחת השיחות המוקלטות האחרונות של עדן מול נציגת שירות מטעם BIT, הנציגה נשמעה אומרת כי החברה מוכנה לפנות בעצמה ל-20 לקוחות שעסקאותיהם בוטלו, ולבקש מהם שיעבירו מחדש את הכסף לידי נעם: "המקסימום שאנחנו יכולים לעשות זה רק 20", הסבירה הנציגה והוסיפה: "כולנו מכירים את הסיפור שלכם, וזה מה שקיבלנו עכשיו כתשובה. רצינו לבדוק מה אפשר לעשות, אולי נקבל את האישור היותר חריג - אבל זו התשובה, עד 20". עדן השיב לכך בהקלטה: "יש למעלה מ-100 העברות. אני מניח שאת גם תביני אותי, לא אכפת לי מה קורה מאחורי הקלעים - לי חסר 2,085 שקלים ב-BIT. אתם יכולים לדבר עם ה-20 האלה או עם 50 או אפילו להמציא את הכסף הזה. אלה אנשים שכבר קיבלו מוצר, ואין לנו יכולת לכפות עליהם לשלם - אז זה לא רלוונטי מבחינתי". הנציגה השיבה לכך: "אני מבינה אותך ובאיזה מצב אתה נמצא. אבל אני לא יכולה לעשות".
מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק יבדוק את התביעה ויגיב בערכאות המשפטיות המתאימות ככל שיידרש".