רגע לפני טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל יחל טקס הדלקת ה"מנגל" במרפסות, בחצרות, ובפארקים. הדלקת הגריל ביום העצמאות הפכה להיות חלק מהתרבות הישראלית גם אם אינה נכתבה במגילת העצמאות.
"יום העצמאות מציג מדי שנה את שיא המכירות ליום במחלקות הבשר והעופות ובאטליזים הפרטיים", אומר ד"ר חזי גור מזרחי, מהמכון לחקר הקמעונאות, ומתייחס לידיעות על המחסור הצפוי שכבר פורסם בתקשורת: "אני לא מתרגש מזה. זה נכון שמדווח על החוסרים ובעיות אספקה המדווחים בעקבות ימי השחיטה וימי חג הרמדאן, אבל שימו לב שההודעות אלו הפכו לחלק מהשגרה שלנו לפני כל חג ואירוע, לעיתים התחושה שהיא הודעה לקידום המוצרים והקדמת הקניות ואולי תירוץ ליוקר המחירים. בסופו של דבר תמיד נמצאים הפתרונות ולא צפוי שנמצא מנגלים ריקים מבשר ביום החג".
בעזרת המכון לחקר קמעונאות, ליקטנו סל של 39 המוצרים השכיחים והנפוצים ברשימת הקניות ליום העצמאות, הכוללים בשר בקר, אנטריקוט (עם ובלי עצם), שייטל, בשר טחון, פרגיות, כבד עוף, חזה פרוס, לבבות, כנפיים, נקניקיות, שתייה קלה, חטיפים מלוחים, מרשמלו, ירקות טריים וסלטים. את הסקר בצענו בשש רשתות שיווק המובילות, ובחנו ואיזו רשת היא מציעה את הסל המשתלם ביותר.
לפי הנתונים, הרשת שהציעה את הסל הזול ביותר היא רשת ויקטורי עם סל בערך של 849.10 שקלים, כשהרשת שהציעה את הסל היקר ביותר במדגם היא רשת מחסני השוק עם סל בערך של 1,004.30 שקלים. הפרש ביניהן עומד על 155.20 שקלים- פער של 18.20%.
אילו בשרים הישראלים אוהבים לצלות ביום העצמאות?
"המוצר השכיח והאהוב ביותר הוא הפרגית, ויש לכך סיבות מוצדקות: הפרגית הוא נתח שאחוז השומן בו נמוך, הבשר רך כך שגם ילדים מעדיפים אותו, וגם כל אותו ציבור שמחפש פתרונות "בריאים" או משמינים פחות. במקום השני ממוקמים המוצרים שעשויים מבשר טחון כגון קציצות קבב והמבורגר, ואנו רואים זינוק משמעותי במכירה של קבב והמבורגר קפואים מאריזות מוכנות ממותגים שונים. הבאים בתור הם נתח האנטריקוט, ולאחריו הכנפיים ונקניקיות שונות, כאשר דווקא שוק הנקניקיות עשה מתיחת פנים ונמצא היום ברשתות השיווק נקניקיות המחיר יותר יקר מאנטרקוט לק"ג", אומר ד"ר גור מזרחי.
שוק התחליפים ממשיך לצמוח
שוק תחליפי הבשר תפס תאוצה בשנים האחרונות וחברות רבות מתחרות על נתח משמעותי. מותגי על כמו אסם ותנובה מייצרות עוד ועוד תחליפים כשהמטרה העיקרית היא לקלוע כמה שיותר לטעם הצרכנים, ולרדת לרזולוציות הכי קטנות, כמו מוצרים טבעוניים, ללא גלוטן, וכמובן מבחר עצום של תחליפי בשרים.
סקרנו את הרשתות המובילות וניסינו להבין האם יש רשת שהיא משמעותית יותר זולה. יש לציין כי לא כל המותגים מצויים בכל הרשתות, מה שהקשה על הבדיקה אבל מכל קטגוריה יש הרבה מאוד מבחר.
מהבדיקה נראה כי רשת ויקטורי זולה יותר בקטגורית תחליפי הבשר על פני הרשתות האחרות. אבל בכל מקרה- בבואכם לרכוש את המוצרים, כדאי לעשות סקר שוק אינטרנטי כיוון שמחירי המוצרים- גם בקטגורית הבשר וגם בקטגורית התחליפים- צפויים להשתנות.