הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי מאחורינו ואדם אחד יכול במיוחד להישען אחורה בסיפוק. הונו של מייסד חברת אמזון, ג'ף בזוס, חצה בסוף השבוע האחרון את רף 100 מיליארד הדולר ועקף את מי שמחזיק בשיא מאז 1999- ביל גייטס.
האמריקאים הוציאו 5 מיליארד דולר במהלך יום המכירות הזה מתוכם מיליארד דולרים מתוך אלו הגיעו ממכירות שבוצעו על במובייל. הנתונים האלו משקפים עלייה של 16.9 אחוזים ממכירות הבלאק פריידי של השנה שעברה, כך עולה מנתונים שפירסמה ענקית התוכנה Adobe.
חלק מחנויות נפתחו כבר ב-2:00 לפנות בוקר בארה"ב אבל גם על ישראל הטירוף לא פסח וחברות האשראי דיווחו השנה על שיאי קניות בהיקפים כספיים יוצאי דופן. על פי נתוני חברת האשראי "כאל", הישראלים ביצעו ביום שישי האחרון רכישות באינטרנט בהיקף של כ-19 מיליון שקל - עלייה של 76 אחוזים לעומת אשתקד, אז עמד הסכום על כ-11 מיליון שקל. גובה העסקה הממוצעת עמד על 185 שקל - עלייה של 14 אחוזים לעומת אשתקד, אז עמד גובה העסקה הממוצע על 163 שקל.
בלאומי קארד זיהו עלייה של 16 אחוזים במחזור עסקאות באתרים ישראלים ובינלאומיים לעומת השנה שעברה, ועלייה של 22 אחוזים לעומת יום שישי ממוצע. היקף העסקה הממוצעת באתרים בינלאומיים היה 170 שקל, לעומת 333 שקל באתרים הישראליים.
מה קנו הישראלים?
הקטגוריה המובילה, כמו בשנים הקודמות, היא הסמארטפונים, שם פערי המחירים בין ארצות הברית לישראל עדיין גבוהים במיוחד, על פי הדיווחים של אתר ebay. המוצרים המובילים בקטגוריה הם סמסונג S8 וסמסונג Note 8. גם סניקרס ונעלי ספורט כיכבו ברשימה כאשר המותגים המובילים אצל הגברים הם Adidas ו- Salomon ואצל הנשים new balance ו- All Star.
בקטגוריית הגאדג'טים, הלפטופים הם המוצרים שרשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר ברכישות - פי 4 מאשר ביום רגיל, כאשר המותג המוביל הוא Apple MacBook. עוד רכשו הישראלים מצלמות GoPro, כאשר הדגם המוביל הוא GoPro Hero5 ,שואבי אבק רובוטים ובעיקר דגמי Neato. סמסונג gear מוביל בסקטור השעונים החכמים, ובאוזניות beats משאירה אבק למתחרים . להיטי השנה הם Apple AirPods ומזרימי מדיה וסטרימרים.
מי שניצח על החגיגה היו המחסנים בניו ג'רזי של חברת ushops שמאפשרים משלוח לארץ מאתרים האמריקאים אשר אינם שולחים באופן ישיר לישראל או דורשים מחירים מוגזמים עבור המשלוח.
"היקף החבילות הצפוי להגיע לישראל באמצעות Ushops בעקבות הבלק פריידי ועונת החגים מוערך בכ-250 טון קניות של ישראלים", אומר ירון בן אלי, מנכ"ל ushops. "לשם השוואה, בשנה שעברה הגיע לישראל 100 טון חבילות ו-12,500 כתובת נפתחו רק ביום שישי האחרון". המשקל הממוצע שלחבילות עלה משני קילו ל-3.5 קילו בממוצע לחבילה. הישראלים מזמינים יותר טלוויזיות, רמקולים, אופניים ועוד מוצרים גדולים.
בסרטון שנשלח מהמחסנים בניו ג'רזי ניתן לראות את עשרות אלפי החבילות שהגיעו למחסני החברה מאתרים בארה"ב אשר ממתינות להיסרק, להיפתח ולהיארז מחדש כדי להגיע כמה שיותר מהר לצרכן הסופי בישראל. מהחברה נמסר שהיא הגדילה את כמות הטיסות היוצאות לישראל על מנת להוביל את החבילות ביעילות ללקוחות.
הר החבילות מעיד שהישראלים מזמינים ממגוון רחב של אתרים. הצרכן הישראלי מתוחכם, וסורק אתרים רבים לפני שהוא מבצע את הקנייה הדיגיטלית.