כשברקע בעיות חוזרות במוצריה וירידה חדה במכירות, חברת סלטי שמיר השיקה אריזות חדשות שמצניעות את לוגו החברה.
באריזות הסלטים החדשות, שהחלו למלא בימים אלה את מדפי הסופרמרקטים, לא מופיע הלוגו "שמיר" על גבי המכסים, כפי שהיה באריזות הקודמות, אלא רק בצדי האריזה. כשהמוצרים ממוקמים על פני מדפים נמוכים בסופרמרקט, שם היצרן אינו גלוי לעין. רק אם מסתכלים בצדי או בתחתית האריזה אפשר לראות את שם היצרן — שמיר. אצל מתחריה של שמיר, כמו אחלה (שטראוס) וצבר (אסם), הלוגו מופיע בדרך כלל גם על המכסה וגם בצדי האריזה, כפי שהיה נהוג גם בשמיר עד כה.
עוד ב-mako כסף:
לדברי מקורב לחברת סלטי שמיר, לא מדובר בניסיון להצניע את לוגו החברה. הלוגו על מכסה האריזה אמנם הוסר, לדבריו, אך גודל הלוגו בצדי האריזה גדול כעת במעט משהיה. לטענת המקור, שינוי האריזה תוכנן לפני כמה חודשים, אך השקתו נדחתה לאור תקרית הסלמונלה בטחינת הנסיך (ספק חומר הגלם של שמיר) שהשפיעה גם על מוצרי שמיר, וכי החברה השקיעה מיליוני שקלים בשנה האחרונה בשדרוג של קווי הייצור.
בשנים האחרונות פורסם כמה פעמים כי משרד הבריאות מצא בביקורות שביצע חיידקי ליסטריה בחלק מהמוצרים של שמיר ששווקו לחנויות, והציבור התבקש לא לצרוך אותם. בפברואר התפרסם תחקיר התוכנית "סוגרות חשבון" בערוץ 10, שהציג ממצאים קשים בחלק ממוצרי שמיר, בהם חיידק סטרפטוקוקוס צואתי וליסטריה. לאחר הפרסום הודיע השף ישראל אהרוני כי יפסיק להיות הפרזנטור של החברה. בסוף מאי ערך משרד הבריאות ביקורת במפעל סלטי שמיר באזור התעשייה ברקן, ומצא בו ליקויים תברואתיים. המשרד החליט לא להאריך את רישיון היצרן של שמיר עד לתיקון הליקויים, אך לא סגר את המפעל. בעקבות תיקון הליקויים והגשת תוכניות למשרד הבריאות, חודש הרישיון לסלטי שמיר רק עד סוף 2016 — ולא לתקופה של שנה, כמקובל — במקביל לדרישות משרד הבריאות לבצע בדיקות מעבדה קפדניות של כל אצווה מהסחורה המשווקת מהמפעל.
ואולם השיא היה ביוני, כשצה"ל החליט להפסיק להגיש לחיילים סלטים של שמיר בעקבות בקרת איכות שביצע למוצרים של החברה — שלא עמדו בה.
האירוע האחרון שבה שמה של שמיר היה מעורב היה באוגוסט, אז הורדו מהמדפים מוצרים של שמיר ושל שופרסל, המיוצרים על ידי שמיר, עקב הימצאות סלמונלה במוצרי חברת טחינת הנסיך. סלטי שמיר טענה אז כי טחינת הנסיך לא הודיעה לה על הסלמונלה בחומר הגלם שרכשה ממנה, אבל בניגוד למתחרות שלה שטראוס (אחלה) ואסם (צבר), שבדקו את חומר הגלם שקנו מטחינת הנסיך, וגילו בו ממצאים של סלמונלה — בשמיר לא ביצעו בדיקה עצמאית והסתפקו לדבריהם בבדיקת מעבדה ששלחו להם טחינת הנסיך, בדיקה שהעידה לכאורה על כך שהמוצרים תקינים לכאורה.
"הבעלים היו שמחים למצוא רוכש"
שורת האירועים השפיעה על מכירות החברה: לפי נתוני סטורנקסט שמסתמכים על קופות הסופרמרקטים, מינואר עד ספטמבר 2016 הסתכמו המכירות של סלטי שמיר ב–59.9 מיליון שקל — ירידה של 30% או 26 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה ב–2015.
הירידה של שמיר מתרחשת בתקופה שבה קטגוריית הסלטים והחומוס כולה סובלת מירידה חדה בפעילות. גם המתחרות של שמיר — אחלה, צבר ומעדני מיקי — ספגו ירידה במכירות, אם כי קטנה בהרבה: צבר רשמה ירידה של 11.9% במכירות בינואר עד ספטמבר 2016 לעומת התקופה המקבילה אשתקד; אחלה רשמה ירידה של 9.3%; ובמעדני מיקי נרשמה ירידה של4.8% במכירות. נתח השוק של שמיר ירד אף הוא, מ–15.5% בין ינואר עד ספטמבר 2016 ל–12.3% בתקופה המקבילה ב–2015 — בעוד שהמתחרות שלה צמחו.
"השם של שמיר שבעבר היה נכס, נהפך לנטל", אומר מתחרה של סלטי שמיר. לדבריו, "מדובר במפעל שיושב בשטחים וסבל מהרבה אירועים שליליים בשנה האחרונה. הבעלים (עמי גיא ויעקב גינצבורג, לשעבר מנכ"ל רשת קלאבמרקט שקרסה, עד"מ) הם אנשים נחמדים מאוד שלפי מה שאומרים בענף היו שמחים מאוד למצוא משקיע או רוכש לפעילות".
ענף הסלטים הארוזים והחומוס רשם ירידה כוללת של 15% בכמות המוצרים שנרכשו ושל 12.7% בכלל המכירות מינואר עד ספטמבר 2016, לפי סטורנקסט. מדובר בשילוב של גורמים כמו המחקר של ארגון הבריאות העולמי בנוגע לבשר מעובד, שהשפיע גם על צריכת סלטים שנלווים לצריכת בשר; תחקיר התוכנית "סוגרות חשבון" שהציג ממצאים קשים מאוד לגבי איכות הסלטים המוכנים בישראל; תפישה כללית כי סלטים מוכנים אינם בריאים לצריכה; ומעבר לרכישת חומוס בחומוסיות או הכנת סלטים וחומוס בבית.
בסלטי שמיר סירבו להגיב לידיעה.
יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
מנכ"ל אורתם סהר מסביר לאן נעלם הכסף מקופת החברה
שלמו ורבו: כמה עולה להפרות ביצית?