אישור תקציב המדינה לשנים 2022-2021 חשף כמה סעיפים מפתיעים, ביניהם אגרת הגודש שתגבה בכניסה לגוש דן בשעות העומס. אומנם שרת התחבורה התנגדה, ושר האוצר לא התלהב לקדם את החוק, אבל באגף התקציבים התעקשו, והצליחו ברגע האחרון להכניס את הסעיף במסגרת חוק ההסדרים. איך זה יקרה בפועל?
מתי נתחיל לשלם את אגרת הגודש?
אגרת הגודש תתחיל לפעול רק בשנת 2024, כלומר, בעוד שלוש שנים. עד אז אגרת הגודש, או בשמה המלא: "אגרת תחבורה ציבורית", תצטרך לשרוד את מבחן הזמן שבמהלכה, כפי שאנו יודעים, ממשלות יכולות להתחלף והכל עוד יכול להשתנות.
מה שעות העומס המוגדרות?
06:30 עד 10:00 והחל מ- 15:00 ועד 19:00, כאשר לכל אחד מטווחי הזמנים יהיה תעריף נפרד. התשלום יגבה עבור כניסה ויציאה ממטרופולין גוש דן ברכב פרטי במהלך ימי עסקים.
כמה נצטרך לשלם?
לפי התוכנית יחולק כל אזור גוש דן לשלוש טבעות שימתחו ממרכז תל אביב החוצה: טבעת חיצונית, טבעת תיכונה, וטבעת פנימית. לכל טבעת נקבע תשלום שונה. שיעורי התשלום יקבעו בהתאם לכניסה לכל אחת מהטבעות, כאשר התשלום יושפע משעות העומס: בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 יגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקל לטבעת התיכונה ו-10 שקל נוספים לטבעת הפנימית.
בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 יגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית. התעריף המירבי היומי יקבע בסך של 37.5 שקלים. התעריף הזה לא יחול על משאיות ומוניות שאינן מוניות שירות, מה שיכול מאוד לפגוע במוניות שפועלות בשטחי מרכז הארץ.
איך יגבה התשלום בפועל?
אכיפת התשלום תתבצע על ידי רשת מצלמות שיהיה צורך למתוח בכל הכניסות לגוש דן ובתוך תל אביב עצמה. כלי רכב יוכלו להתקין גם רכיבי זיהוי אלקטרונים, בדומה לאלו שמותקנים בשימוש בכביש 6. המצלמות יעבירו לרשויות הגבייה את תאריך ושעת הנסיעה, מיקום המעבר בטבעת וצילום הרכב.
מי שיהיה אחראי על פריסת המצלמות שינטרו את נסיעת הרכבים הן רשויות התמרור, ורשות המיסים תהיה אחראית על הגביה. על הפעלת המנגנון כולו תהיה אחראית חברה ממשלתית או תאגיד ממשלתי אשר טרם הוקמו.
יש הנחות?
כן. מי שיתקין את רכיב הזיהוי יזכה להנחה: במקום תשלום של 10 שקל יתבצע תשלום של 7 שקלים, במקום 5 שקלים ישלם 3.5 שקלים, ובמקום 2.5 שקלים ישלם 2 שקלים. בנוסף, על פי הכתוב בחוק, שר האוצר יהיה רשאי בעתיד לתת הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים בעלי תפוסה מלאה, אבל הנה הקאצ': הנחה זו תהיה כפופה ליכולת הטכנולוגית שתוכל לוודא את כמות הנוסעים ברכב. מכיוון שאגרת הגודש היא מס לכל דבר, עצמאים יוכלו לכלול אותם תחת הוצאות החזקת רכב, ומעסיקים יוכלו לזקוף את ההוצאות על אגרות הגודש כהטבות מעסיק לצרכי מס.
מי הנהגים שיצטרכו לשלם?
כל רכב שיכנס לתל אביב בשעות העומס יצטרך לשלם אגרה, כאשר רכב דו גלגלי ישלם מחצית מהתעריף ומשאיות ישלמו כפול. אוטובוסים, מוניות שירות, ורכבי חירום והצלה יהיו פטורים מאגרת הגודש.
האם תושבי תל אביב יצטרכו לשלם?
כן. תושב תל אביב בעל רכב פרטי שיבחר לצאת או להיכנס בשעות העומס יאלץ לשלם.