מבצעי חודש נובמבר - שופינג IL, יום הרווקים הסיני, סייבר מנדיי וכמובן בלאק פריידי, מצליחים לשבור גם את ה"אלרגים לקניות" שביננו. ביקשנו תמר נבו גור, מנהלת המחקר באמון הציבור, ארגון ללא מטרות רווח הפועל למען הגינות בין בעלי עסקים לציבור הצרכנים, את כל טיפים הכי חשובים שיעזרו לכם להימנע מעוגמת נפש, אובדן כסף וכאב ראש מיותר
קונים מאתרים בינלאומיים? העדיפו קנייה מאתרים מוכרים
הכוונה היא לאתרי הקניות הגדולים והמובילים: אי ביי, עליאקספרס, אמזון, אסוס, וכו', או של נותני השירותים עצמם - חנויות מקוונות של מותגים או רשתות. המטרה היא לוודא שהמוצרים אכן יסופקו, שיתקבל החזר כספי במידה שהמוצר לא תקין או לא מתאים, וכן - שתהיה אפשרות בטוחה להחזרה או החלפה של המוצר. בנוסף, יש להעדיף אתר שמספק מספר חבילה ומעקב אחרי המשלוח בדרכו לארץ.
אם קניתם באתר ישראלי והתחרטתם - זכותכם לבטל
לפי חוק הגנת הצרכן, אתם רשאים לבטל את עסקת אונליין תוך 14 ימים ממועד קבלת המוצר או מיום קבלת מסמך פרטי העסקה, לפי המאוחר. דמי הביטול שניתן לגבות ממכם לא יעלו על 5% משווי העסקה או 100 שקלים, הנמוך מביניהם. בנוסף, לעסק אסור לגבות מכם סכומים נוספים כגון דמי סליקה, דמי הובלה וכו'.
השבת התשלום צריכה להתבצע תוך 14 ימים ממועד קבלת הודעת הביטול. שימו לב- גם אם תחזירו את המוצר אחרי שפתחתם אותו וללא אריזתו המקורית, עדיין מגיע לכם החזר מלא בניכוי דמי הביטול.
העדיפו שימוש באמצעי תשלום בטוחים
היו זהירים בשימוש בכרטיסי אשראי רגילים המחוברים באופן ישיר לחשבון הבנק, מחשש לדליפת מידע וגניבה מתוכו. כשהדבר ניתן, מומלץ להשתמש בפיי-פאל או בכרטיסים הנטענים של בנק הדואר ואחרים. והכי חשוב - לעולם אל תתנו את פרטי כרטיס האשראי או כל פרט אישי אחר שלכם לאתר שאיננו מוצפן (כלומר בשורת הכתובת של האתר לא מופיע סימון 'https' ומנעול ).
שימו לב אם במהלך ביצוע העסקה אתם מופנים לאתר חיצוני
כאשר אתם מחפשים את המוצר או מבקשים לשלם, שימו לב שאתם לא מופנים לאתר חיצוני אלא נשארים באותו האתר שאליו נכנסתם. מעבר לסיכון של משיכת כספים מכרטיס האשראי שלכם ללא אישור, משמעות ההוצאה מחוץ לאתר עלולה להיות שימוש בפרטים האישיים שלכם (לא רק בחשבון הבנק). סכנה נפוצה בתקופה בה הסחר במידע אישי נפוץ ומקובל. באתרים הגדולים והמוכרים, התשלום מתבצע במסגרת האתר.
אל תפספסו את עלויות המשלוח
עלות המשלוח אמורה להופיע בצורה ברורה, אך לא תמיד זה קורה. שימו לב למחיר המשלוח שלעיתים יכול להיות גבוה באופן משמעותי ולייקר את העלויות כך שיהפוך את הרכישה ללא משתלמת. במקרה של אתרים ישראלים, בדקו את נקודת האיסוף העצמי שהוא ללא עלות. על פי החוק, על כל עסק לשקף לצרכן האם יש מקום שאליו הוא אינו מספק שירות הובלה, ומהם הסייגים החלים על השירות לאותו מקום.
חיכיתם לטכנאי או מוביל והם לא הגיעו בזמן? יתכן כי מגיע לכם פיצוי
על פי חוק הטכנאים, במידה והזמנתם ביקור טכנאי לצורך תיקון או התקנה במסגרת האחריות או הביטוח, או כדי להוביל מוצרים שקניתם - זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים. העסק יכול להודיע לכם, לא יאוחר משעה 20:00 בערב שקדם למועד הביקור שתואם, על דחיית הביקור, ולתאם אתכם מועד ושעה חדשים. אם עברו שעתיים מהמועד שנקבע והטכנאי לא הגיע, אתם זכאים לפיצוי מהעסק בעלות של 300 שקלים. עברו שלוש שעות נוספות או שהטכנאי לא הגיע בכלל? אתם זכאים לפיצוי של 600 שקלים
בקניית מוצרי חשמל – שימו לב לעניין האחריות והשירות
ישנם מוצרי חשמל שנמכרים בישראל במחיר דומה למחירם בחו"ל, ולעיתים אף זול יותר. לכן מומלץ לרכוש את המכשירים הללו בישראל, גם אם מדובר בפער במחיר, בעיקר בגלל האחריות והשרות שניתנים בישראל למכשירים שנקנים כאן, לעומת מכשירים שנקנים ברשת מחו"ל.
בנוסף, זכרו שעל כל מוצר חשמלי או אלקטרוני שרכשתם שעלותו מעל 150 שקלים, מגיעה לכם על פי חוק אחריות מלאה לשנה לפחות. וודאו שקיבלתם תעודת אחריות.
בדקו אם המוצר עבר תקינה ובקרת איכות
ככלל, לא מומלץ לרכוש מכשירי חשמל מחברות לא מוכרות, מכיוון שקשה לדעת אם המכשירים עברו תקינה או אם בוצעה בהם בקרת איכות שאמורה לשמור על בטיחות המשתמשים. ב"חדרים רטובים" (חדרי אמבטיה שירותים וכו') אשר מאופיינים ברטיבות ישירה או אדים, שימוש במכשירים שלא עברו תקינה עלול לגרום לסכנה משמעותית.
קראו את המפרט הטכני של המוצר
האמירה המפורסמת: "לפעמים הזול הוא היקר ביותר", יכולה להתאים גם לרכישות און ליין. שימו לב למפרט הטכני של המכשירים אותם אתם מעוניינים לרכוש. חובה על העסק לגלות לצרכן את התכונות המלאות של המוצר ופרטים אודות האחריות שניתנת לו. ציון המשפט "התמונה להמחשה בלבד" לצד צילום מוצר, אינה פוטרת את העוסק מדיוק מירבי בתאור המוצר ומנראותו האמיתית. פער מהותי בין המוצר המוצג בתמונה לבין המוצר הנמכר בפועל, עלול להיחשב כהטעיה צרכנית וזכותכם לדרוש לבטל את העסקה. גם "פרסום פיתוי" – הצעת מוצרים למכירה תוך ידיעה שאינם קיימים במלאי היא אסורה ובבחינת הטעיה צרכנית חמורה. אם נתקלתם במקרים כאלו, אתם מוזמנים להגיש תלונה דרך מוקד התלונות של אמון הציבור.