שרון בן שמואל-מעיין קיבלה בשבוע שעבר לביתה כרטיס אשראי חדש מסוג "לייף סטייל", השייך לקבוצת ישראכרט. מכיוון שחשבה שתם התוקף של הכרטיס הקודם שהיה בבעלותה, לא עלה בדעתה לבדוק שום דבר לפני שנתנה הוראה להפעילו.
אלא שאז היא שמה לב שהספרות על הכרטיס החדש שונו וכן שהתוקף של הכרטיס הישן כלל לא פג. "אחרי שהפעלתי אותו פתאום שמתי לב שנוספו לו ספרות מה שהיה נראה מוזר כי ראיתי שעל הלייף סטייל הקודם היו מעט ספרות", היא מספרת. "כשהתקשרתי לחברת האשראי לברר מה פשר תוספת הספרות על הכרטיס גיליתי להפתעתי שהפכו אותו ללא ידיעתי לכרטיס אשראי בין לאומי, ושאני משלמת דמי ניהול בסכום של 15.90 שקלים לחודש למרות שאת הכרטיס הקודם קיבלתי בחינם ולא שילמתי עליו .
כשהביעה פליאה על כך שחברת האשראי לא ביקשה את אישורה להנפיק לה כרטיס חדש השיבה הנציגה: "זה בסדר. באופן חד פעמי אני יכולה לבטל לך את דמי המנוי לשנה". בן שמואל-מעיין לא ויתרה ושאלה למה היא צריכה לשלם דמי ניהול על כרטיס שלא ביקשה להנפיק ענתה הנציגה: "מה לעשות, זה ההוראה של בנק ישראל".
אלא שלאחר בירור מול חברת ישרכארט ובנק ישראל, מתברר כי מה שקרה לבן שמואל-מעיין יכול למעשה לקרות לכל אחד מאיתנו.
היכונו: מעבר לכרטיסים חכמים
נתחיל בחדשות. בנק ישראל הוציא באחרונה הוראה לכל המנפיקים והסולקים לעבור לטכנולוגיית EMV. משמעות הדבר, בין היתר, שכל המנפיקים נדרשו להנפיק כרטיסים חכמים - כרטיסים עם שבב חכם המאפשרים ביצוע עסקאות בטוחות יותר וכן מאפשרים אמצעי תשלום מתקדמים.
בכרטיסים החדשים תוכלו בין השאר, לבצע עסקאות ללא מגע על ידי ביצוע עסקאות באמצעות הטלפון החכם והקשת קוד סודי בעת תשלום על מוצרים בקופה.
מאחר שקיימים בשוק כרטיסים שלא הותאמו לתקן החדש, בנק ישראל דרש מהמנפיקים להחליף כרטיסים אלו לכרטיסים חכמים. הכרטיסים החכמים מבוססים על תקינה בינלאומית ועל כן הם מאפשרים גם ביצוע עסקאות בחו"ל (ביצוע תשלומים מקוונים באתרים בחו"ל או ביצוע עסקאות בעת שהייה בחו"ל).
בעת החלפת הכרטיס הישן לכרטיס חכם, נתונה בידי הלקוח זכות בחירה, האם להישאר עם כרטיס מקומי או לקבל כרטיס המאפשר ביצוע עסקאות בחו"ל. משמעות הדבר היא שכל חברות האשראי חויבו לנפק ללקוחותיהן כרטיסים חדשים שתומכים בחו"ל אבל באותם תנאים בדיוק כמו הכרטיס הקודם.
אלא שכאן בדיוק טמונה אחת הבעיות הידועות ושיטת "מצליח" של המשק הישראלי. חברת האשראי מצידה מחויבת להודיע ללקוח על עסקאות וחיובים בכרטיס האשראי. אתם מחויבים לעבור על ההודעות ולוודא כי החיובים אכן הם תואמים למה שסיכמתם עם החברה.
במעמד החתימה על כרטיס אשראי חדש, לרוב הלקוח מקבל הנחה של פרק זמן מסוים שלאחריו הכרטיס מחויב באופן חודשי ובהתאם לתנאי הכרטיס המפורסמים בתעריפון החברה. בכל אופן, כשתוקף ההטבה פג,אתם יכולים לפנות לחברת האשראי ולבדוק מהן האפשרויות שלכם.
רוב הלקוחות לא יזכרו מתי תוקף ההטבה פג וגם לא טורח לעבור לעומק על ההודעות בנושא שנשלחות מחברת האשראי באופן חודשי, ולכן הסיכוי לא לשים לב שההטבה נגמרה גבוה.
זאת הסיבה שבן שמואל-מעיין ורבים נוספים "גילו" להפתעתם כי הם מחויבים על הכרטיס החדש בעוד שהם לא שמו לב שהם למעשה שילמו על הכרטיס הקודם והחברה ממשיכה את אותם התנאים.
רוב הלקוחות לא יזכרו מתי תוקף ההטבה פג וגם לא טורח לעבור לעומק על ההודעות בנושא שנשלחות מחברת האשראי באופן חודשי, ולכן הסיכוי לא לשים לב שההטבה נגמרה גבוה
דבר נוסף שיש לדעת הוא שאתם לא חייבים להפעיל את הכרטיס החדש ובמידה ובחרתם להפעיל אותו אבל לא מעוניינים לבצע אתו עסקאות בחו"ל - אתם יכולים לחסום את הכרטיס לביצוע פעולות בין לאומיות.
בסיכומו של דבר לסיפור הזה יש מוסר השכל מאוד ברור: עברו על כל ההודעות שחברות האשראי שולחות אליכם ובדקו את החשבונות באופן תדיר כדי להימנע מהפתעות לא רצויות.
אם אתם מרגישים שנפלה טעות- זה הזמן לצלצל ולדרוש תשובות. קצת התמקחות והכל ישוב על מקומו בשלום. עד הפעם הבאה.
בנק ישראל מסר בתגובה: בעת החלפת הכרטיס הישן לכרטיס חכם, נתונה בידי הלקוח זכות בחירה, האם להישאר עם כרטיס מקומי או לקבל כרטיס המאפשר ביצוע עסקאות בחו"ל. הטענה לפיה לא ניתנה ללקוחה אפשרות בחירה כאמור כפי שתואר לעיל אינה מוכרת לנו, והנושא ייבדק על ידינו.
בכל מקרה, לאחר החלפת הכרטיס הלקוח אמור להחזיק בכרטיס אחד ולהיות מחויב רק בגין כרטיס אחד.
ככל שימצא כי המנפיקים גובים עמלות דמי כרטיס בעבור שני הכרטיסים, או לא בהתאם לתנאי הכרטיס המקורי, הדבר יטופל על ידנו”.