יום הסטודנט 2009 במרכז הבן תחומי בהרצליה. חן שטרנברג, אז סטודנט צעיר שבילה באירוע שהתרחש בקמפוס, מצולם על ידי צלם שתיעד את המסיבה. בזמנים ההם, התמונות לא פותחו כמגנטים, והדרך המקובלת לקבל את התמונה הייתה באמצעות כרטיס ובו מספר סידורי של התמונה, כתובת של אתר האינטרנט שממנו ניתן להוריד את התמונה, וכן כיתוב שלפיו עלות הורדת תמונה היא שלושה שקלים. בסך הכל צולם שטרנברג פעמיים וקיבל מידי הצלם שני כרטיסים. הוא הוריד את שתי התמונות למכשיר הסלולרי, והניח שזה סוף הסיפור.
עברו שנתיים. בבדיקה שגרתית של החשבונית החודשית, מגלה שטרנברג שחברת פלאפון מחייבת אותו על משהו שהוגדר "הזמנות VIP לאירוע - אי אינטראקטיב - ספק תוכן חיצוני". דו"ח של החשבונית שהוציא חן מאתר חברת פלאפון גילה כי מדובר בשישה חיובים על סך כ-13 שקלים כל אחד.
שטרנברג לא הבין במה מדובר. הוא ניסה ליצור קשר עם חברת איי אינטראקטיב כדי להבין מתי הפך למנוי על השירות, אבל לאחר מספר ניסיונות להשיג טלפונית את נציגי חברת התוכן, הוא לא זכה למענה. שטרנברג ניסה עוד מספר פעמים באמצעות השארת הודעות למוקד הודעות חיצוני, באמצעות מיילים ואפילו פקס- אך גם להודעות אלה הוא לא זכה לכל התייחסות.
אסתי חמיש, גם היא מנויה של חברת פלאפון, רכשה בסוף חודש יולי 2011 מכשיר אייפון והחלה לחפש אפליקציות מעניינות ובעיקר חינמיות. אחת האפליקציות אותה החליטה להוריד, בהתבסס על פרסום בו היא ניתנת חינם, היתה אפליקציית "היי טקסט".
חמיש, שמגדירה את עצמה כאדם חסכן וזהיר מאוד בכל הקשור להוצאות ותשלומים, קראה היטב את כל הרשום בתנאי האפליקציה קודם הורדתה והעידה כי לא נמסרה לה כל הודעה מגורם כלשהו כי מדובר על שירות הכרוך בתשלום. היא הורידה את האפליקציה והשתמשה בה מספר מועט של פעמים.
כמה חודשים מאוחר יותר, בפברואר של אותה שנה, חמיש גילתה בחשבונית שלה, תחת הכותרת "שירותים מתקדמים", חיוב עבור "הצבעות TV – איי אינטראקטיב – ספק תוכן חיצוני" על סך 12.93 שקלים. מתברר, כי גם האפליקציה הזו הופעלה על ידי החברה, וכי בעת ההורדה מופיע קישור לאתר "איי אינטראקטיב". למרבה הצער, כל הקישורים לאתר אינם עובדים.
"בשלב הזה הופתעתי לגלות את החיוב אבל חשבתי שהורדתי תוכן חד פעמי שאני לא זוכרת", אומרת חמיש. אולם משהופיעו החיובים גם בחשבוניות של חודש פברואר-מרץ (ולאחר מכן גם בחשבונית חודש מרץ-אפריל) הבינה חמיש כי האפשרות היחידה היא שמדובר בחיובים עבור אפליקציית "היי טקסט", אשר לא נעשה בה שימוש מספר חודשים.
"כשקיבלתי את החיוב הראשון בכלל לא הבנתי מהן אותן "הצבעות TV" או מה קשורה חברת "אי אינטראקטיב" שהוזכרה בשורת החיוב ובכלל, לא השתמשתי בשירות סלולרי של הצבעה בתכנית טלוויזיה", סיפרה. לא היתה גם שום דרך לקשר בין החיוב על הצבעות טלוויזיה לבין האפליקציה שהורדתי, וגם 13 השקלים נראו כמו החלטה שרירותית ביותר. אגב, בחיוב לאחר מכן השתנה פתאום התיאור ובחשבונית לחודשים מרץ-אפריל נכתב "הודעות צ'אט חברים במערכת – איי אינטראקטיב – ספק תוכן"
עם קבלת החשבונית השנייה או בסמוך לכך (בחודש מרץ) פנתה חמיש לבדוק מה מהותה של "אי אינטראקטיב". בירור קצר העלה כי היא איננה המקרה היחיד וגולשים רבים התלוננו על חיובים בלתי מוצדקים. בשלב זה החליטה המבקשת למחוק את האפליקציה ולהסירה ממכשיר האייפון שלה. אבל זה לא עזר והיא חויבה גם בחודש שלאחר מכן.
גם חמיש ניסתה ללא הצלחה ליצור קשר עם חברת אי אינטראקטיב, והיא החליטה לפנות לנציג חברת פלאפון שטען כי "אין לו מושג" מדוע גובים ממנה 13 שקלים וכי אין לו דרך לברר וליצור קשר עם ספק התוכן הוא טען כי החיובים לא נוגעים לחברת פלאפון, היות ומדובר ב"ספק תוכן חיצוני". הדבר היחיד שחמיש יכלה לבקש מפלאפון הוא לחסום את האפשרות לקבלת שירותי תוכן. וכן עשתה.
הבעלים נעלם
שטרנברג וחמיש החליטו שלא לוותר ופנו לעו"ד אסף פינק שהגיש בשמם תביעה ייצוגית. "כשלקוחות היו פונים לפלאפון ומתלוננים על חיוב קבוע באמצעות החשבון הנייד שלהם (שירות שהם לא מכירים ולא אישרו) - פלאפון הייתה שולחת אותם לאיי אינטראקטיב ואומרת להם לפנות אליה כדי לברר את זה ובעצם מתנערת מהאחריות שלה. באיי אינטראקטיב כמובן לא היו תשובות או שהיו טוענים שהאנשים נתנו הסכמה לשירות למרות שלא כך היה", מתאר עו"ד פינק את שיטת הפעולה.
לאחר כמעט עשור שבו התנהלה התביעה נגד חברת איי אינטראקטיב, שבעליה בינתיים נעלם, וחברת פלאפון, הגיעו הצדדים להסכם פשרה עם פיצוי של מעל ל-2.5 מיליון שקלים. הפיצוי ניתן על ידי חברת פלאפון באחת ההטבות הבאות: כרטיס גלובל סים 2 גי'גה בתוקף לשלוש שנים וחצי, שובר שווה כסף בחנות האלקטרונית 99 שקלים (השובר יורד ל-79 שקלים אם הוא מגיע עם משלוח עד הבית), שיר בהמתנה או גיבוי ענן ל-17 חודשים.
"לצערנו בגלל שעבר מעל עשור, הרבה אנשים עברו לחברות אחרות או בכלל לא פתחו את ההודעות שמודיעות להן על הזיכוי" אומר עו"ד פינק. " אנחנו מנסים להגיע לכל אדם שמגיע לו פיצוי".
מה צריכים לעשות?
"להזין את מספר הטלפון ולבדוק אם זכאים לקבל את אחת מחמשת ההטבות. יש לינק שאליו יכול לקוח פלאפון להיכנס ולבדוק את זכאותו. זה הליך מאוד מאוד פשוט מזינים מספר טלפון ובודקים אם זכאים ואם כן מממשים".
למה זה חשוב? לא מדובר כאן על סכומים גבוהים.
"חשוב מאוד להעביר מסר לחברות הסלולר ולחברות תוכן כי מכשיר הפלאפון הנייד איננו פתוח בפניהם לבצע גבייה של כספים ללא אישור מפורש של הלקוח. כמו שבכרטיס אשראי יש לבצע אישור כפול, ולקבל חתימה או קוד טרם ביצוע עסקה, לא יתכן שבאמצעות אפליקציה תתבצע גביית תשלום ושחברות הסלולר יתנערו מאחריות".