דונלד טראמפ הוא האדם הכי פחות אהוב שהתמודד אי פעם על נשיאות ארה"ב. לכשני שלישים מהתושבים שם יש דעה שלילית עליו. ככל שהזמן עובר, ככל שהתבטאויותיו נעשות פוגעניות יותר, הוא צובר נקודות נוספות במדרג הסלידה הזה. זו היתה רק שאלה של זמן עד שעסקיו של המיליארדר, שהצלחת רובם מושתתת על דימוי בוהק של בעליהם, יתחילו להינזק. כאשר מתחילים להסתמן סדקים בדימוי של טראמפ, נבעים סדקים גם בהצלחת עסקיו.
כפי שכתבתי באחרונה, השימוש במותגים של טראמפ - החל במלונות פאר ומתחמי גולף, וכלה במותגי אומצות או עניבות - נעשה עתה הצהרה פוליטית. בגלל ההרכב הדמוגרפי של אוהדי המיליארדר, זו התפתחות שפוגעת בו בכיס. תומכיו היו משתוקקים להתאכסן באחד ממלונותיו, כהפגנת תמיכה או הפגנת סטטוס, אך ידם אינה משגת. רוב מותגי טראמפ מתומחרים לעשירונים העליונים באוכלוסיה, בעוד שרוב תומכי המועמד הרפובליקאי מעוטי השכלה וממילא מעוטי הכנסה. בה בעת, הפלח האמיד והמשכיל יתרחק מכל דבר שהשם טראמפ מתנוסס עליו.
וכך, מומחה תיירות בניו-יורק אמר ל"ביזנס אינסיידר", כי בענף מדברים על ירידה של 30% בהיקף העסקים של מלונות טראמפ, וכי מלון הפאר החדש שהוא חנך באחרונה בוושינגטון עשוי ליפול קרבן למגמה זו גם כן . עתה מתחיל דימויו הפגום של טראמפ לפגוע בסקטור אחר של אימפריית העסקים שלו: בנייני דירות להשכרה.
ה"ניו יורק טיימס" מדווח היום (ג'), כי מאות דיירים בשלושה בנייני מגורים גדולים באפר ווסט סייד של מנהטן, שנושאים את השם TRUMP PLACE תובעים להסיר את השם מהבניינים. מגדלי הדירות, בריוורסייד בולווארד, בין הרחוב ה-59 לרחוב ה-72, מוכרים לכל מי שנסע בכביש המהיר לאורך ההאדסון או שטייל בטיילת לאורך הנהר.
כ-300 אנשים, רובם דיירים בשכירות בבניינים אלה, חתמו על עצומה מקוונת הקוראת ״להיפטר מהשם טראמפ״. מארי ג'ייקובס, מורה בגימלאות, שמתגוררת באחד מהבניינים ואחת מהחותמות על העצומה, אמרה ל"טיימס": "זה מביך לומר לאנשים היכן אני מתגוררת. השם של טראמפ אינו צריך להתנוסס על הבניין הזה". לינדה גוטליב, מפיקת סרטים, שמשלמת 9,700 דולר בחודש לשכירת דירה בבניין בריוורסייד בולווארד מס' 140, יזמה את העצומה המקוונת.
לדבריה, בכל יום שחלף במערכת הבחירות, היא נעשתה מדוכדכת יותר ויותר מהעובדה שהשם טראמפ מתנוסס מעל הכניסה לבית מגוריה. ״מבחינתי, כאשר ראיתי את טראמפ מכריז כיצד הוא חופן (גופן של) נשים - זו היתה נקודת השבירה. הגיע הזמן להכריז שאיננו רוצים לחיות בבניין שנושא את שמו או במדינה שסובלת תחת נשיאותו״.
עוד ב-mako כסף:
טראמפ בנה את גוש הבניינים לאורך ההאדסון בשנות ה-90 יחד עם מיליארדרים מהונג-קונג. שבעה מהבניינים באזור נושאים את שמו. בכמה מהבניינים הדירות נמכרו לדיירים והם מוגדרים עתה כקונדומיניון, אך טראמפ אורגניזיישן, חברת האחזקות של טראמפ, מוסיפה לנהל אותם. שלושה בניינים של דירות בשכירות מוסיפים לשאת את השם טראמפ, אך שייכים עתה לחברה בשם Equity Residential שגם מנהלת אותם.
מרטין מקנה, סגן נשיא בחברה, אמר ל״טיימס״, כי לחברה יש ״התחייבות חוזית להוסיף ולהשתמש בשם״. הוא נמנע מלומר מתי תפקע ההתחייבות הזו, אך אמר: "נדון בנושא כאשר ההתחייבות תפקע ונביא בחשבון את שאיפות הדיירים שחתומים על העצומה״. בכל אופן, דיירים בבניינים דיווחו, כי השטיחונים בכניסה לבניין, שנושאים אף הם את השם טראמפ, מוחלפים עתה וחייטים נטלו את מידות הגוף של שוערים ועובדים אחרים בבניינים כדי לתפור להם מדים חדשים שאינם נושאים את השם טראמפ.
במהלך הקריירה שלו, נהג טראמפ להתפאר כי ערך של בנין יעלה ב-25% אם שמו יתנוסס עליו. סקר של חברת Brand Keys, שפורסם ב"וול סטריט ג׳רנל", העלה כי פרסום ההתבטאויות הגסות של טראמפ על נשים - בקלטת הווידיאו מ-2005 שנחשפה ב"וושינגטון פוסט" - פגע בעסקיו. לפני שהמיליארדר נכנס למירוץ לנשיאות, הוספת שמו למוצר כלשהו - כלומר הפיכתו למותג של טראמפ - העלתה את הערך ה״נתפס״ של המוצר ב-20% עד 37%. לאחר שטראמפ שריין את המועמדות הרפובליקאית לנשיאות, עלה הערך המוסף של המותג שלו לרמה של 43%.
אבל לאחר פרסום הקלטת, הערך המוסף של המותג טראמפ החל להישחק במהירות: הערך המוסף של תכניות טלוויזיה ובידור שמזוהות עם טראמפ ירד ב-13%; ערך המותג בנדל״ן ירד ב-6%; ובמתחמי גולף וקאנטרי קלאב - ב-8%.
וניו-יורק אינה היחידה שבה המותג טראמפ מתחיל להיפגע. ראש עיריית ואנקובר, בקנדה, ביקש מקבלן שמקים בעיר מלון שישא את שמו של טראמפ לבחור למלון שם אחר. חברת בתי-המלון של טראמפ הודיעה, כי היא עומדת להשיק קו חדש של בתי מלון לצעירים שלא ישא את השם טראמפ.