שיחת הטלפון שניהלה אפרת פסחוב בשבוע שעבר היא עוד אחת ממקרים רבים שבהם מנסות חברות שיווק טלפוני עלומות לסחוט מקשישים ומאוכלוסיות מוחלשות כספים במרמה. על הקו היו נציגת חברת "שיווק ישיר" וסבתה אלמירה. הסבתא לא מבינה עברית, ולא הבינה מה רוצה ממנה נציגת השירות.

אלמירה המבוהלת ניסתה להסביר בתחילת השיחה לאפרת מה בדיוק קורה ובמקביל ביקשה מהנציגה לדבר עם אפרת. הנציגה לא בזבה זמן והכריזה בחשיבות שהיא "צריכה לבצע ניתוק היום! אנחנו מנסים לנתק אותה כבר שבועיים".

כאשר אפרת ניסתה להבין באיזה מועדון מדובר השיבה הנציגה כי מדובר במועדון שאליו הצטרפה אלמירה לפני שלוש שנים והוא משווק כלי בית, מוצרי קטלוג, וילונות ועוד. כשהתעקשה לקבל מסמך או הקלטה שמאשרים את העובדה שאכן סבתה הצטרפה למועדון, החלה הנציגה להתפתל ולהסביר שאין בידיה מסמך כזה. היא הרי שייכת למחלקת ניתוקים.

אפרת המשיכה להתעקש ולהבין על איזה מועדון מדובר ולמי בדיוק סבתה נתנה את הפרטים וכן דרשה כי ינתקו אותה מאותה "חברות". אלא שאז הנציגה קטעה אותה והסבירה, בהחלטיות ותקיפות, כי אלמירה חייבת להם 8,900 שקלים והיא לא תוכל לבצע את הניתוק עד אשר הסכום ישולם לה במלואו.


אפרת המשיכה להקשות ולנסות להבין באיזה מועדון מדובר ולמי סבתה נתנה פרטים אך ללא הצלחה. הנציגה, התברר, שייכת לחברה עם השם הגנרי "שיווק ישיר" אך אינה יודעת באיזה מועדון מדובר או מה מקבלים דרכו. כל שהיא יודעת הוא שאלמירה חייבת 8,900 והיא הייתה נחושה לגבות אותו. "תקשיבי נשמה", ניסתה הנציגה לפנות לליבה של אפרת, " אני מוכנה לעשות לה מעל 50 אחוז הנחה! זה משהו שאסור לי לעשות אבל שתשלם 4,755 שקלים ונסגור את החיוב".

בשלב הזה אפרת איבדה את סבלנותה. "תראי לי חוזה או הקלטה של שיחה שמראה שסבתי אכן ביקשה להצטרף למועדון. את מחויבת לכך על פי החוק". אך הנציגה סירבה ואיימה: "עד שאת לא משלמת את החיוב מבחינתי היא כרגע מחוברת למועדון לעוד שלוש שנים נוספות. אני גם לא מדברת אתך כי את לא קרובה שלה. היא אלמירה ואת אפרת ואין לך אפילו מבטא", היא הפגינה את יכולתה הלוגיות.

אפרת, שהבינה שהשיחה לא מתקדמת, ביקשה לדבר עם מישהו בדרג יותר גבוה. "מה זה משנה מי המנהל שלי!", הזדעקה הציגה שבשלב הזה הזדהתה בשם "טלי". אך לאחר שאפרת ציינה כי השיחה מוקלטת והיא תפנה אתה ישירות למשטרה נאותה "טלי" להעביר אותה לשרה, המנהלת. 

כאשר ענתה שרה, שינתה אפרת גישה והזדהתה בתור עורכת הדין של אלמירה. היא ביקשה פרטים המוכיחים מי הצטרף למועדון, מסמך או שיחה מוקלטת שיראו שהרשו להם לחייב את החשבון. "מה זאת אומרת?" תמהה המנהלת. "היא הצטרפה אלינו למועדון וכרגע אנחנו 'רק' רוצים לבדוק אם היא רוצה להתנתק. יש לה כאן חוב ואני לא יכולה לעשות כלום מבלי שתשלם אותו".

פריצה לרשת דרך הפקס? (צילום: חדשות)
עדיין מחכים למסמכים | צילום: חדשות

אפרת המשיכה להקשות ולהבין באיזו חברה בדיוק מדובר. היא ביקשה את הח.פ של החברה, טלפון לחזרה ושם של מנכ"ל החברה וחזרה וציינה כי היא דורשת לראות מסמך שיוכיח כי אלמירה אכן ביקשה להצטרף. בנקודה הזו אפרת הודיעה למנהלת שכל המסמכים כולל השיחה ישמשו אותה בבית משפט.

ברגע הזה התרחש הנס הגדול. "לא", התנשפה המנהלת בדרמטיות, "את לא מבינה! היא רכשה מאצלנו מוצרים ופשוט נשאר לה כרגע 8,900 נקודות זכות. אנחנו רק רצינו ליידע אותה שמגיעה לה מתנה מאצלינו".

"אבל לפני רגע אמרת שהיא חייבת לכם 8,900 שקלים", תמהה אפרת. "כן" הסכימה המנהלת, "8,900 שקלים שהם נקודות זכות שמגיעות לה מהם היא מקבלת מאתנו מתנות, מתי בדיוק שמעת את המילה משלמים".

אפרת לא הרפתה וביקשה שישלחו לה פקס בו כתוב במפורש שסבתה לא חייבת כלום לחברה וכי הם נתקו אותה מה"שירות". כאשר הנציגה ניסתה לסיים את השיחה והבטיחה ששרות לקוחות יחזור אליה אפרת סירבה וביקשה שאותה "מנהלת" תשלח לה במידי אישור וכי היא אינה מתכוונת לרדת מהקו עד אשר אישור כזה יימסר לידיה.

"אבל היא לא חייבת לנו שום דבר, שוב אני אומרת לך", התגוננה הנציגה אבל שהבינה שאפרת רצינית ויתרה ורשמה את מספר הפקס אך הודיעה כי היא לא תוכל לשלוח פיזית את הפקס כי למרות שהיא מ"הנהלת מחלקת הניתוקים", רק שירות הלקוחות יוכל לעשות זאת.

אין סיבה להישאר במתח. אפרת לא קיבלה פקס ואף טלפון משירות לקוחות לא הגיע. אף חברה שנקראת "שיווק ישיר" לא התאימה לתיאור שנתנו שתי הנציגות. המסקנה פשוטה: כאשר דורשים פרטים מלאים מנציגי השירות ומאיימים ללכת לבית משפט, פתאום הטון משתנה.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il