הרשות להגנת הצרכן הטילה עיצום כספי (קנס) של כ-400 אלף שקל על חברת סינון המים מי מיקרון בגין הפרות של חוק הגנת הצרכן - הכוללות מקרים של שימוש לרעה בחיוב כרטיסי אשראי כנגד קשישים.
עוד ב-mako כסף:
- 7 מסים שלא ידעתם שאתם צריכים לשלם
- התינוק של במבה חוזר למסך, והציבור מתלהב
- איפה כדאי לחסוך, בבנק או בחברת הביטוח
חברת מי מיקרון, הפועלת מנתניה, עוסקת בשיווק ומכירה של מסנני מים והחלפת פילטרים. ל-TheMarker הגיעו עדויות רבות של קשישים מכל רחבי הארץ, רובם מעל גיל 80, שנציגי החברה הגיעו לביתם והוציאו מהם אלפי שקלים בתואנות שונות.
רוזה סוטקין, ניצולת שואה בת 83, המתגוררת בבאר שבע בגפה, סיפרה: "יש לי מכשיר תמי 4 בבית. לפני כמה שבועות צילצל אלי בחור בשם צ'רלי ואמר שהוא מתמי 4 והוא רוצה לבוא לבדוק את המכשיר. נתתי לו להיכנס. הוא אמר שצריך להחליף את המכשיר ולשלם לו 3,800 שקל.
"נתתי לו את הפרטים של כרטיס האשראי שלי, והוא התקשר מהטלפון שלי לחברה, אמר להם את הפרטים וחייב אותי. אחר כך הוא אמר שישאיר לי חשבונית ולא השאיר. זה נראה לי קצת חשוד, אז התקשרתי למספר והתברר שזה מי מיקרון ולא תמי 4. התקשרתי לאמון הציבור והם התחילו לברר איך אפשר לבטל את העסקה. זו רמאות גדולה. אני לא יודעת מאיפה יש להם את הטלפון שלי ואיך ידעו שיש לי תמי 4. אני ניצולת שואה וחיה לבד בקושי על קצבה. אין לי 3,800 לשלם לו סתם".
גם יהודית ויסוצקי שוויצר, 80, סיפרה על הטעיה של נציג החברה: "יש לי סננים של מי מיקרון כבר כמה שנים. לפני כמה חודשים הגיע לדירתנו בחור בשם ניסים ואמר לי שנגמר הביטוח, ושהוא יעשה לי ביטוח חדש וגם ייתן לי במתנה מכשיר סינון מים. הוא חייב אותי ב-3,500 שקל והלך. אחרי שהלך ראיתי שיש לי ביטוח שעוד בתוקף לחמישה חודשים נוספים. חשבתי שזו מתנה, ולא הבנתי שהוא חייב אותי על מכשיר חדש. נסעתי לחברה בנתניה ורציתי להחזיר ולקבל את הכסף בחזרה, אבל אמרו לי שאי־אפשר כי כבר השתמשנו". ויסוצקי שוויצר מתגוררת בנתניה עם בעלה שלמה, בן 100.
יהודית מספרת כי ניסתה לבטל את העסקה, אך בשל הקשיים שהחברה הערימה עליה היא נאלצת לשלם לחברה סכום חודשי בכרטיס האשראי. במקביל נעזרה במועצה לצרכנות כדי להגיש תביעה על סך 9,564 שקל לבית המשפט לתביעות קטנות בנתניה, בגין ביטול העסקה ופיצוי על עוגמת הנפש.
ניסיון להטעות קשישה חולת אלצהיימר
שני המקרים מצטרפים לעשרות מקרים נוספים של הונאות צרכנים. קשישים הם מטרה נוחה למשווקים אגרסיביים למיניהם, המנצלים את בדידותם וחוסר הבנתם. מקרה חמור במיוחד הוא זה של גילה, 84, החולה באלצהיימר ומתגוררת בקיבוץ ליד שדרות.
עמית בתה מספרת כי כבר שנים היא קהל יעד נוח למשווקים: "מתקשרים אליה מכל מיני חברות ומוכרים לה מוצרים באלפי שקלים. כשהבנו שהיא חולה באלצהיימר עשינו בדיקה בחשבון הבנק שלה וראינו שנגבו ממנה 12 אלף שקל בשנה האחרונה על שטויות. החלטנו לקחת לה את כרטיס האשראי והעברנו את כל תשלום החשבונות שלה להוראות קבע, וחשבנו שאנחנו מסודרים. רק שלפני לא הרבה זמן הגיע לבית שלה בחור ממי מיקרון, ושיכנע אותה להתקין מסנן. כל חייה היא שותה מים מהברז.
"כששאל אותה איך היא משלמת היא נתנה לו כרטיס אשראי, והוא לקח את המספר. כשחזר לחברה הוא הבין שהכרטיס לא תקין והתקשר אליה. כנראה הוא הפחיד אותה קצת, והיא אמרה לו לבוא אליה ושתשלם לו בצ'קים. כשהגיע לקיבוץ, הוא נתקל במקרה באשה שאחראית על הטיפול בקשישים שם, והיא חקרה אותו קצת, הבינה שעשו מניפולציה - וגירשה אותו".
משפחתה של גילה ניסתה לבטל את העסקה, בטענה שהיא חולה באלצהיימר ואינה כשירה להזמין מוצרים. "לא הצלחנו", סיפרה עמית. "הם דרשו 1,800 שקל ואיימו שאם לא נשלם הם יערבו את עורכי הדין של החברה". עמית פנתה לרשות להגנת הצרכן, והבינה כי זאת אינה הפעם הראשונה שהם נתקלים בתלונות על החברה: "זו כנראה השיטה שלהם - להיטפל לזקנים חסרי ישע. אנחנו לא מתכוונים לשלם להם, והם עדיין מוזמנים להגיע לביתה של אמי ולקחת את המכשיר שהשאירו שם וגם לתקן את החור בקיר שעשו".
מתחילת 2015 יכולה הרשות להגנת הצרכן, מתוקף תיקון חוק הגנת הצרכן, להטיל עיצומים כספיים (קנסות) על חברות ובתי עסק שמבצעים עבירה צרכנית.
מחברת מי מיקרון נמסר בתגובה: "בעבר היה שותף שהונה את החברה ועשה שימוש לרעה בחיוב מספרי כרטיסי אשראי. הוגשה תלונה במשטרה. בעקבות הדברים בוטלו עסקות רבות. כעת אנו מנסים להדריך את העובדים כיצד לעשות דברים בצורה נכונה. כל בעיה או תלונה מטופלות בקפידה בהתאם לדין - ועסקות שלא בוצעו בהתאם לדין מבוטלות לאלתר".
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
התאחדות האיכרים: לא לאפשר לסיטונאים להיות גם יבואנים של ירקות
תע"א שכרה כמתווך את מקורבו של היו"ר